Találatok: 4
126
Paul Hauck Mitől jő a házasság?
PAUL HAUCK
CWRj
KIADÓ.
Kathy és Henry elbűvölő, csodás kis Teresájának
Making Marrige Work
Eredeti kiadás: The Westminster Press, Philadelphia PA 1977 A fordítás a londoni Sheldon Press kiadónál 1988-ban megjelent 5. utánnyomás alapján készült
Fordította: Szilágyi Tibor
Copyright © 1977 The Westminster Press Hungárián translation © Szilágyi Tibor 1990
ISSN 0865-0705 ISBN 963 7970 177
Kiadta a Park Könyvkiadó 1990-ben
A kiadásért a kiadó igazgatója felel Felelős szerkesztő: Király Zsuzsa Illusztrálta: Molnár Gabriella
A borítót Molnár Gabriella grafikájának felhasználásával Szabados Erzsébet tervezte
Az Egyesült Királyságban évente több mint 160 000 válásra kerül sor. Ez is éppen elég, de biztosak lehetünk benne, hogy minden elvált házaspárra számos más olyan házaspár esik, akik vagy váláson törik a fejüket, vagy boldogtalan házasságban élnek.
Pedig a házasság kétségkívül egyike a legállandőbb és legfontosabb társadalmi intézményeknek. A házasélet kényelmének olyan nagy a vonzóereje, hogy vannak emberek, nem is kevesen, akik miután már fél tucat házasságban kudarcot vallottak, szemrebbenés nélkül hetedszer is házasságot kötnek. Egyszer egy fiatalember a rendelőm ajtajában mondta nekem, mielőtt a folyosó másik végére, a válóperes ügyvédje irodájába indult volna:
– Hát, legközelebb talán több szerencsém lesz.
A legtöbben nem gondolnak ilyen hamar az újraházasodásra, és időre van szükségük, amíg magukhoz térnek. Ám aztán összeszedik magukat, és gyakran ugyanolyan lelkesen házasodnak újra, mint az én ifjú páciensem.
Miután több mint két évtizede dolgozom pszichoterapeuta- ként, rá kellett jönnöm, hogy a legtöbb embernek (beleértve az elváltakat is) nincsenek világos fogalmai arról, hogy lényegében mi is a szerelem és a házasság. Sokat törtem a fejemet a házaspárok között felmerülő nehézségek jellegén, aztán lassan kialakult bennem a szerelem és a házasság egy olyan magyarázata, amelynek végre értelme volt számomra. Mindaddig hiába töprengtem, hogyan is segíthetnék ezeken a nős férfiakon és férjes asszonyokon. Titokban azt kívántam, bárcsak a következő páciensemnek valami egyszerű neurotikus problémája lenne, amellyel kényelmesen meg tudok birkózni, holmi házassági probléma helyett, amivel
– ügy éreztem – nem tudok mit kezdeni.
A házassági tanácsadás során nehézségeim abból fakadtak, hogy nem volt olyan elméletem a szerelemről és a házasságról, amely hozzásegített volna, hogy felismerjem, mi is történik. így aztán elhatároztam, hogy kidolgozom az egészséges és az egészségtelen házasságok magyarázatát, és hamarosan már örömmel vártam a házassági tanácsadási eseteket – amitől eleinte féltem, annak végül már örültem.
A következő lapokon előadom elméletemet a szerelemről és a házasságról. Figyelmeztetek azonban mindenkit: én realista vagyok. Távolról sem tetszenek különösebben mindazok a következtetések, amelyekre jutottam, sőt. Őszintén szeretném, ha elméleteim romantikusabban hangzanának, és hízelgőbb fényt vetnének az emberi természetre. Nem is tagadhatom: egyes következtetéseim kissé gorombák, objektívek és hidegek. Nem tehetek róla. Ha elfogulatlanul végiggondolják a nézeteimet, és gondosan összevetik őket saját tapasztalataikkal, azt hiszem, pontosan ugyanezekre a következtetésekre fognak jutni. Ha legfontosabb kapcsolataikat azok szerint a fogalmi kategóriák szerint vizsgálják, amelyeket ebben a könyvben a leírásukra használtam, tudni fogják, miért csinálják azt, amit a házastársukkal való kapcsolatukban csinálnak, és akár szilárdan a sarkukra állnak, akár engednek, szerelemről és házasságról alkotott elméletem kalauzukul és vigasztalásul fog szolgálni, és segíteni fog eldönteniük, mit kell tenniük.
Ám nehogy tévesen abba a hitbe ringassák magukat, hogy ez a tudás automatikusan segíteni fog a házasságukon. Én csak azt remélem, hogy sok esetben segíteni fog. Ennek a könyvnek a megfelelő megértése és megfelelő alkalmazása azonban egyes párok közt minden bizonnyal változó időtartamú, heves vitákat fog kirobbantani, más párok pedig kénytelenek lesznek vagy tüstént szétköltözni, vagy elválni.
Ezen szintén nem tudok segíteni. Egyes házasságok olyan kolosszális tévedésen alapulnak, hogy csak a válás gyógyíthatja meg őket.
Végül azoknak, akik segítséget szeretnének kapni a házasságukhoz, nyomatékosan azt tanácsolom, hogy keressenek fel egy házassági tanácsadót, lehetőleg a legügyesebb pszichoterapeuták egyikét. Erre abban a reményben hívom fel a figyelmet, hogy azok, akiknek baj van a házasságukkal, nem fogják halogatni a dolgot, és segítségért folyamodnak. Ez igen rövid idő alatt óriási változást jelenthet számukra.
Már akkor is nagyon elégedett leszek, ha ez a könyv semmi mást nem ér el, csak ezt az utolsó célt.
Legelőször is szeretném, ha elolvasnának néhány részletet egy levélből, amelyet nekem írtak. Szánalmas a tartalma, de már sok hasonló levelet kaptam. Feladóját óva, töröltem belőle minden adatot, amelynek alapján azonosítani lehetne, de mondanivalójának a lényege számít, és ez már majdnem elég ahhoz, hogy dühös legyek a férjére, de rá is.
Kedves Dr. Hauck!
Ma reggel megemlítettem a férjemnek, úgy tervezem, hogy néhány barátnőmmel együtt belépek egy tekeklubba. Nagyon dühös lett, azt mondta, nem érdemiem meg hogy házon kívül töltsem az estét, és a tekét csak ürügynek használom, hogy ellógjak otthonról. Tudja, Dr. Hauck, azt hiszi rólam, hogy tekergő vagyok, mert egyszer becsíptem, és tizenegy után mentem haza.
Attól az estétőlfogva egyfolytában poklokon megyek keresztül, folyton arról faggat, kivel beszéltem stb., stb.
Ettől teljesen kiborulok, mert a férjem iszik, és sok-sok nőügye is volt. Gyakran hajnalban jön haza. De az más.
El akarok menni dolgozni. Nemcsak azért, hogy megőrizhessem az ép eszemet, hanem azért is, hogy végre megvehessek magamnak néhány dolgot, amim soha nem volt. Házasságunk soksok éve alatt soha nem volt egy új kuktám meg egy csomó más holmim. Rendbe akarom hozatni a házat, mert ő egyszerűen nem törődik vele. Ha rajta múlna, még mindig bérelt házban laknánk. Látnia kellett volna néhány disznóólát, ahol őmiatta laktunk. De ha én dolgozni akarok, hogy szebb dogaink legyenek, az számára csak további ürügy, hogy kutyálkodjon.
Egyszer gyárban dolgoztam, és csak úgy tudtam elérni, hogy a férjem ne gyötörjön, hogy beleegyeztem, minden keresetemet féí
reteszem, hogy házat tudjunk építeni. Még azt is megígérte, hogy fizeti a benzinpénzemet, és külön ad egy kis ebédpénzt is. Persze soha nem adott. A pénzt, amit félretettem, arra kellett költenem, hogy kihozzam a sittről, amikor részegeskedésért lecsukták.
A nővérem ugyanazokkal a zűrökkel kínlódik, mint én. ő se léphet be egy klubba, és barátnői se lehetnek. Ami megriaszt, az az, hogy annyira teli vagyok elfojtott, zűrzavaros gyűlölködéssel, hogy bűntudatot érzek miatta.
Sok mindent írt még, de biztos vagyok benne, így7 is tiszta a kép. Ennek az asszonynak az az alapvető problémája, hogy halvány fogalma sincs róla, mi a házasság. Talán a kettős mércében hisz? Hogy7 más mérce áll a férjére, és más őrá? Természetesen. Alacsonyabb rendű társnak érzi magát a házasságban? Ez is nyilvánvaló. Eltűrne vajon efféle megaláztatásokat, ha a munkahelyén bánnának vele így? Soha az életben. Ez az asszony nem ismeri fel, hogy a házasság ugyanúgy üzlet, mint a munkája. Ha rájött volna erre, házasságának története talán nem lett volna ilyen szomorú.
Férfiak és nők millióinak javulna sokat az élete, ha házasságukat olyan üzleti megállapodásnak tekintenék, amely eleve felruházta őket azokkal a bizonyos jogokkal, amelyekért most könyörögnek. Akkor a házasságban is ugyanolyan könnyen követelhetnék a jogaikat, ahogyan a munkahelyükön, anélkül, hogy bűntudatot éreznének miatta. Hogy ezt a szempontot megérthessük, először meg kell értenünk valamit a szerelemmel kapcsolatban.
Mi az, amit szerelemnek neveznek?
Évekkel ezelőtt egyszer előadást tartottam valahol, és a hallgatóságból egy asszony felkért, hogy definiáljam a szerelmet. Csacskának tartottam a kérdést, és kitérő válasszal ütöttem el:
– Maga is tudja, mi a szerelem. Erős érzelmi kötődés két ember között, akik közel érzik magukat egymáshoz, hiányoznak egymásnak, és csak jót akarnak annak, akit szeretnek.
Ez bizony mellébeszélés volt a javából, és egyikünk sem volt elégedett vele. Évekig nyugtalanított a kérdés, míg végül eljutottam egy olyan meghatározáshoz, amelynek volt értelme. Azoknak a reakcióiból ítélve, akiknek kifejtettem, bevallom, hidegen és érzéketlenül hangzik, de ennek ellenére kitartok mellette, mert egybevág mind a klinikai praxisomban, mind az azon kívül szerzett tapasztalataimmal.
A szerelem az az érzés, amelyet olyasvalaki iránt érzünk, aki ki
elégítette, kielégíti vagy ki fogja elégíteni szükségleteinket és legmélyebb vágyainkat.
Ez nem hangzik valami mély bölcsességnek, igaz? Talán nem figyeltek fel a tétel teljes jelentésére, ami azt fejezi ki, hogy7 azért szeretünk embereket, mert jók hozzánk, mert a kedvünkben járnak, mert fontosak vagyunk nekik. A szerelmesek és a barátok közötti régi megkülönböztetés teljesen hamis. Ha mások elutasítanak minket, valószínűleg mi is elutasítjuk őket.
Ez azt jelenti, hogy csak azért szeretjük az embereket, amit véleményünk szerint tenni fognak, tesznek, vagy7 tettek értünk. Először azt szeretjük, amit tesznek, aztán szeretjük meg a személyt, mert kedves és kielégítő, amit tesz. Soha senkit nem szeretünk pusztán önmagáért. Ez az elképzelés persze teljesen ellentétes a romantikus írók és költők által megfogalmazott népszerű felfogással.
Hogy még jobban megalapozzuk a szerelemnek ezt a meglehetősen gyakorlatias szemléletét, gondoljuk végig a következőket:
- A válás mindig azt jelenti, hogy két ember kiábrándul egymásból. A válóper során a panaszok közt mindig szóba kerülnek olyan dolgok, mint kegyetlenség, hűtlenség és összeférhetetlenség. Más szóval, az egyik fél nem kapja meg azt a kielégülést és nem teljesülnek azok a szükségletei, amelyek a házasfeleket összehozták. így aztán – pontosan ugyanazokból az okokból – kiszeretnek egymásból.
- A házassági tanácsadás majdnem mindig abból áll, hogy az egyik fél panaszkodik a másik kifogásolható viselkedése miatt. Több mint két évtizedes pszichoterapeutai munkám során soha nem találkoztam olyan házaspárral, akik minden fontos szempontból kielégítették egy mást, és mégis elváltak. Az ellenkező esetben mindig felmerült egy vagy több súlyos panasz egyik vagy7 mindkét fél részéről. Ez a megfigyelésem arra vezetett, hogy a házassági tanácsadásnál a beszélgetésnek már a legelején megkérjek mindenkit, mondja meg nyíltan, hogyan és mivel frusztrálja, ábrándítja ki a másik. Az emberek a frusztráció, a csalódás miatt szeretnek ki a másikból, mert szükségleteik és vágyaik kielégítetlenek maradnak. Minden bizonnyal nem azért frusztrálődtak, mert teljesen meg voltak elégedve.
- Abba szeretünk bele, akiről azt hisszük, hogy a legjobban ki tudja elégíteni igényeinket és vágyainkat, vagy akiről azt hisszük, hogy a legjobb, akit szerezhetünk magunknak.
Louise azt akarta, hogy fontos legyen valaki számára, amellett biztonságot akart egy jóképű férj oldalán, akire támaszkodhat. A kívánságoknak ehhez a kombinációjához olyan férfi lett volna ide-
ális, aki a) nagyon kívánja; ekkor fontosnak érezné magát; b) gazdag; a biztonság miatt; c) filmsztár; hogy szép teste és arca legyen; továbbá d) tábornok; aki erős jellem, és nem fél döntéseket hozni.
Mivel annak valószínűsége, hogy olyan férfit találhat, akiben mindezek a tulajdonságok megvannak, igen csekély volt, Louise kompromisszumot kötött: ahhoz a férfihoz ment feleségül, aki legjobban megközelítette az ideált, és megkérte a kezét. Ám a férfi
hamarosan mind a négy szempontból csalódást okozott neki. Néhány évig rajongott a feleségéért, de aztán egyre csökkenő figyelmet tanúsított iránta. Kezdetben szépen keresett, de nem kapott elég fizetésemelést ahhoz, hogy lépést tudjon tartani három gyerek fölnevelésének a költségeivel. Amikor összeházasodtak, karcsú és sportos volt, de fokozatosan kiment a formájából, mert keveset mozgott, és minden áldott este túl sok sört ivott a tévé előtt. Amikor Louise látta, hogy a boldogsága iránt támasztott követelményei lassan sorra elenyésznek, elveszítette a bizalmát férje tanácsai iránt is. Egyéb csalódásai mellett emiatt aztán a szerelmes érzéseivel is a világ legtermészetesebb dolga történt – csökkenni kezdtek. Mi maradt még, ami miatt szerethette volna a férjét? Nem kapta meg a pénzt, a jóképűséget, a döntéseket és a figyelmet. így hát kiszeretett belőle. És miért ne? Ha emellett még elfogadható és tapintatos viselkedést sem kaphatott tőle, miben különbözött bárki idegentől, akitől ugyanilyen keveset kapott volna?
Ez nem jelentette azt, hogy meg is kellett gyűlölnie. Helyteleníthette a cselekedeteit, ám személy szerint mégsem ítélte el. De hogy szeresse? Ugyan! Ezt az érzelmet azoknak a ritka embereknek a számára tartjuk fenn, akik úgy bánnak velünk, mintha különleges lények volnánk.
- A szerelem átfogó, hatalmas érzése ritkán fog el minket a másik egyetlen tulajdonsága alapján, mint például az intelligencia, a jó külső vagy a gazdagság. Ha egy férfi csak a testéért szeret egy nőt, akkor vagy erősen frusztrált, vagy éretlen, vagy mind a kettő. Ahhoz, hogy a szerelem fönnmaradhasson, többre van szükség egyetlen adottságnál. Ezért csak akkor leszünk igazán szerelmese^ amikor a szeretett lénynek több olyan tulajdonsága van, amelyet szerelmese nagyra értékel. Amellett, hogy megbízhatóságra, hűségre, szépségre és humorra, vagy bármi másra vágyunk, kedvességet, partnerséget, igazságos bánásmódot is kívánunk tőle, továbbá azt az érzést, hogy fontosak vagyunk számára. Amikor mindezek, és még egy sor finom tulajdonság jelen vannak, akkor az ember szerelmes lesz, de csak miután meggyőzte magát róla, hogy az illetőben megvannak ezek a vonások, és csak ha ezek fontosait a számunkra.
- És mi van a szerelemmel első látásra? Az igaz szerelem soha nem első látáson alapul. Igaz szerelem csak akkor lehetséges, ha alkalmunk van a teljes ember megismerésére. A szerelem „első látásra” egy vagy néhány olyan tulajdonságon alapul, amely vonzza az embert, és felkelti az érdeklődését az illető iránt. Ha a későbbi tapasztalat ezt megerősíti, akkor a szerelem fokozódik, ha nem, akkor elhal.
Ha például meglátsz egy teremben egy imádnivaló arcot, és telibe talál Cupido nyila, ne felejtsd el, hogy érzelmeid csak feltételesek. Amikor beszélgetni kezdesz vele, és rájössz, hogy a pompás alak csak üresen kongó hordó, akkor kiábrándulsz belőle – hacsak nem rajongsz a buta lányokért, mert akkor úgy érezheted, hogy gyémántra találtál. Minden attól függ, mit tartasz fontosnak.
- Az a nő, aki felháborodik, mert a férje csak a testéért akarta, igazságtalanul tiltakozik. Mi baj van abban, ha valaki kívánja a testét? Aligha valószínű, hogy csak a szépsége váltotta ki a férfi csodálatát, mégsem képes tudomásul venni, hogy testi vonzereje nélkül a férje talán soha nem szeretett volna belé. De mi történik, ha a nőt baleset éri, és elveszíti a szépségét? Azt akarnám mondani, hogy akkor a férjében tényleg meghalna a szerelem, és el akarna tőle válni? Pontosan. Újra meg újra láttam ilyet.
Ha egy férfi számára fontos a szépség és a szexuális kielégülés, akkor pontosan ezek képezik szerelmének az alapját. Ha a felesége már a házasságuk elején elveszítené a vonzóerejét, akkor esetleg nem lenne rá elég ideje, hogy más olyan tulajdonságokat fejlesz- szen ki magában, amelyek a szex iránti állandó vágy helyébe léphetnének. Ha az asszony külseje harmincévi házasság után változik meg, akkor egy teljes élet emlékei, valamint a feleség sok más tulajdonsága pótolhatják elveszített szexepiljét.
Rudy egy éve volt nős, amikor egy építkezésen balesetet és agykárosodást szenvedett. Ingerlékeny lett és feledékeny, értelmileg lelassult. Néhány legfontosabb tulajdonsága, amelyeket a felesége csodált benne, egyik napról a másikra eltűnt, és bár az asszonynak nehezére esett ezt bevallania, az ő szerelme is odalett. Két év után elváltak.
- „A pénzéért ment hozzá” – mondták gúnyosan Anne-ről. No és, mi a rossz abban? Ha valakinek fontos a pénz, azt a férfit vagy nőt fogja szeretni, akinek pénze van (és remélhetőleg más erényei is vannak). Olyan nagy különbség lenne, ha azért szeretnénk a társunkat, mert olyan kedves? Ugyanilyen könnyen kicsúfolhatnánk Anne-t azzal, hogy: „Csak azért mentél hozzá, mert olyan kedves.” Mitől volna egyik szükséglet értékesebb a másiknál? Azt mondják, ami az egyiknek orvosság, az a másiknak méreg, és ez a jellemre is áll.
- De mi van a gyerekekkel vagy az idős szülőkkel, akik közül gyakran egyik sem tud sokat tenni az emberért? Mit tehet egy csecsemő a szükségleteink és vágyaink érdekében? És hogy tudna egy öreg szülő minket a továbbiakban kielégíteni?
A gyerekeket a velük járó gyakori kellemetlenségek ellenére
azért szeretjük, mert azt várjuk tőlük, hogy egy szép napon majd kellemesen fognak viselkedni. Ha nem, vigyázat, ne essünk tévedésbe: megváltoznak az érzelmeink, és a szeretetből megvetés vagy közömbösség lesz. Nagyon gy akran előfordul, hogy a szülők verik és elhagyják a gyerekeiket, mert már nem várják tőlük, hogy ki fogják elégíteni a szükségleteiket és vágyaikat.
Amikor az ötéves Roger féltékeny lett csecsemő kisöccsére, és felgyújtotta a bölcsőjét, aztán folyton tüzeket gyújtott az egész házban, annak ellenére, hogy jő néhányszor elfenekelték érte, kétségbeesett szülei többé semmit nem éreztek iránta. Az én szere- tet-elméletem ezt pontosan megjósolta volna.
A szüleinket sem automatikusan szeretjük. Azért szeretjük őket, mert jók voltak hozzánk. Ha gyerekkorunkban vertek, elhanyagoltak vagy elhagytak volna minket, szentnek kéne lennünk, hogy továbbra is szeressük őket. A szeretetet ki kell érdemelni.
Öreg vagy szenilis szüleinket, akik már semmit nem tehetnek értünk, még mindig szerethetjük a hozzájuk fűződő kedves emlékeink miatt. Azért szeretjük őket, amit értünk tettek, és csak akkor, ha sok évvel ezelőtt, gyerekkorunkban tényleg jók voltak hozzánk.
A szerelem abból a meggyőződésből fakad, hogy partnerünk ki fogja elégíteni önös érdekeinket. Önző érzés, és számos feltételen alapszik, amelyeknek előzetesen teljesülniük kell. Ha nem teljesülnek, a szerelem meghal, lassan vagy gyorsan, attól függően, hogy mennyi frusztrációval jár.
Ne érezzünk bűntudatot, amiért kiszerettünk valakiből! Ez rendszerint azt jelenti, hogy az illető egyszerűen nem elégítette ki szükségleteinket és vágy ainkat. Részben ez volt a problémája annak az asszonynak, akinek a leveléből a fejezet elején idéztem. Nem értette meg, hogy a szerelem, ahogy általában felfogják, csak mítosz. Azt hitte, tekintet nélkül mindenre, szeretnie kell a férjét. Soha! Csak addig szeretünk, amíg a partnerünk többé-kevésbé rendes (kivéve, persze, ha történetesen élvezzük a szenvedést). Ha valald azt hiszi, hogy ő nem jó, bűntudatot érez, és penitencia- képpen szeretné, ha keresztre feszítenék, majd akad egy aljas és önző férfi, aki a hóhéra lesz, és akit pontosan azért fog imádnivaló- nak találni, mert semmiért is megveri. Ez hát megint szerelem, mert az illetőnek arra van szüksége, hogy’ gyűlöljék.
A házasság nem az, aminek hisszük
Egy pillanatra sem akarom megfosztani a házasságot csodálatos mivoltától, csodálatos érzéseitől, és nem tagadom azt a tényt, hogy világszerte szinte minden felnőtt ember életében egyike a legfontosabb kapcsolatoknak. Hogy azonban jobban megérthessük, és annak lássuk, ami valójában, jobb lesz, ha nem csak a költők szemével látjuk, hanem realisztikusan is megnézzük. Ügy találtam, hogy azoknak az embereknek, akik objektívek a házassággal kapcsolatban, sikeresebb a házasságuk, mint azoknak, akiknek mindenféle hülye elképzeléseik vannak, és azt hiszik, automatikusan csodálatos dolgok fognak történni, amikor igent mondanak.
A házasság üzlet. Két alapító tagból álló társaság, amelyet ügy hívnak, hogy Ezmegez úr és Ezmegezné kft. Több minden kell hozzá: egy állami engedély, egy életképességi vizsgálat, némi tőke, és egy telephely a cég elhelyezésére (azaz otthon). Egyes társadalmakban (Európában és a Távol-Keleten) a házasságot a szó szoros értelmében üzleti megállapodásnak tekintik. Indiában kisgyerekeket köteleznek el házassági szerződésekkel, hogy nagy hatalmú családok összekapcsolódhassanak. Még nem is olyan régen, a nőknek készpénzből álló hozományra volt szükségük ahhoz, hogy egyáltalán arra gondolhassanak, hogy férjet szereznek maguknak. Afrikában a házasulandó lányok büszkék rá, hogy az apjuknak hány marhát kell fizetnie azért a megtiszteltetésért, hogy férjhez adhassák őket. Ha ez nem üzleti megállapodás, akkor micsoda?
A királyok és királynők, a hercegek és a hercegnők évszázadokon át politikai okokból kötöttek házasságot, nem szerelemből. Ha később mégis kialakult köztük a szerelem, az csak szerencsés, de véletlenszerű fejlemény volt. A házasság a nemzeti érdekek egyesítésének egyik módja volt, vagy egyszerűen királyi vérhez kapcsolta a királyi vért. Ha ez nem üzlet, akkor micsoda?
Manapság is üzleti okokból házasodunk, még ha ezek az okok csak magára a házaspárra vonatkoznak. A feleség a szó szoros értelmében alkalmaz egy férfit férjnek, és bizonyos szolgáltatásokat vár tőle. A férfi alkalmazza az asszonyt, és csak addig szereti, amíg mindent megtesz, ami a férjnek fontos.
Nem az a fontos, hogy mindezt a házaspár szóban is kimondja, hanem az, hogy ezt mindenképpen feltételezik. A férjtől, mint az asszony alkalmazottjától, elvárják, hogy elvégezze a munkáját, a nőtől pedig, mint a férj alkalmazottjától, elvárják, hogy ő is elvégezze a magáét. Amikor bármelyik alkalmazott kiszáll ebből az üzletből, akkor zűr van. Olyan ez, mint a. sztrájk. A sztrájk az egyik
üzletfél akciója a másik ellen valamiféle előny megszerzéséért. No, mit gondolnak, mit csinál egy férj, amikor egy családi veszekedés után vad kiruccanásra indul? Ez bizony sztrájk, tiszta és egyszerű sztrájk. Másfelől mit szóljunk ahhoz az asszonyhoz, aki nagy dér- rel-dúrral kivonul a hálószobából, és a heverőn alszik? O nem sztrájkol az üzlettársa ellen? A némaság, amely egy hétig tart, az ideiglenes különköltözés, a válással való fenyegetőzés mind olyan módszerek, amelyekkel az egyik partner sztrájkba lép az igazságtalan bánásmód ellen.
Ma járt nálam egy úriember, aki éppen azon a ponton volt, hogy beadja a válópert. Az ellen tiltakozott, hogy a felesége ismételten fütyül a kívánságaira. Sértettnek és lekezeltnek érezte magát, mert az asszony mindig megfeledkezett róla, hogy ő vacsoraidőben csöndet és békét szeretne, és csak vacsora után hajlandó meghallgatni a problémákat. Bosszúságát magába fojtotta, mert nem akart diktátor lenni. Úgy érezte, nem óhajtja az asszony együttműködését, ha ezt követelnie kell tőle. Magától kellene a dolgokat megtennie, hiszen megegyeztek bennük. El volt keseredve, amiért neki kellett megmondania a feleségének, milyen dolgokon akar változtatni, például azon, hogy ne dédelgesse agyon a legkisebb fiukat. Az asszonynak tudnia kellene, hogy ő mit akar, és nem hajlandó, legfeljebb néhányszor szemtől szembe előadni neki a kívánságait. Ha folyton noszogatnia kell miattuk, akkor neki nem kellenek a szívességei.
Ezen a ponton aztán én is tiltakozni kezdtem:
– Tekintse a házasságát üzletnek – érveltem. – Abban a reményben vette el a feleségét, hogy olyan partnere lesz, amilyenről mindig álmodott. Hogy megértesse vele, mit akar, félreérthetetlenül meg is kell mondani neki, és lehet, hogy ismételten.
– De mi van, ha csak azért teszi meg, mert én mondom neki? Kinek kell az úgy? – makacskodott.
– Magának – feleltem. – Maga egy gyárban dolgozik, és sztrájkba lépett. Ne mondja már nekem, hogy finnyáskodni fog a juttatások miatt, amelyeket a cégtől szerez, csak mert akaratuk ellenére engedményeket csikart ki belőlük. Nem hiszem, hogy túlságosan nehezére esne felhívnia az igazgató figyelmét a sérelmeire. Ha maga bizonyos juttatásokat akar, akkor harcoljon is értük. Mármost: tekintse a házasságát üzletnek. Maga dolgozik a cégéért, és bizonyos változásokat akar. Ha azért nem érzi sértve magát, mert a munkaadója nem találja ki előre az összes igényét, miért érzi sértve magát, ha a felesége csinálja ugyanezt? Ha elfogad egy fizetésemelést, amit ki kellett kényszerítenie a cégétől, miért zavarja, hogy határozottnak kell lennie a feleségével? Ha egyes fontos
kívánságai nem teljesülnek a munkahelyén vagy a házasságában, akkor hamarosan mind a kettőben boldogtalan lesz. És ha ez megtörténik, akkor majd sztrájkolni akar, mint ahogy már csinálja is. Ez a szemlélet talán durvának és önzőnek látszik, de én szívesebben tekintem egészséges önérdeknek. És ha maga nem képviseli a legfontosabbnak tartott érdekeit, mindegy, hogy a felesége kéretlenül igazodik-e hozzájuk, mert olyan boldogtalan lesz a házassága, hogy7 torkig lesz vele. Ez pedig zűrökhöz vagy7 váláshoz vezet. Közben pedig, mivel maga eltűri a rossz bánásmódot, a felesége nem fogja többé becsülni magát. És amikor ez bekövetkezik, akkor a szerelem is meghal.
Ezt a vitát abban a reményben folytattam le a páciensemmel, hogy utána szépen hazamegy, kiáll az igényeiért, és így megmenti a házasságát. Tapasztalatom szerint azok a férfiak és nők, akik mindig csak engednek, végül annyira frusztráltak és boldogtalanok lesznek, hogy azt is megbánják, hogy7 házasságot kötöttek. A házasság olyan berendezkedés, amelyben két önérdek állandóan ellensúlyozza egymást. Ritkán hozunk akkora áldozatokat, hogy nyomorúságosán érezzük magunkat, miközben a házastársunk ujjong. A legtöbb házasság nem éli túl, ha az egyik fél boldog, a másik pedig búskomor. Az a régimódi elképzelés, miszerint az asszony okvetlenül a férjének kell hogy szentelje magát, színtiszta hülyeség. Boldog házasság az a házasság, amelyet a felek körülbelül egyformán élveznek. Ha az egyiknek kevesebb jut, az depressziót és más érzelmi tünetet, hűtlenkedést, alkoholizmust, a gyerekek bántalmazását stb. okozza; és kialakítja benne azt a szomorú, üres érzést, hogy súlyos hibát követett el, amit valószínűleg nem is tud kijavítani, csak ha fenekestül felforgatja az életét.
Hogy7 ezt elkerüljük, gondoljunk végig két további felismerést, amelyek házassági tanácsadó munkám és a racionális-emocionális pszichoterápia alkalmazása során merültek fel bennem. Az első az, hogy jobban járunk, ha fontos kérdéseket a fejünkkel és nem a szívünkkel döntünk el. Ez ugyan istenkáromlásnak hangzik, de tapasztalataim szerint újra meg újra igaznak bizonyul. Aki az érzéseivel gondolkodik, az minden józan ész nélkül gondolkodik. Az emocionális gondolkodás gyakran irracionális gondolkodás.
Az a feleség, aki rendszeresen elmegy a kocsmába, hogy hazafuvarozza tökrészeg férjét, csak a szívével gondolkodik. Nem gondolja végig, mennyire kifizetődő az ő irracionális viselkedése a férje számára. Ha tudja, hogy az asszony rohanni fog, újra meg újra telefonálni fog neki, valahányszor túl sokat ivott.
Ha a fejével gondolkodna, nem habozna, és nem lenne hajlandó úgy bánni a férjével, mint egy gyerekkel, akinek anyára van szük-
sége. Ott egye meg a fene, gondolná. Ha nem tudja mérsékelni az ivászatot, akkor csak maradjon a kocsmában, amíg ki nem jőzano- dik. Hadd szenvedje meg felelőtlen viselkedésének a következményeit, amíg meg nem tanulja, hogy felelősséget kell vállalnia a cselekedeteiért. Végső soron veszélyesebb engedni a manővereinek, mint megpróbálni megfékezni őket.
Az férj, aki szerint neki joga van minden lány után koslatni, aki csak megtetszik neki (bár a felesége jobban teszi, ha rá se mosolyog egy másik férfira), az az érzelmeivel gondolkodik, nem a fejével. Közben esetleg makacsul azt állítja, hogy’ ő igazságos ember, aki hisz az egyenlőségben, és nem tűri el, hogy megkülönböztetést alkalmazzanak vele szemben. De kérdezzük csak meg tőle, nem baj-e, ha a feleségének szeretői vajinak (amit a saját esetében
elfogadhatónak tart), üvölteni fog, mint a fába szorult féreg. Ez az, amikor valaki az érzelmeivel gondolkodik, nem a fejével. Ez csak haragra vezethet.
A második mítosz, amit el kell oszlatnunk, hogy ha a férj és a feleség eléggé szeretik egymást, akkor házasságukban nagyrészt nem lesznek konfliktusok. Semmi mást nem kell tenniük, csak egymás iránti forró szerelmüktől vezérelve megegyezésre jutni, és attól kezdve mindörökké minden a legtökéletesebb rendben lesz. Tévedés!
A házasságok elsöprő többsége az együttélés ideje alatt állandóan a háború és a béke között ingadozik. Lehetnek bennük hónapokig vagy évekig tartó nyugodt időszakok, de számítani kell rá, hogy előbb vagy utóbb valamelyik félnek olyan kívánságai és követelései lesznek, amelyek súlyosan ütköznek a másik félével. Ezek a háborús időszakok a legtöbb házasságban nem csak elkerülhetetlenek, hanem szerintem egészségesek is. Semmi nem marad sokáig ugyanaz, még az elragadtatott nászút sem. Emberek vagyunk, olyanok, amilyenek, változásokat akarunk. Ám jól vigyázzunk, ha ezek bekövetkeznek.
Sue egy drága volt, amíg kivasalta Jim ingeit, otthon maradt a gyerekekkel, és nem panaszkodott, hogy mennyi a dolga. Aztán egy szép napon elhatározta, hogy tovább tanul, beiratkozott a helyi főiskolán egy pszichológiai kurzusra, és a házasságuk, az a békés és ideális kapcsolat, amelyet mindenki irigyelt, hirtelen hadszíntérré változott. Jim dühöngött, dúlt-fült, és tizenhét különféle módon átkozta Sue-t, amiért arra merészelte kérni, hogy vigyázzon a kicsire, és amiért tanultabb akart lenni, mint ő.
Ez csak a kezdete volt egy hosszú konfliktusnak. Sue harcolt a jogaiért, meg akarta javítani az üzlet előző, unalmas feltételeit. Kiállása egészséges aktus volt, amellyel egy kicsit egyenlőbbé tehette a dolgokat. Mihelyt egy kis előnyt szerzett, tüstént jobban érezte magát, és a házasság megjavult. Egy-egy veszekedés időnként képes ilyesmire, és a nemek közt – sajnos – szükségesek az efféle csaták.
Vágyaink a házassággal kapcsolatban valószínűleg jóval erősebben befolyásolják a gondolkodásunkat, mint bármely más intézménynyel kapcsolatban. Egyes általánosan vallott tévképzetek humorosak, mások egyszerűen hülyeségek, de mind téves, vagy éppen veszélyes.
- Az egyik az, hogy a házasságban egy fiatalember megkomolyodik, és levetkezi szertelen, vad tulajdonságait. Lehet! A leendő vőlegény gyakran még fiatal, és hajtja a forró vére. Elképesztő, hány, a tizenéves kora végén, húszas évei elején járó fiatal lánynak kell rájönnie néhány hónapi házasság után, hogy a férje már nem jön haza egyenesen a munkából, hanem bemegy a fiúkkal a helyi kocsmába egy pofa sörre. Mások egyszerűen megfeledkeznek ifjú nejükről, és elmennek a haverokkal motorozni, jóval sötétedés utánig, néha csajokat is visznek. Csak azért, mert megnősültek, még nem vész ki belőlük a szoknyavadászat vágya.
Egyesek megkomolyodnak, amikor megházasodnak, de sokan nem. Ha nem látjuk bizonyítottnak a házasságunk előtt, hogy a partnerünk komolyan szeretne „háziasodni”, akkor várjuk ki, amíg ezt biztosnak nem érezzük, vagy adjuk fel, és keressünk magunknak valaki mást.
- Egy másik mítosz szerint a házasság automatikusan boldogabbá tesz két embert, mint azelőtt valaha voltak. Tévedés! A házasság több frusztrációt hoz, mint álmodtuk volna. Boldogabbá is teheti az embert, mint valaha volt, de ahhoz, hogy ezt elérjük, sok feszült helyzeten túl kell jutnunk. A kapcsolat állandóan fel-le hullámzik majd a pár két tagja között, és néha sose érjük el azt a finom egyensúlyt, amelyre házasságunkban a sző szoros értelmében évekig vártunk. Egy asszony húsz évig kitartott alkoholista férje mellett, mielőtt elboronálta volna a bajaikat. Röviden: a házasság után időszakos fellobbanásokra kell számítanunk. Soha ne legyünk olyan naivak, hogy azt higgyük, minden simán fog menni csak azért, mert nagyon szerelmesek vagyunk.
- További fantazmagória, hogy egyetlen ember van a világon, aki nekünk van teremtve. Ha felidézik a szerelemről adott definíciómat, tüstént látni fogják, mennyire téves ez az elképzelés. Igenis nagyon sok ember van, akibe bele tudunk szeretni. Ha valaki kielégíti legmélyebb igényeinket és vágyainkat, akkor újra meg újra meg újra szerelembe tudunk esni, és ezeknek a szerelmeknek mindegyike mély és őszinte lehet. Ha legközelebb azt a kérdést halljuk: „Szerethetek-e egyszerre két embert?” – nyugodtan válaszolhatjuk rá, hogy: „Igen, kettőt vagy akár két tucatot is (ha eleget forgolódsz a világban).”
- Megint másik mítosz, hogy ha a párunk szeret, akkor gyakorlatilag mindig azt fogja csinálni, amit mi akarunk. Megfeledkezünk róla, hogy a párunk ugyanezt mondhatja, és tőlünk várja el, hogy mi engedjünk, ha olyan nagyon szeretjük, ahogy állítjuk.
Billy haragudott Mabelre, amiért nem vette jó néven az ő egész hetes horgásztúráit. De Mabei is úgy,érezte, hogy Billy nem sze
retheti nagyon, ha nem látja be, hogy neki egy szerűen muszáj beruccannia a barátnőivel a nagyvárosba, az éves bevásárlőkörútjára. Kinek volt igaza? Egyiknek sem. A kérdés mindig az: kinek fontosabb az ügy? Ha Mabei úgy érzi, a férjének fontosabb a horgászás, mint neki a bevásárlás, akkor rá kell hagynia. De ugyanez áll Billy- re is. Hogy ki vágyik valamire erősebben, azt annak felismerése határozza meg, hogy mennyire akarunk valamit ahhoz képest, amennyire a másik akar valamit. Ehhez időre, vitákra és kompromisszumokra van szükség. Ha azt mondjuk: „Ha igazán szeretnél, akkor nem…” – tüstént rájöhetünk, hogy egy népszerű mítosz irányít minket a házasságunkban.
- Hasonló ehhez az a tévképzet, miszerint akik igazán szerelmesek egymásba, azok nem veszekszenek. Egyszer egy igen vonzó és intelligens házaspár jött el hozzám – no miért? Mert nem voltak képesek megvitatni a házassági problémáikat.
Olyan udvariasak voltak egymáshoz, hogy soha egy rossz szó nem hangzott el köztük. A sző szoros értelmében soha nem beszéltek hangosan, amikor nézeteltéréseik voltak. Képesek voltak így az aknamezőkön átkelni, és közben csevegni a legelkeserítőbb problémáikról: a pénzről, az apósokról meg az anyósokról, a barátokról és a munkáról. Amikor Jacobot heves féltékenység fogta el, amiért Betty nemrégiben egy bulin figyelmes volt egy jóképű férfihoz, túlságosan udvarias volt ahhoz, hogy kereken kimondja, mennyire elutasítottnak és fenyegetettnek érzi magát. Ehelyett így vetette fel a témát:
– Drágám, élvezted tegnap este a beszélgetésedet Mark Hallal?
– Miért? Ó, igen. Érdekes ember, nem találod?
– Hát, én tulajdonképpen nem beszélgettem vele annyit. Csak aggódtam, hogy a többi vendégeink talán kissé elhanyagoltnak érzik magukat. Még egy kis teát?
– Nem, köszönöm, szívem.
– Hol is tartottunk? Ó, igen, figyelmeztetni akartalak rá, hogy Mark nagyon tud a nőkkel bánni. Légy vele óvatos, jő?
– Ó, Jacob, te mindig csak rémítgetsz! – mondta Betty könnyedén, és halvány fogalma sem volt róla, valójában mennyire ki van borulva a férje.
Jacobot és Bettyt úgy nevelték, hogy soha emelt hangon ne veszekedjenek. Állítólag a kifinomultság és az érettség jele, ha valaki mindig, minden körülmények közt udvarias. Magam is nagy híve vagyok az erőszakmentes és udvarias beszélgetésnek, de ha két ember túlságosan udvarias egymáshoz, esetleg soha nem tudják közölni egymással a valódi üzeneteiket. Jacob például soha nem adta tudtára a feleségének, mennyire utálja, ha flörtöl. Ehelyett
úgy állította be a dolgot, mintha Mark lett volna az agresszor. Azt is borzasztóan szerette volna közölni Bettyvel, hogy7 soha többé nem akarja meghívni Markot, de ezt túlságosan durvának tartotta. Sok minden mást is szeretett volna megmondani a feleségének, egyéb dolgokról, amelyekről soha nem beszélt. Ám ez a beszélgetésük – összes többi beszélgetéseikhez hasonlóan – nem intézett el semmit, mert nem szólt semmiről.
Bármily mélységesen szeretjük a partnerünket, akkor is annyi problémát fog okozni számunkra a házasságunk alatt, hogy egy könyvet meg lehetne tölteni, vele. A szerelem nem garancia a házassági konfliktusok ellen. A házasságban, éppúgy mint az üzleti életben, jobb az ilyen ügyekkel egyenesen szembenézni. Ha diplomatikusak tudunk maradni, miközben hangsúlyozzuk a szempontjainkat, annál jobb. De mindenáron szilárdnak kell lennünk, és nem dühösnek. A veszekedésnek nem kell csúnya jelenetté fajulnia, még ha felemeljük is a hangunkat – ugyanúgy, ahogy egy szakszervezet és vezetés közötti munkaügyi vitában sincs semmi szükség szitkozódásra és ökölrázásra.
Tapasztalataim szerint azok a legjobb házasságok, amelyekben a felek őszintén és nyíltan foglalkoznak a problémákkal. A panaszt szókimondóan kell megfogalmazni, hogy a partner megértse. Ja- cobnak ezt kellett volna mondania Bettynek:
– Drágám, láttam, hogy az este sok időt töltöttél Markkal. Szerintem ez ízléstelen volt a többi vendégeinkkel szemben, és én nagyon féltékeny voltam. Légy szíves, ne csinálj többé ilyesmit!
– De szívem – válaszolhatná Betty -, te semmiért izgatod magad. Nem hiszem, hogy kisajátítottam volna magamnak Markot, ahogy te mondod. Én csak elszórakoztattam, ahogy mindig megpróbálom elérni, hogy az összes vendégem jól érezze magát. Soha nem kell féltékenykedned rám. Ezt visszautasítom.
– Lehet, hogy igazad van, Betty, de meg kell rá kérjelek, vedd tudomásul, igenis van bennem féltékenység, és ne adj okot rá, hogy nyugtalan legyek.
– Jó, megpróbálom, de neked is engedményt kell tenned.
– És mi lenne az?
– Menjél el házassági tanácsadásra!
Az ilyen szerelmesek megoldják a nehézségeiket, nem csak panaszkodnak róluk. Az efféle jelenetek talán sajnálatosak, de szükségesek. Ha kiállunk az álláspontunk mellett, nem hogy nem romboljuk le a házasságunkat, hanem esetleg éppen megmentjük. Mítoszban hisz az, aki azt hiszi, hogy az igazi szerelmesek soha nem veszekszenek.
- Az is mítosz, hogy a nők azokat a férfiakat szeretik, akik foly
tón körülugrálják őket. Fiatal férfiak különösen gyakran hisznek ebben a marhaságban. Ha egy középiskolás fiú nagyon be akarja lopni magát a kislány szívébe, megkérdezi tőle, melyik revüt szeretné megnézni. Utána megkérdezi, hova szeretne bemenni egy kávéra vagy egy harapás kajára. Ezt csinálja egész este, aztán valahányszor csak elmennek együtt valahova, azzal próbálja határtalan szerelmét bizonyítani, hogy enged minden kívánságnak, ami csak a csinos kislánynak eszébe jut. Hogyan veszíthetnék? – okoskodik.
Könnyen. Nem jön rá, hogy teljesen rosszul fogta meg a dolgot. Ahelyett, hogy gáláns lovagnak mutatkozna a lány szemében, egyre inkább bolondnak látszik (ahogy minden felnőtt férfi is, már amennyire felnőtt az ilyen).
így igaz. Akár hiszik, akár nem, a nők nem becsülik azt a férfit, aki minden szeszélyüknek enged. Valamikor ezt nehezen tudtam megérteni: én mindig örültem, ha valaki legtöbbször mindent rámhagyott, mert számomra ez azt jelentette, hogy szeret és a barátságomat keresi. Ezért aztán, amikor a praxisomban ismételten találkoztam olyan nőkkel, akik már nem becsülték azt a férfit, aki nagyon jő volt hozzájuk, alaposan kikérdeztem őket. Nos, a következőkre jöttem rá.
A nők többre értékelik a biztonságot, mint a kényeztetést. Amikor különféle dolgokat kérnek a fiújuktól, a vőlegényüktől vagy a férjüktől, nem bánják, ha csak egyes kéréseik teljesülnek, de nem kapnak meg mindent, amit kérnek. Olyan férfit akarnak, aki nemet is tud mondani nekik, aki elég erős hozzá, hogy a visszautasítást is elviselje, és aki nem hagyja, hogy az ujjuk köré csavarják. Aki sose áll a sarkára, az elriasztja a nőket, mert rájönnek, hogy nem férfira találtak, hanem egy kisfiúra.
Eleinte persze nem lehetnek biztosak ebben. így aztán, hogy meggyőződjenek róla, egyre többet követelnek, miközben minden alkalommal azt remélik, hogy a fickónak mégiscsak van gerince, és nemet mond. A nők a szívük mélyén azt akarják, hogy a férfiak időnként szálljanak szembe velük, és bizonyítsák be a függetlenségüket.
– De ha ez így van – makacskodnak egy esek akkor miért tiltakoznak olyan hangosan, ha a férjük nem enged nekik? Ha a nők tényleg azt akarnák, hogy a partnerük utasítsa vissza őket, akkor miért nem örülnek, amikor pont ezt csinálják?
Aha! Ez a bökkenő. Csakhogy rájöttem valamire. Amikor a nők toporzékolnak, lebiggyesztik az alsó ajkukat vagy néhány könnyet ejtenek, csak színészkednek. Soha ne engedj, ne felejtsd el, hogy csak próbára akarnak tenni. Ha ezt a próbát kiállód, megszerzed a nő becsülését. Ha ezen a ponton engedsz, akkor legközelebb még
jobban neked esik, és dühösen rádtámad, amiért elutasítottad, de közben titokban (vagy öntudatlanul) egész idő alatt azt szeretné, ha szilárdan kiállnái.
Ha el akarod nyerni életed asszonyát, legyél gyöngéd, tapintatos és szelíd. De ne vidd túlzásba! Szerezd meg először a becsülését, akkor el fogod nyerni a szerelmét. A megbecsülés az első, a szerelem csak utána következik. A tiszteletét azzal szerzed meg, ha megmutatod neki, hogy nincs rá szükséged, bár nagyon fontos neked. Ez az, amit a nő keres: bizonyságot arra, hogy eléggé férfi vagy, nélküle is tudsz élni. Ha ő nem tud téged kedve szerint rán- cigálni, akkor mások se tudnak. Ha elég érett vagy hozzá, és meg tudsz birkózni ezzel, akkor jő okkal engedheti el magát kényelmesen a társaságodban. Ne felejtsd el: a nőknek jobban kell a biztonság, mint a kényeztetés. Légy hát kedves szíved hölgyéhez, de ne legyél túlságosan puha.
- Az utolsó mítosz az, hogy minden házasság sikerülhet, ha elég keményen megdolgozunk érte. Ám ha végiggondoljuk, hogy a rendelkezésünkre álló választási lehetőségek mellett mi az esélye a jó házasságnak, el kell ismernünk, hogy a boldog házasság – csoda. Sok ember mégis azt hiszi, hogy mindig van lehetőség a jó házasságra, ha a felek elég keményen megdolgoznak érte, és ha mégis elválnak, bűntudatot éreznek, amiért nem próbálkoztak elég kitartóan. Nem fogják föl, hogy egyes házasságok éppen nem a mennyben köttetnek, és nincs az az erőfeszítés és türelem, ami működőképessé tehetné őket.
A lényeg a következő: alapvetően kétféle házasság van. Az egyik életképes, mert a felek nem összeférhetetlenek, bár lehetséges, hogy egy-egy neurotikus problémájuk miatt időnként nem jönnek ki egymással. Ha egymás között, vagy egy házassági tanácsadó irányításával el tudják simítani a nehézségeiket, akkor házasságuk visszakaphatja egykori harmóniáját.
A második házasságtípus az, amelyet eleve soha nem lett volna szabad megkötni. A két fél között akkorák lehetnek a különbségek, hogy nincs az a megértés, amely összehozhatná őket, hacsak valamelyikük fel nem adja legmélységesebben vallott elveit.
Ha például hiszel abban, hogy az emberek rendesek, a becsületesség fontos dolog, és van Isten az égben, óhatatlanul pokoli lesz az életed egy olyan társ mellett, aki szerint az emberek mind csirkefogók, a csalásban nincs semmi rossz, ha nem kapják rajta, és akiben nincs vallásos érzés. Elképzelhető-e, hogy ez a két különböző világból való két ember boldog legyen egy fedél alatt? Nem tudom, hogyan.
Vannak házaspárok, akik csak néhány évi házasság után jönnek
rá, hogy mélységesen összeférhetetlenek. Amikor szemléletük és filozófiájuk beérik, kezdenek rájönni, hogy különböző irányba tartanak.
Mit lehet csinálni az ilyen házasságokkal? El lehet tűrni őket, és meg lehet próbálni a lehető legtöbbet kihozni belőlük, ha a válás vallási vagy pénzügyi okok miatt lehetetlen. Az ilyen házastársaknak nem sokat ér a tanácsadás, mert eleve hibát követtek el, amikor összeházasodtak. Gyakorlatilag egyetlen értelmes megoldás áll nyitva számukra: a válás.
Nézzünk szembe vele: a kemény munka és a jó szándék csodákat tehet, de gyakran képtelen segíteni egy olyan házasságon, amely eleve tévedés volt, nem segíthetnek. Az a hit is mítosz tehát, miszerint minden bajba jutott házasságon segíteni lehet.