Hits: 44
323
Ecuador partjainak közelében különös meglepetés érte az egyik szovjet halászhajót. Békésen ringott a vizen, amikor hirtelen megremegett a törzse, mintha torpedó fúródott volna az oldalába. A matrózok azonnal a hajófenékbe rohantak, hogy megkeressék a hibát. Legnagyobb meglepetésükre a beömlő vízben egy óriási kardhal roncsait fedezték fel. A későbbi vizsgálat kiderítette, hogy a víz alatt vadászó hal valószínűleg eltévesztette zsákmányát, így rohant a hajónak. Az élő torpedó mozgási energiája olyan hatalmas volt, hogy fogazott kardja átütötte a hajó 8 cm vastag oldalát, és 46 cm széles darabot szakított ki belőle. Bár a váratlan összeütközéskor a hal otthagyta a fogát, az állattan kutatóit az a szerencse érte, hogy újabb adatot kaptak a ragadozó halak rendkívüli úszóképességéről.
Pedig a halak nem is használnak körben forgó hajócsavart, és mclluszonyuk- kal sem eveznek kitartóan, csupán kormányoznak. Aki megfigyelte egy akvárium kecsesen tovalibbenő halait, bizonyára eltűnődött, hogyan segíti elő a hal mozgását az S vonalban hullámzó test, és miért van szükség egyáltalán a test hajlítgatására. Talán a farokuszony egy- egy csapása ugyanúgy tolja előre az élő vízi jármüveket, mint a csobbanó evezők a csónakot?
Az úszás bonyolult haladási forma. Titkát több mint fél évszázada igyekeznek megfejteni a kutatók, de csak a legutóbbi évtized hozott megoldást, amióta a biológusok mellett a matematikusok is hozzáláttak, hogy számok és képletek alakjában foglalják egységes rendszerbe a tarka forgatagban úszkáló vízi világ mozgásának fizikáját.
Az elméleti kutatások egy csavarvonalba hajlított szilárd csövei és egy meglepő kérdéssel kezdődtek: ha azonos átmérőjű rugalmas rudat (például hajlékony műanyag pálcát) csúsztat valaki a csőbe, kijön-e magától a mozdulatlan rúd?
A halak úszásának fizikai alapelvc.
A meghajlított rugalmas rúd ki akar egyenesedni.
A benne rejlő energia mozgássá alakul át, így a müanyagdarab kipattan az üvegcsőből.
A csavarvonalban feltekert mérőszalag szintén ezért fut ki tartójából
A sikló hullámmozgása szögekkel kivert deszkán. A bal alsó sarokból a jobb felső felé halad. A filmkockák azt mutatják, hogy meghajlított teste a szögeknek támaszkodva csúszik előre
Erre már a XVIII. század fizikusai is válaszolhattak volna. Akkoriban állapították meg ugyanis azt az egyszerű, de bonyolultan hangzó szabályt, hogy „ha egy test változtatni tudja alakját és helyzetét, mindig arra törekszik, hogy a legkisebb helyzeti energiával rendelkezzék”. A csőbe szorított hajlékony rúd esetében ez azt jelenti, hogy a rúd előbb-utóbb mégiscsak ki fog egyenesedni.
Ha nincs súrlódás a csőben, a rúd valóban útra kel. Abba az irányba indul, ahol egyre kisebb görbülettel találkozik, tehát ahol egyre jobban kiegyenesedhet. Mindez a másodperc törtrésze alatt megy végbe: a rúd szinte kipattan a csőből, ahogyan az acél mérőszalag is egyetlen gombnyomásra kiszalad tokjából.
De mi történik, ha hullám alakú csövet választunk? (Ezt a szabályos görbét sinusvonalnak nevezik a matematikusok, és még sokszor találkozunk majd vele.) A belecsúsztatott hajlékony rúd a legnagyobb görbületü szakaszból, a hullám csúcsából azonnal továbbsiklik a kiegyenesedő ág felé. De innen már nem mozdul tovább. Ismét előre kell tolni a következő csúcsig, amíg teljesen be nem feszül, majd a következő pillanatban ismét továbbpattan.
S ha egy siklót helyezünk a hullám alakú csőbe? Amire az élettelen rúd nem képes, hajlékony testével játszva megteszi az állat. Csak a hullám csúcsaiban feszíti meg izmait, így kissé előbbre csúszik. Ekkor testének megint azokat a szakaszait igyekszik kiegyenesíteni, amelyek éppen a hullámcsúcsokban vannak, megint elöresiklik. Minthogy izmainak összehúzódási helyeit folyamatosan tolja testén egyre hátrább, egyúttal folyamatosan halad előre. Ehhez voltaképpen hullám alakú csőre sincs szükség. Szögekkel kivert deszkalapon is könnyedén halad. Ilyenkor a szögek nyújtanak támaszt testének, de a lényeg ugyanaz marad : izmainak játéka révén a sikló teste úgy hajladozik, mintha egyre újabb hullámok haladnának végig rajta. Ez a hátrafelé haladó hullám hajtja előre az állatot.
Hogyan érvényesül ez a mozgási szabály a halakon? A víz – ha lágyabban is – ugyanúgy ellenállást jelent a sikló vagy az angolna hullámmozgásával szemben, mint egy szilárd cső vagy egy szögekkel kivert deszkalap. így a vizek világának alacsonyabb fejlettségű tagjai hajlékony hullámként siklanak előre. H. J. Lighthill angol kutató megállapítása szerint ezt a jellegzetes, angolnaszerü úszást alkalmazza a gerinctelenek többsége és a gerinces víziállatok egy része is. „Hul- lámúszással” közlekednek például a tüdőshalak, mert ez a legegyszerűbb úszási forma.
Gyorsfelvevö kamerákkal készült filmkockákon meglepően tárul fel a különös hullámmozgás titka. Egy úszó angolnáról 0,1 másodperces időközökben készített felvételekről készült rajzunkon megfigyelhető, hogy az állat teste valóban hullámzik. Ahogy az angolna siklik előre, a testhullám éppen ellenkező irányban vonul végig rajta.
A testhullám mindig gyorsabban fut visszafelé, mint ahogy a hal halad előre. A két sebesség közötti különbség annál kisebb, minél eredményesebben alakítja át testének helyzeti energiáját mozgási energiává. A mérések szerint az angolna úszási sebessége kb. 60 százalékkal kisebb a látszólagos hulláménál, amely saját testének könnyed hajlítgatása révén halad visszafelé rajta. A hullámúszással tehát nem érhetők el nagy sebességek, de hosz-
IDŐ
A közönséges angolna hullámúszásának 0.1 másodpercenkénti mozgásszakaszai. A filmkockák alapján készült rajz jól érzékelteti, hogy ezen a hajlékony ..cipőfűzőn” mindig gyorsabban futnak hátrafelé a tcsthullámok (T). mint amilyen sebességgel ö maga úszik előre (U)
szú távra a test energiakészleteinek felhasználása szempontjából ez rendkívül gazdaságos úszási forma. Ezért indulhatnak messzi vándorútra az óceánokon az angolna alakú halak.
A törzsfejlődés során az angolnára jellemző hengeres testalkat fokozatosan megváltozott. Az úgynevezett csontoshalak rendjében a két oldalról lapított, orsó alakú test a farok felé elhegycsedik, így úszás közben kisebb a víz ellenállása. De a hullámúszáshoz szükség van a test eredeti szélességű keresztmetszetére, hiszen úszás közben ez a szalag rugaszkodik el a víztől. Az összenyomódott farok helyén tehát vékony uszonyok jelennek meg a háton és a hason: a farok függőleges „kormánysíkká” változik.
A halak törzsfejlődésének szerteágazó családfáján ugyanakkor érdekes változás figyelhető meg. Egyre merevebbé válik a hal teste! Úszás közben csak a farokrész mozog, a teljes testhossz fele-harmada. Az angolnák testhullámából így egy negyedhullám marad: a test felezőpontja mozdulatlan, de a farok a hullám csúcsába csap. Ezzel a hirtelen „hullámlökéssel” roppant oldalerök ébrednek a hal farkán.
A matematikai számítások szerint főként ez a farokcsapás határozza meg a halak úszási képességét. Ettől függ, hogy lassan, de kitartóan úsznak-e. vagy sebesen, de nem sokáig. Összehasonlították a farok oldalirányú mozgásának sebességét egy elméleti „vízszelet” elmozdulási sebességével, amelyet az oldalra lendülő halfarok taszít félre. Pontos összefüggést kaptak: minél nagyobb a halfarok és a vízszelet sebességkülönbsége, annál nagyobb tolóeröt fejt ki a hal, tehát annál gyorsabban úszhat. Ha viszont a farok ütése lassan tolja félre a vizet, a hal „simábban”, kisebb erőpazarlással úszik.
Az oldalirányú ütőerő nagyságát a farokuszony területe is befolyásolja. Minél nagyobb, annál több erőt fejthet ki, ahogyan a nagyobb felületű evező is jobban húzza a csónakot. Miért keskenyedik mégis a farok fele a legtöbb hal alakja, mint a tőr? Hiszen ha a test hátrafelé szélesedne, még nagyobb erővel csaphatná oldalirányba a vizet! A vízi világban mégsem található ilyen megoldás.
A farok kitérései közben ugyanis örvények keletkeznek. Ezek a parányi pergő örvények a hal mozgási energiájából táplálkoznak. csökkentik haladási sebességét. A haltest keskenyedő alakja éppen ezt a zavaró ..közjátékot” küszöböli ki. Amikor a farok oldalra lendül, legnagyobb sebességű darabjának felületén – ahol legkeskenyebb a test – hirtelen lecsökken az ütőerő, így kevesebb örvény keletkezik. Ettől távolabb, a kiszélesedő farokuszony már nem kelt nagy örvényeket, mert mindig a csapással ellentétes ívben hajlik.
A közönséges tok hullámúszása. Teste elkeskenyedik a farok felé. így kisebb ellenállással halad, mint az angolna. A hullámkeltéshez szükséges felületet a kettős farokuszony pótolja. Testhosszának kétharmadán csaknem teljes sinushullám keletkezik (fent). Úszásának mozgásszakaszai között 1 /4 mp volt az idökülönbség
A tőkehal csak farokcsapásokkal úszik. Az oldalra lendülő farok uszony negyedhullámot kelt, ami azt jelzi, hogy ez a halfaj gyors úszásra is képes, de nem kitartóan (fent). A mozdulatrajzok egy farokcsapás szakaszait jelzik a farok mozgásának irányával. Az ötödik mozdulat egy új farokcsapás kezdete
A hátuszony sem véletlenül helyezkedik el a test közepe táján. A farokcsapások nagy oldalerőit ellensúlyozza, ezért tud nyílegyenesen úszni a hal. Fontos feladat jut a kétoldalt alul elhelyezkedő melluszonyoknak is: ezek elsősorban a hirtelen irányváltoztatásban nyújtanak segítséget. Különösen nagy szükségük van erre a „gyorsjáratú” halaknak, mert a vízben sokkal nehezebb fékezni, mint a szárazföldön. Sokan csodálkoznak, ha két hajó összeütközik a tengeren: hogy lehet ez, hiszen a víztükör végtelen. Csakhogy néha a hajók útvonala keresztezi egymást, s amikor észreveszik a bajt, már nincs segítség. Egy félmillió tonnás teherhajó lefékezéséhez több mint 8 kilométeres útszakaszra van szükség! Ennél kisebb távolságon belül tehetetlenül egymásba rohannak. Ám a halakat nem érheti ilyen katasztrófa. Ha nagy sebességgel úszva váratlan akadály kerül útjukba, hirtelen szétfeszítik melluszonyaikat. A „féklapok” pillanatok alatt megtörik az úszás lendületét, s a hal egy újabb farokcsapással már új irányban libbenhet tova.
„Ahány halfaj – annyi farok.” Szinte közmondásnak is beillene ez a régi megállapítás, amely sok fejtörést okozott már a bionika kutatóinak. A gazdag választék a kerek, ovális farokuszonyoktól a villás alakúakig terjed. Honnan ez a nagy különbség? Hosszas keresés után végül a repüléstechnikai összehasonlító vizsgálatok világítottak rá az első törvényszerűségre. Ahogy a hangsebességnél gyorsabb szuperszonikus gépek csak hátranyilazott szárnyakkal repülhetnek az óriási légellenállás miatt, ugyanez az alakváltozás következett be a „tökéletesedő” halak farokuszonyán is. A törzsfejlődés során csak úgy fokozhatták úszási sebességüket, hogy farokuszonyuk lassan hátrahaj- lott, mint a holdsarló, majd teljesen felvette a szuperszonikus repülők jellegzetes szárny alakját.
A nagy sebességű halakon a farokuszony előtt szinte tökéletes kúppá hegye- sedik a test (a nagy farokcsapások keltette örvények elkerülése miatt), az uszony viszont nagy felületű evezölapáttá szélesedik. A farokuszony elülső éle azonban nem olyan borotvaéles, mint ahogy azt várnánk. Inkább vastag és lekerekített, mégis könnyedén hasítja a vizet. Erre az áramlástani mérések adnak magyarázatot: a repülőgépszárnyak „belépőéle” annál kevesebb örvényt kelt, minél leke-
Nyilazotl repülőgépszárnyra emlékeztet a bálna farka. A bionika szerint ez a gyorsúszási képesség egyik biztos jele. A vízi világ emlősállatainak farka a halakétól eltérően vízszintes helyzetben leng
Csapnivalóan rossz kormányos a menyhal (1). mert farok uszonya abba az örvényzónába esik, amely úszás közben a test mögött keletkezik. A közönséges tok (2) hátranyilazott farka és a tonhal (3) sarló alakú „kormánylemezc’’ sokkal pontosabb irányításra nyújt lehetőséget
rekítettebb. Ez figyelhető meg a gyors tengeri halak farokuszonyain is.
Ilyen „gyorsúszók” például a tonhalak, a kardhalak és általában a nagy testű ragadozók, amelyek számára létkérdés, hogy könnyen utolérjék a menekülő zsákmányt. Noha a delfinek emlősállatok, úszásuk a halakéhoz hasonló, és farokuszonyuk alakja alapján a gyorsúszók közé sorolhatók egy furcsa különbséggel: „evezőjük” nem függőleges, hanem vízszintes, így úszás közben hol felfelé, hol lefelé csap. Hogy miért fordult el a törzsfejlődés során a farkuk? Ezt még ma sem tudjuk. Talán a bionika erre is választ talál a jövőben.
A halfarok azonban nemcsak egy hajó pergő propellerét helyettesíti, hanem a kormánylapátot is. A kormányzás és a farok uszony alakja közötti összefüggésre J. G. Alejev szovjet biológus figyelt fel elsőnek, amikora folyami menyhal úszását tanulmányozta. Érthetetlennek tűnt számára, miért van korong alakú farokuszonya ennek a halnak. A vízcsatornás kísérletek során megoldódott a rejtély. Azokon a halakon található ilyen farokuszony, amelyek „lassú járatúak”, akár a folyami vontatóhajók. Nincs szükségük gyors irányváltásokra, ezért a legegyszerűbb kormánylemezt használják. Minthogy ez a farok végéről leszakadó örvények zónájában helyezkedik el, elég bizonytalan vele a kormányzás. A tonhal és a cápa farokuszonya viszont annyira széles, hogy messze kinyúlik az örvényrétegből, így tökéletes kormánylapátként használható.
Még egy érdekesség figyelhető meg a cápák és a tonhalak függőleges farokuszonyán: a felső szárny nagyobb, mint az alsó. Nem véletlenül! Amikor úszás közben jobbra-balra leng a farok, felső része kissé megdől a vízben, mint egy ferdén tartott evezőlapát. így nemcsak tolóerő, hanem felhajtóerő is ébred rajta. Az úszóhólyag nélküli halaknak szükségük is van erre a „trükkre”, máskülönben úszás közben egyre mélyebbre merülnének. Apró szárnyakká merevedett melluszonyaikkal is a felhajtóerőt fokozzák. A gyorsjáratú víziállatok valóságos úszó repülőgépekre emlékeztetnek.
A természet azonban más lehetőségeket is kipróbált a törzsfejlődés folyamán. A gitáros halak óriási melluszonyt fejlesztettek ki, így alig van szükségük farokuszonyra, a ráják melluszonya pedig egyetlen óriás körgallérrá alakulva végképp feleslegessé tette legtöbb fajuknál a farokuszonyt. Ezek az élő csészealjak lényegében a függőleges hullámúszást alkalmazzák, vízszintesen lebegő korong alakú testükön a hátrahaladó hullámok termelik a tolóeröt. Rendszerint a parti vizek homokjában várják gyanútlan áldozatukat, a támadáshoz tehát valóban ez a legelőnyösebb közlekedési forma számukra, máskülönben csak akkor kezdhetnének úszni, ha előbb „élére” állítanák testüket.
A halak úszástípusainak sorát a sima lepényhal zárja. Ez a fél méter átmérőjű, kerek hal fiatalkorában még függőleges síkban úszik, angolnaszerü hullámmozgással. Fejlődésének bizonyos szakaszában azonban oldalára fordul, settől kezdve csak a fenéken mászik és vadászik. Alulra került szeme felvándorol, s olyan furcsa lesz a tekintete, hogy ennél bánatosabb „arckifejezést” alig találni a vizek világában. Ettől kezdve úszó mozgása is teljesen a rájákéhoz hasonul.
Ahogyan egy gépkocsi vagy egy repülőgép alakjából következtetni tudunk se-
A rája olyan ügyesen lengeti ..körgallérját”, hogy a hátrafelé haladó függőleges testhullámok könnyedén hajtják előre
bességére, a hidrodinamikai vizsgálatok tanúsága szerint ugyanígy elég egy pillantást vetni bármely halra, s máris fogalmat alkothatunk úszási képességeiről. Egy hal kétségtelenül annál gyorsabban úszik, minél „nyilazottabb” a farokuszonya, minél áramvonalasabb a teste, minél keskenyebb a törzse a farokuszony előtt, és minél kisebb a hátuszonya. De van még egy döntő szempont! A haladási sebesség a testhosszal és a farokcsapások számával is összefügg. Sz. V. Persin szovjet kutató mérései szerint általában az angol- naszerüen úszó halak – amelyek akár két méter hosszúságot is elérhetnek – legfeljebb 10 km/óra sebességre tehetnek szert; a farokcsapásokkal haladók viszont, ha több mint egy méter hosszúak, elvileg 150 km/óra sebességgel szelhetik a vizet. R. Bainbridge, aki több halfaj úszását is megvizsgálta, gyorsfényképező kameráinak filmfelvételeit elemezve megállapította, hogy azonos sebességek elérésekor a
halak farokcsapásainak száma és testhosszuk fordítottan arányos egymással. De a rekordok szempontjából mindenképpen a testhossz a döntő! Egy 4 cm hosszú pisztráng hiába lengeti másodpercenként 18-szor a farkát, a parányi állat csak 2,3 km/óra sebességet ér el. Ez arra sem elég, hogy egy folyóparti gyalogost lehagyjon. A heringek és a tonhalak viszont, amelyek testhossza meghaladhatja az egy métert, másodpercenként tíz farokcsapással több mint 70 km/óra sebes-
Szinte mérnöki pontossággal működnek a halak „hajtómotorjai”. Matematikai összefüggés mutatható ki hosszúságuk, farokcsapásaik száma és úszási sebességük között. így minden halfaj „scbességollója” felrajzolható. Ennek két alsó szára közé helyezve a halat, leolvasható a táblázatból, miként függ az úszási sebesség a farokcsapások számától. A pisztrángok rövidebb nyelű scbességollója azt jelzi, hogy ez a halfaj jobb úszó, mint a makrahalak
Néhány hiteles úszási sebesség James Gray angol professzor összeállitása szerint. A csúcstartók között a kardhalfélék és a vitorláshalak családjának tagjait tartják számon a kutatók. V. P. Szocsivko szovjet szakember adatai szerint több méteres példányaik 120 150 km óra sebességet is elérnek
ségre gyorsulhatnak. A tonhal tehát ugyanúgy megérdemelné a Kék Szalagdíjat, mint a világ leggyorsabb utasszállító hajója, a United States óceánjáró, amely 70 km/óra csúcssebességgel nyerte 18 az Atlanti-óceán átszelésére meghirdetett gyorsasági versenyt.
Általában nem könnyű a halak úszási csúcssebességének megállapítása, ezért szerepelnek a különböző könyvekben
szokszor teljesen eltérő adatok. Ha egy hal kitartóan követi a sebesen úszó hajót, még könnyű a mérés. Szovjet kutatók viszont néhány évvel ezelőtt a folyami menyhal úszási sebességének tanulmányozására érdekes módszert próbáltak ki. Apró. 25 gramm súlyú elektronikus készüléket helyeztek a kifogott hal hátára, majd újra vízbe bocsátották. A készülék számunkra hallhatatlan ultrahangokat bocsátott ki, így a folyópart mentén megfelelő mikrofonnal pontosan követni tudták a halat. Kiderült, hogy a folyami menyhal úszási sebessége a napszakok szerint változik. Napközben szinte alig úszik, naplemente után viszont mozgása egyre élénkebbé válik, de sohasem haladja meg az óránkénti 600 métert.
A másik mérési módszer: vízzel telt átlátszó tartályba helyezik a halat, majd egyre nagyobb sebességgel forgatják a korong alakú hengert. Amikor felülről nézve úgy tűnik, hogy a hal egy helyben mozog, úszási sebessége éppen a tartály forgási sebességével egyezik. Két angol kutató így mérte meg, hogy egy 55 cm hosszúságú tőkehal például 7,2 km/óra sebességet érhet el, a tengeri pisztrángok pedig több mint tíz kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak.
A rekorderek között a kardhalat, a vitorláshalat és a barrakudát tartják számon a kutatók 120-150 km/óra sebességgel. Ez már valóban szédítő tempó a víz alatt, hiszen a korszerű atom-tengeralattjárók is legfeljebb 45-50 km/óra sebességet érhetnek el. De ezeket az úszási adatokat még nem ellenőrizték laboratóriumi körülmények között. Annyi bizonyos, hogy a halak különleges nyálkával is csökkentik testükön a víz súrlódását. M. W. Rosen és N. E. Cornford amerikai kutatók különböző mennyiségű vízben oldották fel a halak bőréről lekapart nyúlós anyagot, és megfelelő műszerrel mérték a víz áramlási sebességét. így leple- zödött le a barrakuda titka. Ez a csendes-óceáni ragadozó hal 66 százalékkal képes csökkenteni testének súrlódási ellenállását a vízben. Minthogy a nem ragadozó halak esetében ez az érték kisebb, nem csoda, hogy e találmány is hozzájárul a sikeres zsákmányszerzéshez.
Az orsó formájú, merev tengeralattjárók alakja nem nagyon emlékeztet a „gyors járatú” halakéra, de a bionikusok már több kísérletet tettek, hogy lemásolják
Még a repülőgép-tervezők is tanulhatnának a halaktól. Ha például a 40 méter hosszú Boeing 707 típusú gépet a tonhal alakjáról mintáznák, 160 helyett 480 utas férne cl benne, és aerodinamikai tulajdonságai is kedvezőbbek lennének (fent). A helyből felszálló gépet az oldalából kinyúló sugárhajtású motorok emelnék a magasba (lent). A modelleket H. Herte) berlini professzor tervezte
ezeket az élő vízi jármüveket. Az amerikai Skipjack atomhajtású tengeralattjárót pontosan a tonhal mintájára tervezték. Gondosan ügyeltek arra, hogy teljes hosszának és legnagyobb átmérőjének aránya 100:36 legyen, ami eszményi áramvonalat ad a hajótestnek. De a tonhaléhoz képest csak feleakkora sebességet sikerült elérniük. A fordulékonyság terén viszont kiváló tulajdonságokra tett szert az új tengeralattjáró. Egy nagyobb hajó általában saját hosszánál 4 5-ször nagyobb sugarú körben képes megfordulni, a Skipjack még nagy sebességgel haladva is hirtelen változtathat irányt, és kisebb sugarú körben fordul meg.
Épül a Gazana nevű angol gáztartályhajó.
A 178 méter hosszú jármű orra hatalmas körteként dudorodik ki a hajótcstböl. Ez a szerkezeti megoldás lényegesen csökkenti a hullámcllcnállást
A hajótervezők azt a felismerést is hasznosították, hogy nem véletlenül tompa a nagyobb sebességű víziállatok „orra”. Furcsa módon ez kisebb hullámcllenál- lást kelt a vízben, főként akkor, ha az állat a vízfelszín közelében úszik. A világon először Japánban készítettek olyan „körteorrú” hajót, amely egy hasonló típusú, de hagyományos hajóhoz viszonyítva több mint 50 százalékkal gyorsabban halad. Ma már egyre több hajót építenek ezzel a hullámtörö megoldással, s ha a tv-híradó új tengerjáró vízre bocsátását mutatja, bizonyára ott látjuk majd az orrtőke alján a jellegzetes kidudoro- dást. Több tervező a csapkodó halfarok mozgását próbálta utánozni mechanikus szerkezettel. Készült olyan csónak is, amelyen evezők helyett hajlékony kormánylapát rúdját kell jobbra-balra mozgatni, így keletkezik a tolóerő a vízben.
Nem lehetetlen, hogy a szárnyashajók ötletét a cápák tanulmányozásából merítették a mérnökök. Ahogyan a cápa merev mell uszonyain jelentős felhajtóerő keletkezik, ugyanúgy egy súlyos hajótestet is a víz fölé emelhet néhány apró, merev szárny. Ha a hajó elér bizonyos sebességet, a víz alatti szárnyakra támaszkodva teste kiemelkedik a vízből, így sokkal kisebb ellenállással haladhat tovább. A szovjet szárnyashajók közül a Dunán is közlekedő Sirály 60 km/óra sebességgel száguld, a Volga és a Rakéta típusú hajók pedig 80 90 km/óra sebességet is elérhetnek.
Csaknem negyven évvel ezelőtt a híressé vált Gray-paradoxon irányította először a bionikusok figyelmét a delfinek felé. Az angol kutató ugyanis megállapította, hogy a delfinek furcsa módon nagyobb sebességet érnek el, mint amennyi izomerejük alapján várható. Az ellentmondás nyomán a delfinbörre terelődött a gyanú. A mikroszkópos vizsgálatok sze-
rint a bőr külső vékony hámrétege alatt ún. „csírázó réteg” található. Ebbe alulról egy irharéteg rugalmas szemcséi nyúlnak, a legalsó rétegben pedig rugalmas kötőszöveti rostok húzódnak, amelyeket folyékony zsír tölt ki. Mindez nem sokat mondott a biológusoknak, ám a bionika szakemberei nagyon elcsodálkoztak. Ez a több rétegű bőr olyan rugalmas, mint a legfinomabb kárpitozott heverő. Ahol nyomás éri, lágyan behajlik, miközben a szemölcsök közül kipréselődik a zsír.
Mire jó ez a különös delfinbőr? A vízcsatornás vizsgálatok szerint így alakul ki a delfin körül a legsimább vízáramlás.
A fotelok rugalmasságán is túltesz a delfinbör.
A lágyan barázdált külső hámréteg alatt
a ..csírázó réteg” (1): az irharéteg (2): kötőszöveti rostok (3). Ez a metszet csak 19 része a delfinbör teljes vastagságának
A delfin testének arányai elősegítik a gyors úszást: törzse négyszer hosszabb, mint legnagyobb átmérője.
Szovjet kutatók is gondosan tanulmányozták a delfin alakjának áramlástani tulajdonságait, és formálták meg ennek alapján kísérleti merülő jármüvüket
Csak a farok tövében szakadnak le azok az örvények, amelyek a vízben úszó test mozgási energiáját csökkentik. A test egész hosszában a rugalmas bőr tökéletesen lecsillapítja az apró örvényeket, így az áramvonalas delfin több mint ötven kilométeres óránkénti sebességet is elérhet.
Az is fokozza a delfin siklóképességét, hogy bőre víztaszító. A. Glagoljeva és Z. Afonyin szovjet kutatók mérései szerint ilyen felületen kevesebb örvény alakul ki, mint egy „nedvesedé” bőrrétegen. A víztaszító test olyannak tűnik a vízben, mintha csapágyon gördülne: körülötte a molekulahalmazokból gyűrűszerű szerkezetek alakulnak ki. Ez a felszíni vízréteg szoros molekulahártyaként simul a delfin testéhez, tovább csökkentve az 22
„energiafaló” örvények keletkezésének lehetőségét.
1960-ban O. Kramer amerikai kutató e felismerések alapján elkészítette a Lami- noflow nevű műbőrt. A 3.5 mm vastag, hajlékony műanyag lemezben két határréteg között apró pálcák sorakoznak, amelyek bizonyos erőhatásra ugyanúgy összenyomódnak, mint a delfinbőr irhaszemölcsei. A pálcikák közötti teret rezgéscsillapító folyadék tölti ki. Ez a delfinbőrt utánzó műanyag beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Torpedókat vontak be Laminoflow-val. így 30 százalékkal nagyobb sebességet értek el, mint a régi acélburkolattal. A bionikusok most már azon gondolkodnak, hogyan lehetne a tengerjáró hajók sebességét is növelni ezzel a különös delfinbörrel.
A rugalmas delfinbör irharélegénck szemcséi ilyennek látszanak a mikroszkóp alatt (fent). Ezt a találmányt a technika is lemásolta (középen). A lábtörlöszerü mesterséges delfinbör (lent) több rétegben egymásra ragasztva és folyadékkal megtöltve csökkenti a fékező örvényeket
„Folytatjuk az aláereszkedést, most már rendkívül lassan. Benzinkészletünk tovább hűl, és mivel a benzin összehúzódása következtében egyre több víz jut az úszódobba, ez egyre nehezebbé tesz bennünket. Úgy érzem, mintha ereimben áramlana ez a sok száz liter víz.” Jacques Piccard, a neves mélytengerkutató írta ezt, aki valóban különleges élményben részesült. Trieste nevű batiszkáfja 1960. január 23-án a Csendes-óceán nyugati térségében, a Föld legmélyebb pontján, a Mariana-árokban 10 912 méter mélyre ereszkedett.
Nyugalmi helyzetben a különleges mélytengeri kutatójármü a vízfelszínen úszik. Ahhoz, hogy lemerüljön, nehezebbé kell válnia. Honnan veszi ezt a súlytöbbletet? A Trieste úszódobjaiban több mint 100 köbméter benzint tárolnak. A merülési parancsra szelepek nyílnak meg, amelyeken át tengervíz áramlik a benzintartályokba. A növekvő víznyomás egyre kisebb térfogatra szorítja össze a könnyű folyadékot, a tartályok egyre nehezebbé válnak, a jármű süllyedni kezd.
Ha később emelkedni akar, benzint szivattyúznak át az úszódobokba. A víznél könnyebb folyadék kiszorítja a vizet, s a batiszkáf a felszínre emelkedik. A tengeralattjárókon általában csak levegő tölti ki a merülötartályokat, majd sürített levegővel nyomják ki belőlük a tengervizet, ha emelkedni kell.
Ez az ötletes és egyszerű merülési módszer már évmilliók óta megtalálható a természetben. Nemo kapitány csodálatos Nautilus tengeralattjárójának ősi változata. a fejlábú puhatestűek osztályába tartozó csigáspolip, a Nautilus több mint 50 millió éve „tudja”, hogyan lehet rendkívül gyorsan több száz méterre süllyedni. majd újra a felszínre emelkedni. Maga az állat a spirálisan, de egy síkban fel- tekeredett héj legkülső kamrájában, szinte a bejáratnál lakik, a belső rekeszeket pedig részint gáz, részint víz tölti ki. A Nautilus merülöautomatikája pontosan úgy működik, mint a Trieste-é: ha a mélybe akar ereszkedni, egyre több vizet enged gázzal töltött kamráiba. így az élő jármű
Röntgenkép a Nautiius csigáspolip mészvázáról, amely a térbeli csavarvonal szerkesztésének matematikai remeke. Az állat a különös lakókocsi feketének látszó üregét foglalja el. A bordázott kamrákat gáz tölti ki, amellyel a merülés szabályozható a vízben
Ha merülni akar a Nautiius csigáspolip, gázzal töltött kamráiba vizet enged, így megnő a fajsúlya. Kiegyensúlyozott állapotban a vízben lebegve súlypontja alacsonyabban van, mint a ráható felhajtóerő támadáspontja.
A Nautiius így nem bukfencezik tehetetlenül a vízben, mert ha megbillen, azonnal visszatér vízszintes úszási helyzetébe
egyre súlyosabbá válik, és vízbe ejtett kő módjára süllyed lefelé. Ha ismét a felszínre kívánkozik, gázt választ ki szervezetéből. A gáz egyre több kamrából szorítja ki a tengervizet, növekszik a héjra ható felhajtóerő, és a Nautiius légbuborékként száll fel a vízben.
A polipok egyik közeli rokona, a szépia is meglepetéssel szolgált nemrég a biofizikusoknak. Erről a közismerten tintahalnak nevezett állatról sokan csak azt tudják, hogy ha ellenség közelít felé, hirtelen barnásfekete folyadékot („tintát”) lövell ki, elködösítve maga körül a vizet, hogy biztonságosan kereket oldhasson. A biológusok azonban tűnődve vizsgálták azt az uszonyszerü lapos csontot, amely bőre alatt húzódik, és testsúlyának csaknem egytizedét teszi ki. A mikroszkópos vizsgálatok során kb. száz vékony, lyukacsos szerkezetű réteget találtak benne. Minthogy a csont sűrűségét 0,6 g/cm’- nek találták, megnyugodva tették félre, önként adódott a megfejtés: egy 1000 grammos tintahal térfogata azért lehet 960 cm’, mert éppen a csont kisebb fajsúlya által 40 grammot „veszít” a súlyából. így a szépia bárhol nyugodtan lebeghet a vízben.
E. Denton és J. B. Gilpin-Brown angol kutatók számára azonban nagyon gyanúsnak tűnt a furcsa csontdarab. Miért hurcolja magával minden tintahal olyan kitartóan ezt a tetemes tömegű lemezt? Tengeri akváriumban kezdték el vizsgálataikat. szépiapéldányokat gyűjtve a vízfelszínről és a tengerfenékről. Az eltávolított szépiacsontok mérési adatai érdekes eltérést mutattak. A fenéken talált tintahalak csontja 0,7 fajsúlyának bizonyult, teljes súlyuk 30 százalékát a réteges szerkezet hajszálrepedéseit kitöltő víz adta. A felszínről gyűjtött lábasfe- jüek csontja viszont 0,5 sűrűségű volt, s csupán 10 százalék vizet tartalmazott.
A szépia ovális csontlemcze (felülnézetben) a legmegfelelőbb merülőtartály. Süllyedés előtt vizet szivattyúz a lyukacsos szerkezetű anyagba (lent oldalnézetben), tehát megnő a súlya. Emelkedéskor fordítva hajtja végre ugyanezt a műveletet
Ezzel választ kaptak sejtésükre. A szépiacsont nemcsak egyszerű „mentőöv”, hanem önműködő merülőtartály is. A vizsgálatok szerint merülés előtt a tintahal – vérkeringésének segítségéve) – tengervizet szivattyúz a csontba. Minél több víz szivárog ide, annál nagyobb lesz a csont fajsúlya, így az egész tintahal súlya is: az állat merülni kezd. Ha viszont felsőbb vízrétegekbe emelkedik, kiszorítja a csont parányi csatornáiból a vizet. Milyen módszerrel? Erre még nem találtak magyarázatot. De tény, hogy a próbafogások során Plymouth kikötőjében 30-75 méter mélységben is találtak szépiákat, más adatok szerint pedig a különös élő tengeralattjárók akár 180 méter mélyre is lemerülhetnek.
A halak tökéletesebb módszerrel merülnek. Nem bajlódnak a vízszivattyúzással, ehelyett rugalmas falú gáztartályt használnak, amely kitágulva növeli, ösz- szehúzódva csökkenti a testükre ható felhajtóerőt. Ennek a különös berendezésnek – az úszóhólyagnak – kettős feladata van: egyrészt bármely vízmélységben ellensúlyozza a hal testére nehezedő víznyomást, másrészt szabályozza az emel- kcdést-süllyedést.
A legtöbb csontoshalban megvan ez az érdekes „léggömb”, de az alacsonyabb rendű porcoshalakból (ilyenek például a cápák, ráják stb.) még teljesen hiányzik. Általában a gerincoszlop alatt helyezkedik el, s aszerint, hogy van-e vagy nincs kivezetése a szabadba, a biológusok légjáratos és zárt úszóhólyagos halakat különböztetnek meg. A légjáratos halak – így például a pontylárvák – egy-másfél nappal azután, hogy az ikrából kikeltek, a víz felszínére úsznak, hogy levegőt nyeljenek úszóhólyagjuk feltöltéséhez.
Kostojanc és Vasziljenko szovjet kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy ez a „lenyelt” levegő továbbra is megmarad-e a légjáratos halak úszóhólyagjában. Meglepő módon egészen más gázösszetételt találtak benne, mint ami a szabad levegőre jellemző. A tengeri angolna úszóhólyagját 87,7 százalékban oxigén tölti ki, a szivárványos pisztrángban viszont 95,5 százalék nitrogént mértek, scsak 3,7 százalék oxigén volt kimutatható, holott közismert, hogy a levegő 78 százalék nitrogént, 21 százalék oxigént és 0,03 százalék széndioxidot tartalmaz. Miért vannak ilyen nagy eltérések? Ezt még nem sikerült megállapítani, de a megváltozott gázösszetétel nyilván élettani okokra vezethető vissza.
Az úszóhólyag segítségével a hal bármely vízrétegben szinte súlytalanul lebeg, és könnyen úszik, hiszen farokcsapásaival csak haladásához kell erőt termelnie. Ha a légjáratos hal kissé lejjebb akar merülni, egyszerűen összébb szorítja
Amikora hal tökéletes nyugalomban lebeg a vízben, a testére ható felhajtóerő éppen egyenlő a saját súlyával (felső kép). Merüléskor összehúzza úszóhólyagját. Ezzel csökken testének térfogata, csökken a ráható felhajtóerő is, és süllyedni kezd (középső kép). Minél kisebbre zsugorodik merülőtartálya, annál nagyobb süllyedési sebességet ér el (alsó kép)
úszóhólyagját, néhány apró légbuborékot ereszt, s testének fajsúlya máris egy árnyalatnyival nehezebb lesz a vízénél. Ha emelkedni akar, szétfeszíti tartályát, így a víz szinte magától „dobja fel”.
A zárt úszóhólyagosok merüléskor gáztartályuk biztonsági szelepét nyitják ki. Ez a fényképezőgépek rekesznyílásához hasonlóan szabályozható, csakhogy izomgyürük nyitják: a felesleges gáz a véráramba kerül, az úszóhólyag kissé összehúzódik, s az állat merülni kezd. Az elveszett gázt természetesen pótolni tudja, méghozzá „saját gyártmányú” gázzal, amely gázmirigyeiben termelődik. De ha kisebb magasságkülönbségekről van szó, csak izomerővel változtatja úszóhólyagjának térfogatát. A szabályozás olyan pontos, hogy egy akvárium lakóinak könnyed lebegése mindenkit meggyőz e találmány tökéletességéről.
Bár a porcoshalakban még nincs kifejlődve az úszóhólyag, a cápák mint tudjuk – könnyen segítettek magukon: nagy, erős melluszonyaik víz alatti szárnyak módjára emelik testüket úszás közben. E. Corner és munkatársai néhány évvel ezelőtt érdekes kérdést kezdtek feszegetni. Miért van néhány mélytengeri cápa májában túlságosan sok ún. telítetlen szénhidrogén, amely a víznél kisebb fajsúlyú vegyület? A vizsgálatok érdekes választ adtak: a cápák és más fajok mája tulajdonképpen az úszóbója szerepét tölti be. Amikor külön-külön megmérték a májtól megfosztott cápa testek, majd a májak fajsúlyát, kiderült, hogy a máj mindig annyival könnyebb a víznél, amennyivel nehezebb a test. Tehát a porcoshalak rendjének tagjai is használnak „mentőövet”, csak nem úszóhólyag alakjában.
Ezzel fény derült arra a biofizikai talányra is. hogy a hidrodinamikai számítások szerint miért nem .jött ki” akkora felhajtóerő a melluszonyokon, amekkora a legkisebb úszási sebességnél is nélkülözhetetlen volna a cápatest emeléséhez. Most már világos, hogy ezek az állatok w kisebb melluszonnyal is boldogulnak, mert májuk gondoskodik a tenger sós vizében a test pontos „kidekázásáról”.
Amikor a Trieste búvárhajó földet ért a Mariana-árokban, alig néhány méternyire tőle élő halat pillantottak meg a kutatók. „Ez a mintegy 30,5 cm hosszú és 15 cm széles hal, amely nyilvánvalóan a félszegúszók családjába tartozott, lassan, nagyon lassan távolodott tőlünk, félig a fenékiszapban úszva. Azután eltűnt a vaksötétben, örökletes birodalmában”
– írta Jacques Piccard. Ezzel a biológusok végre választ kaptak a régi kérdésre: milyen mélységben élhetnek még halak az óceán vizében? Most már bizonyos, hogy a legnagyobb mélység sem riasztja vissza őket.
Hogyan bírja ki az élő szervezet ezt az iszonyatos víznyomást? Hozzávetőleges számítás szerint 10 kilométer mélységben egy hal testének minden négyzetcentiméterére egy tonna súly nehezedik! Mintha egy mokkás kockacukorra húsz cementes zsákot raknának! Köny- nyen elképzelhetjük, hogyan roppan ösz- sze a kockacukor – a ha) azonban ezt a nyomást is elviseli, aminek kézenfekvő a magyarázata: testszöveteit víz tölti ki, a víz pedig gyakorlatilag összenyomhatatlan.
Ami a mélytengeri halak szervezetének alkalmazkodása révén érthető, annál meglepőbb a 20-30 méter hosszú ámbrás cetek esetében. Ezek az emlős monstrumok több ezer méter mélységbe is lemerészkednek. 1951-ben például a Lissza- bon-Málaga közötti tenger alatti kábelba gabalyodva 2200 méter mélységben találtak egy elpusztult cetet. Hogyan tudott ilyen mélyre merülni? A vizsgálatok szerint az ámbrás cetek tüdejének légútjaiban apró billentyűk találhatók. Amikor az állat a mélybe merül, lezáródik ez a bonyolult zsiliprendszer. Az állat testének minden négyzetcentiméterére akár kétmázsás nyomás is nehezedhet, akkor sem illan el a levegő. Ugyanakkor vérében nagy mennyiségű légzőpigment (hemoglobin) található, amely oxigént tartalékol a szervezet fokozott igénybevételének idejére. Izmai is sok oxigént kötnek le, ezért olyan sötétvörös a húsa. S végül a mélymerülés legfontosabb biztosítéka: csaknem száz százalékban nyomásálló folyadék itatja át testszöveteit.
Az élő tengeralattjárók másik érdekes változatát a telepes vagy hólyagos medúzák képviselik, amelyek furcsa állattársulást alkotva kalandoznak a vízen. A teleptörzsön parányi falópolipok tanyáznak, és az egész rendszer jól szervezett vadásztársasághoz hasonlít, akik éppen hajóra szálltak. Vagy inkább léghajóra! A telep tetején ugyanis léghólyag található. A Stephanomia nevű állatok úszóbójája például mindössze gombostűfej nagyságú, de az egész „társaságot” lebegve tartja a vízfelszínen. Voltaképpen ez a parányi gömb a merülőtartály. A gáztömlö tetején megfelelő izommozgással apró szelep nyitható vagy zárható. Amikor az állat kiereszti belőle a gázt, villámgyorsan merül a mélybe újabb vadászterületekre. Ha ismét a felszínre akar jutni, működésbe lépnek gázmirigyei, feltöltik a gömböt, és a Stephanomia vízi léghajója felemelkedik.
A Hippopodius, amely szintén a telepes medúzák rendjébe tartozik, még siettetni is képes merülését. Amikor veszélyt érez, felszedi horgonyát: úszóharangjai közé emeli mélybe lógó teleptörzsét. Ezzel az egész telep súlypontja eltolódik, a Hippopodius – mint egy túlterhelt csónak – hirtelen felbillen, de még a vízfelszínen lebeg. Ekkor bekapcsolja vízsugárhajtását, és „fejjel lefelé” sebesen a mélybe süllyed.
A vízsugárhajtás a természet egyik legősibb találmánya. Azon a fizikai jelensé-
Szívesen lebeg fejjel lefelé az egyik mélytengeri tintahal, a Heliocranchia pfefleri. Ez a faj testét használja merülőtartálynak, amelyet víznél könnyebb testfolyadék tölt ki. Gyorsabb helyváltoztatáskor rakétahajtásra tér át. A ..hatás-ellenhatás” fizikai elvét sokkal régebb óta alkalmazza.
mint korunk rakétatechnikája
gén alapul, hogy minden erővel szemben azonos nagyságú és irányú ellenerő lép fel, ahogyan az elsütött puska is „visszarúg”. Az űrkutató rakéták ezért száguldhatnak légüres térben: amekkora erővel távoznak a rakétafúvókából a forró gázok, ugyanakkora erő hat a rakétára, és tolja előre a „semmiben”.
A csend világában persze gázok helyett vizet lövellnek ki az állatok. Ezt az egyszerű hajtóművet használják az ősvilágból itt felejtett csigáspolipok és a kecsesen lebegő medúzák is. A medúza először a kupolájába engedi a vizet, majd ennek peremén a gyűrűs izmokat összehúzza, s a víz sebesen áramlik ki a szűkületen.
A medúzákhoz hasonló áttetsző testű szalpák, ezek a zsákállatok törzséhez tartozó különös lények valóságos kétütemű szivattyúrendszert dolgoztak ki. Szájukon át először testüregükbe szívják a vizet, majd a beömlö-szelepet lezárva, a testüreg izomkötegeinek összehúzásával préselik ki. A szitakötő lárvája a létfontosságú légzéssel kapcsolta össze a sugárhajtást. Ahhoz, hogy kopoltyúszerü légzőszervei oxigént vehessenek fel a vízből, állandóan friss víznek kell átáramlani az állat testén. Ezért az elöl beszívott vizet hátul kipréseli, így veszély esetén akár félméteres lökésekkel menekülhet támadója elől.
A tengeri fésűskagylók héjpereme körül két izmos köpenyszegély alkot olyan szoros vízszigetelést, mint a fémfedelü konzcrvüvegek gumigyűrűje. Csak a csuklóspánt tövében van kétoldalt egy- egy apró nyílás. Amikor a kagyló hirtelen összezárja héjait, víz lövell ki a nyílásokon, s az állat még idejében elkerülheti a barátságtalan találkozást például egy tengeri csillaggal.
A lábasfejüek sok faja is jól ismeri ezt a „mentőrakéta”-elvet. A közönséges tintahal rendszerint körgalléros uszonyának hullámoztatásával úszkál, ám ha menekülnie kell, vízzel szívja tele hasoldali köpenyüregét, szívónyílását gyorsan lezárja két nyomógombszerü porclcmczzel, majd a zsák másik nyílásán szorítja ki a vizet. Vízsugárhajtásának tökéletességére jellemző, hogy a mérések szerint 54 km/óra sebességet is elérhet.
Úszásuk stabilizálására a lábasfejüek romboid alakú vízszintes kormánysíkot használnak, és fúvókájuk finom irányváltásaival kormányozzák magukat. A nyolclábú közönséges polip általában mulatságos balettléptekkel jár a tengerfenéken, de veszély esetén szintén sugárhajtásra kapcsol, és másodpercenként öt lökéssel halad előre.
„Szegény ember vízzel főz” – tartja a régi közmondás. Ez leginkább a vízfelszínen kalandozó hólyagmedúzákra érvényes, amelyek önálló hajtóenergia híján a szelet hívják segítségül hosszú és viszontagságos tengeri utazásaikhoz. A portugál gályának nevezett élő vitorlás – amelyen polipok és medúzák laknak békés társbérletben – egyetlen nagy léghólyag felhajtóerejét hasznosítva lebeg a vízfelszínen. Kékes színű fogófonalai kuszán csüngnek a vízben, sokszor 50 méter mélyre is lenyúlnak.
A léghólyag felső részén bíborszínü ezüstös fésű található – ez a portugál
Mint a vízbe ejtett léggömb, olyan könnyedén úszik a felszínen az arasznyi hosszúságú Physalia hólyagmedúza. A tetején húzódó csillogó sáv a vitorla, amelybe a legenyhébb szellő is belekap. Zsákmányszerző fogófonalai a fordulatok végrehajtásánál és a sebesség szabályozásánál is segítenek
gálya vitorlája. Ha enyhe szél kerekedik, kifeszíti vitorláját, fogófonalait még mélyebbre ereszti, és úgy kormányozza magát, hogy kb. 40-45 fokos szöget zárjon be a széllel. Számításba veszi a vízáramlás irányát is. Fogófonalait a vitorlások vészhorgonyához hasonlóan mindig a szél, az áramlás és haladás irányának háromszöge szerint állítja be. Időnként tengelye körül megfordulva manőverezik.
Az apró gályák azonban nem egyformák. Egyetlen különbség van közöttük: egyikük vitorlája csak balról, másikuk vitorlája csak jobbról érkező szélben működőképes. így idővel a két típus a világóceán két különböző pontjára hajózik, ezért a tudósok sokáig azt hitték, két fajtájuk létezik. Miért különböznek egymástól? Még ma sem tudjuk. A vitorlás „gályák” azonban kétségtelenül jó közlekedési eszközök: 680 cm/mp sebességű szélben 0.5-9.0 cm/mp-es felületi vízáramlásban csaknem tíz kilométeres óránkénti sebességgel suhannak titokzatos úticéljuk felé.
A vitorlás medúzák – a velellák – inkább úszó csészealjra emlékeztetnek. 30 cm átmérőjű korongjukon S alakban hajlított vitorla található. Közöttük is egyenlő arányban fordulnak elő bal és jobb vitorlaállású egyedek. Az ember alkotta vitorlások jóval tökéletesebbek, mert a vízszintes vitorlarúd (a boom) átfordításával követhetik a szélirány változását,
A portugál gálya (a Physalia) a szél energiáját hasznosítva siklik a felszínen. Amikor kedvező a légáramlás, zavartalanul halad úticélja felé (I). Ha azonban hirtelen megfordul a szél (például 90 fokkal), kedvezőtlen helyzetbe kerül a vitorla (2). A Physalia manőverezni kezd : fogófonalainak horgonyába kapaszkodva lassan elfordul (3), majd élével csaknem szembekerül a széllel (4). végül továbbfordulva, ellenkező irányban folytatja útját (5)
miközben a hajó megtartja eredeti irányát. A velella viszont, ha fúj a szél, mindig úgy helyezkedik el, hogy vitorlája 25-30 fokos szöget zárjon be a széllel. így a legenyhébb légáramlat is köny- nyedén lendíti előre.
A rovarok a ..hároméltű” jármű régi álmát valósították meg a természetben. A csíkbogár például fut, repül és úszik, testének három része (a fej, a tor és a potroh) egymásba olvadva olyan áramvonalas karosszériát alkot, mintha gondos hidrodinamikai mérések alapján tervezték volna. A 3 cm hosszú bogár még a súrlódás csökkentéséről is gondoskodik: kemény kitinburkolatára olajos váladékból von finom réteget. Nem csoda, hogy rövid ideig másodpercenként akár 60 cm-es sebességgel is száguldhat a vízen,
A csíkbogár (lent) fut. repül és úszik, a keringöbogár nagy sebességgel száguld a vízen (jobb oldalt)
ami arányos nagyításban egy motorcsónak sebességének felel meg.
De a rekordot a pöttömnyi, 4 6 mm hosszú keringöbogár tartja. Tökéletes mechanizmussal rendelkezik: lábai csuklós evezők, amelyek másodpercenként 50-60 csapással mozognak. Evezői mindössze 0,01 mm vastagok, és önműködően összecsukódnak, haclörehúzza őket, hát- ratoláskor viszont kifeszülnek, így közegellenállásuk 40-szeresre növekszik. Filmfelvételek mutatják, hogy a bogár milyen villámgyorsan kezeli evezőit: mindössze 4 milliomod másodperc alatt lendíti őket előre. A bionika kutatói ugyan tanulhatnak ettől a parányi rovartól!
Vannak olyan állatok is, amelyek a vízen sétálnak. Ez nem meglepő egy fizikus számára, aki jól tudja, hogy a nyugodt vízfelszínen feszes hártyát alkotnak a vízmolekulák. Ha borotvapengét lapjával ejtünk egy pohár vízbe, nem süllyed el, pedig nehezebb a víznél. Ugyanígy maradnak fenn ezen a láthatatlan hártyán a vízipókok, a molnárpoloskák is víztaszító papucsaik segítségével.
Sokáig rejtélyesnek tűnt, hogy ezek a vízfelszínen könnyedén korcsolyázó parányi rovarok miként tudnak partot érni. Egy üvegtartály falán a víz lejtős peremet
A tófenékre vetődő árnyék leplezi le a molnárkát. Hosszú, vékony lábai alatt rugalmasan behajlik a víz felületi hártyája, amint ezt fekete „papucsai” mutatják
alkot. Amikor például egy molnárka nekifut ennek a „lejtőnek”, már félúton vissza kellene csúsznia, mert lábának nincs mibe kapaszkodni. És mégsem csúszik vissza. René Baudoin francia kutatónak sikerült megfejtenie ezt a talányt. Megfigyelte, hogy a kicsiny szemesholy- va,ez a holyvák családjába tartozó bogár a lejtős vízfalnak nekiszaladva, hirtelen olyan anyagot termel, amely többé nem taszítja, hanem vonzza a vizet. Lába átnedvesedik, s ettől a pillanattól fogva már a vízlejtőbe kapaszkodva ugrik a partra. Egy másik faj még vegyszert sem használ, csupán egyszerű fizikai trükköt alkalmaz. Ha felszalad a meredek vízlejtön, félúton egyik lábának erős ütésével átszakítja a felületi hártyát. így a lábához tapadó víz már nem engedi lecsúszni – egyetlen lendülettel vetődhet partra.
A törzsfejlődés folyamán évmilliók alatt „kísérletezték ki” a különféle állatfajok mindazokat a módszereket, amelyek a legkisebb energiabefektetéssel teszik lehetővé mozgásukat a csend világában. Az úszási módszerek tökéletessége általában az egyes állatfajok szervezetének fejlettségével arányos, de szorosan összefügg az állat életmódjával is. Ezek a feltételek határozták meg egy-egy ötletes „találmány” kialakulását. De különleges esetekkel is találkozhatunk. Az édesvízi hidra például minden más úszási formát sutba dobva, apró cigánykerekekkel halad előre. A víz alatti talajon állva előbb hétrét görnyed, tapogatóit a talajra helyezi, karjaival kézállásba lendül, majd ebből a helyzetből ismét talpra áll. A bionika még értetlenül áll e mozgásformák előtt. Bizonyos, hogy nem véletlenül alakult ki a hidra különös mozgása, és szükség esetén talán a technika is sikerrel alkalmazhatná. A vízi világ haladási módszereinek tanulmányozása kétségtelenül sok meglepetést tartogat még a bionikusok számára.
Ló és lovasa szinte száll a levegőben. A négy láb rendkívül hasznosnak bizonyult az állatvilág törzsfejlődésében, de bizonyos fajok sikeresen illeszkedtek be környezetükbe a helyváltoztatás egyéb módszereivel is