Találatok: 21
49
bői tréfás üvegeket, ún. Ezek természetesen nem any-
nyira művészi tárgyak, mint inkább vaskos humorukkal feltűnő művelődéstörténeti kuriózumok.
Érdekes összetétele a kéknek a vörös és színtelen üveggel az Iparművészeti Múzeum egy bájos kis üveg gyertyatartója. A gyertyát befogadó tartórész és cseppfogó korong alatt szép élénk színű kobaltkék gömb van, amelyet csavarvonalas piros szálakkal díszített, külsején bordázott fogóval formált üvegszív támaszt alá.
A XVIII. század elejétől kezdve a magyar rusztikus üvegek között mind gyakrabban találkozunk a barna és sárga különböző változataival, a halványsárgától az aranyló mézsárgán át a sötétvöröses árnyalatokig. E sárga üvegek őseit szintén a velencei üveggyártásban találjuk meg. Itt már a XV. században gyártották és igen sokra becsülték őket. A sárga üvegek edényformái rendkívül változatosak, korsók, bokályok, poharak, pálinkásüvegek, patikaedények stb. A formák néha annyira szeszélyesek, hogy az edény eredeti rendeltetése alig állapítható meg. A díszítőeljárások közül a kéküvegeknél megszokott színes zománcfestés ezeknél egyáltalában nem fordul elő, a formába fúvás ellenben annál gyakrabban.
*
A reneszánsz és barokk kor egyik legkedveltebb és leggyakrabban gyártott terméke az opálüveg, vagy mint akkor nevezték, csontüveg. Ezek között művészi érték tekintetében igen értékes darabokat találunk.
Mint majdnem minden magyarországi üvegdíszítő eljárásnál, itt is nyilvánvaló a velencei eredet. Ha az izzó üveghez cinkoxidot adtak, a teljesen átlátszatlan és hideg fehér árnyalatú tejüveget (lattimo vagy latticino) nyerték. A fehér üveg másik válfaja az ún. opálüveg. Szintén korán, már a XV. században gyártották Muranóban. Előállítási módjának pontos leírását először Antonio Neri traktátusában a „L’artc vetrariá”-ban találjuk meg. A traktátus receptje szerint legtöbbször
43