Skip to content

Borsos Béla – Régi magyar üvegművészet

Találatok: 21

49

hajlott fülű edénytípus. Rendesen ón talp­gyűrűvel és ónfödéllel látták el. Ellentétben a kotyogós üveggel, ez a kancsó még a rene­szánsz ízlés kifejezője (4. ábra).

További gyakori magyar üvegforma a bokály, Gömbös testéhez öblös, felfelé tölcsé- resen szélesedő nyakrész csatlakozik. Rövid talprészét néha hullámvonalban felforrasztott üveggyűrű helyettesíti. Kapcsolata a népi fa­zekassággal nyilvánvaló. Külföldön is gyak­ran előforduló, úgyszólván nemzetközi forma (5. ábra).

E fő edénytípusokon kívül — különösen a parasztüvegek között — a formáknak gazdag változatával találkozunk. A kulacsoktól, hor­

dócskáktól az emberi és állati alakokat utánzó, tréfásan groteszk, néha obszcén üvegekig a formaváltozatoknak szinte kimeríthetetlen tárháza ez. A szeszélyes formájú, tréfás üvegeknél kétségtelen a formákban gazdag német üvegművészet hatása (10., 11., 12., 13., 14. kép).

Ha az üvegfúvómester díszítő kedvét nem elégítik ki a fúvással előállítható változatos formák, a legtermészetesebben kínálkozik az edény falvastagságának ritmikus változtatásával fokozni a fény és ár­nyék játékát s így adni életet a felületeknek. A magyar üvegművesség — különösképpen pedig a rusztikus üvegművészet — igen gyakran élt a hatásfokozásnak ezzel az eszközével. Mint sok más, ez is olasz befolyásra vezethető vissza, hiszen a muranói kora reneszánsz üveg- művességnél gyakran találkozunk a felszínt tagozó üvegbordák alkalmazásával (15., 16. kép).

36

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Lap tetejére!