Találatok: 87
232
MAGYAR
ŐSTÖRTÉNET
KEZDETEKTŐL SZENT ISTVÁN KIRÁLY TRÓNRALÉPÉSÉIG
ANNO KIADÓ
Nemere István
MAGYAR ŐSTÖRTÉNET
Kezdetektől Szent István király trónralépéséig
ISBN 963 375 422 4
Anno Kiadó, MMVI
Felelős kiadó az Anno Bt. vezetője Copyright: Nemere István © Borítóterv: Frigya Design Készült a debreceni Kinizsi Nyomdában Felelős vezető: Bördős János
A szerző bevallja mindjárt a könyv elején: bizony sokkal könnyebb volt megírni számos kötetben a magyarok történetét 1000-től napjainkig, mintsem most megírni azt, ami az 1000. év előtt történt.
Mert ilyen-olyan adatok, adatszerűségek, töredékek csak akadtak a magyarok viselt dolgairól akkor, amikor már Európában voltak, a Kárpátok által ölelt térségben letelepedtek. Addigra sokan tudtak róluk, sőt egy idő után maguk is kezdtek krónikákat írni. Addig meg róluk emlékeztek meg mások – korántsem csak dicsérően…
De hol jártak, mit tettek akkor, amikor még ezen a civilizáltnak nevezett világon kívül éltek? Nemcsak azok látótávolságában nem bukkantak fel, akik akkor már régóta megalkották civilizációikat és papírra, pergamenre vetettek minden eseményt, ami arra méltónak tetszett akkoriban. Hanem még azoktól sem sok hír maradt fenn róluk, akik maguk is vándoroltak akkortájt.
Amikor a magyarok ősei még mesz- sze jártak a Kárpátoktól, valahol keleten, délkeleten éldegéltek és csöppet sem sietve húzódtak napnyugat irányába – már amikor egyáltalán arrafelé igyekeztek – még senki sem jegyzett fel róluk semmit. így aztán kénytelenek vagyunk a sötétben tapogatózni. Lehet, mi is megismétlőnk olyan állításokat, amelyek majd egy későbbi tudományos feltárás után már nem állják meg a helyüket. Lehet, irtott pletykákat, (félre)hallomásokat róttak fel és azokat tényeknek hitték ők is, meg az utókor is. Mindenesetre igyekszünk majd megragadni minden apró információmorzsát, hogy eloszlassuk – legalább részben – a nagy homályt.
Három kérdésre szeretnénk választ kapni – nem csak e könyv írója és olvasói, hanem pár millió ember a huszonegyedik században. A kérdések a következők: Kik? Hol? Mikor?
- Kik voltak a magyarok ősei? Mint majd látni fogják, a válasz erre csöppet sem egyszerű és a mai napig nem dőlt el, bár sokan, köztük akadémikus elmék is vallják, hogy e tekintetben már minden világos.
- Hol éltek a magyarok ősei? Ez messze nem csak földrajzi kérdéskör, bár elsősorban természetesen az. Nagy lélegzetet kell venni, elő a térképekkel, lehetőleg nem a mai, politikai határoktól szabdalt, különféle, színű foltokkal tarkított atlaszokat, hanem a meztelen valóságot mutató hegy- és vízrajzi térképeket. Ezeken a barna hegyek, a kék folyók és tavak, a nagy zöld mezők valamivel reálisabb képet mutatnak. Ám a válasz itt még bonyolultabb és bizonytalanabb talán, mint az első kérdésre volt.
- Mikor éltek itt, és mikor ott? Mikor vándoroltak el onnan és merre mentek? Ez talán a leghomályosabb őseink múltjában. A fogódzók száma vagy minimális, olykor egyáltalán nincs is, vagy síkos és félreérthető-
félrevezető, bizonytalan és homályos. Néha egyenesen olyan, mintha egy űrbéli fekete lyukba néznénk bele, ahonnan semmilyen információ nem jöhet ki, még a fényt is elnyeli. Talán már örökre elnyelte…?
Igazából lenne még egy negyedik kérdés is: Miért? Miért történtek a dolgok úgy, ahogy történtek (ha tudunk róluk, ha ismeijük őket) és miért nem másképpen? Mi mozgatta őseinket, miért tették ezt vágj’ azt?
Mint látják, kérdésből van bőven, a válaszok azonban – legalábbis eddig – gyéren csörgedeztek. Monda és legenda persze akadt bőven, de azokat történelmi tényként elfogadni több mint ostobaság lenne – bár még manapság is akadnak szép számmal, akik ezekkel táplálják magukat lelkileg, ez ad nekik erőt ebben az egységesülő világba. Amely azonban ma még sokszínűbb, mint volt őseink idejében.
Mi az a minimum, amiben viszonylag biztosak lehetünk, amiben megegyezhetünk? Csak annyi, hogy őseink Keleten éltek. Már ott kezdődnek a bajok, hogy vajon ázsiaiak voltak-e vágj’ európaiak? Mivel az ázsiai életükbe igen nehezen tudunk visszanyúlni (de azért talán nem lehetetlen), hát sokkal többet tudunk az Urálon inneni, vagyis más európai időszakokról.
Ennek ellenére azt kell mondanunk, hogy mint oly sok európai nép esetében történt, a mi őseink is Ázsiából eredtek.
Az ember azt hinné, nincs is olyan nehéz dolgunk. Hiszen csak követni kell a régészeti leleteket – kelet felé. Valahol valamit mindig találtak a magyar és nem magyar régészek. így aztán térben és időben egjTe keletebbre és egyre régebbre jutva egyszer csak eljutunk oda, ahonnan már tovább nem vezet az út. Vagy azért, mert keletebbre már „nincsen semmi”, vagy mert másutt nem találunk leleteket… Ez sajnos nagyon naiv szemlélet, a gyakorlatban nem válik be. Először is, Ázsiában óriási területek vannak, amelyeket régészek még nem kutattak vagy nem eléggé kutattak fel, másfelől ha találtak is ezt-azt, nem mindig egyértelmű, melyik nép fiai hagyták ott. A legbiztosabbnak a temetők látszanak, de a nomád népeknek ritkán voltak temetőik – vándorlás közben temetkeztek, durván szólva gyorsan elkaparták halottaikat és máris továbbáll- tak.
Egy neves őstörténetkutatónk szerint „ez az út azért is járhatatlan, mert a 9. és 8. század után (időben visszafelé haladva) nyoma veszik a sztyeppén annak a régészeti anyagnak, amely Árpád magj’aijait jellemzi”. így aztán nemhogy’ több ezer évre nem mélyed- hetünk bele múltunkba, de még néhány száz évre sem jutunk vissza ezen a módon.
Elsőnek próbáljuk hát megfejteni a „kik?” kérdést. Kik voltak őseink?
Hogy’ kik lehettek őseink, az nemcsak mostanában, mondjuk az ujolsó másfélszáz évben kezdte izgatni a magyarokat. Természetes persze, hogy ebben az időszakban élesebben merült fel a kérdés, hiszen a nemzetállamok (és sokfelé egyáltalán a nemzetek) kialakulása idején ez érthetően sokakat izgatott. De a kérdést már őseink is feltették, méghozzá meglepően régen. És bár ma ezen elcsodálkozhatunk, de bizony úgy volt, hogy a nép és a nyelv eredetének kérdését nem választották el.
Egy laikust máig meglep (így’ járt e könyv szerzője is), hogy ha a magya
rok őstörténetéről, eredetéről van szó, a tudósok azonnal a nyelvészethez nyúlnak. Hát tényleg nincs más út? Azt, hogy kik vágjunk, kik voltak a társaink, sőt azt is, honnan jöttünk, csak és kizárólag nyelvészeti úton lehet megállapítani? És ha ezt már „megállapították”, akkor ezen változtatni semmiképpen sem lehet?
Pedig hát a nép és a nyelv egymást nem törvényszerűen fedő fogalmak. Voltak népek, amelyek feladták nyelvüket, beleolvadtak egy másik nyelvcsaládba. A legközelebbi példa erre a bolgárok: akik azt hiszi, hogy ők szlávok, csak azért, mert a szláv nyelvcsaládba tartozó nyelvet beszélik, az nagyon téved. A bolgárok ősei törökök voltak, akik hozzánk hasonlóan keletről vándoroltak be, valamivel korábban, mint a magyarok, és akkor még egy török nyelvet beszéltek. Ám itt sok szláv közé keveredtek, nyelvüket feladták és átvették helyette a szlávot, miközben ugyanazok a beolvasztó szlávok meg átvették a jövevények… nevét, így lettek „bolgárok” azok a szlávok, akiknek a bolgársághoz annak idején semmi közük sem volt, a török eredetű bolgárok meg szlávokká váltak… Megesett ilyesmi a nyelvtörténetben, ezért olyan izgalmas az a tudomány.
A magyar nyelv az uráli nyelvcsaládba tartozik, ezért kerültünk (kizárólag nyelvi!) rokonságba a finnekkel, észtekkel és számos egyéb néppel (cseremiszek, votjákok, lappok, oszt- jákok, szamojédek). Ezekkel a nyelvekkel a magyar nyelvnek mondhatni „genetikai” kapcsolatai vannak, persze csak és kizárólag nyelvi értelemben – tehát nem vérrokonaink a finnek vagy észtek vagy szamojédek, mert erről szó sincsen.
Ha a finnugor nyelveket beszélő embereket, népeket vesszük szemügyre, a kép már korántsem ilyen világos. Az uráli nyelveket beszélő emberek a lehető legkülönfélébb embertani csoportokhoz, antropológiai típusokhoz tartoznak. Akik a nyelvüket illetően a legközelebb állnak hozzánk, például a vogulok és osztjákok, azokra a tudomány a „mérsékelt mongoloid külső” jegyeit osztja. Vannak itt olyan, nyelvileg velünk rokon népek, amelyekre a tudósok az „euro-szibirid” vagy „uráli típus” elnevezést ragasztja (a „szibirid” a szibériait jelenti).
Ezek a népek, és mások is – például az említett bolgár-törökök – az Urál vidékén egjóitt éltek, olykor sok száz éven keresztül voltak kapcsolataik és akkor került át egymás szókincsébe a szavaik egy része. Csakhogy itt sok ezer éves folyamatokról van szó!
Nem tudjuk végső soron, honnan eredtek a magyarok. Mert az biztos, hogy más népekhez hasonlóan nekik is pár ezer évvel korábban már létezniük kellett. De sem régészeti, sem nyelvi, sem egyéb bizonyítékok nincsenek arra, hogy hol voltak, merre jártak mondjuk a Krisztus előtti negyedik vagy harmadik évezredben! Nyilván valahol Ázsiában voltak. Még ott. De pontosan hol? ,
A legvadabb feltételezések között tartják számon a sumér rokonságot. Való igaz, nyelvészek ott is felfedeztek bizonyos hasonlóságokat… De hát ennek több más oka is lehet. Az egyik az, hogy a sumér egy időben elteijedt Ázsiában, annak a nyelvnek számos gyöke, szava, nyelvi megoldása bejuthatott sok más nyelvbe is és onnan átkerülhetett a magyarba. A másik: ha valóban igaz, hogy valaha a Földön élő ősemberek egy ősnyelvet beszéltek, amely aztán dialektusokra, részekre szakadt, akkor az, amit a sumérek be-
székek, éppen úgy az ősnyelv utódja lehetett, mint az a nyelv, amit a magyarok és rokonaik beszéltek.
A nyelvi fantaszták – meglepően sokan vannak – általában mindig valamilyen nagy magyar-ősmagyar- diadalittas ideológia keretében veszik elő a nyelvi „igazolást” – előszeretettel emlegetik, hogy a magyar olyan ősi nyelv, amely már a biblikus időkben, sőt régebben is létezett. Nem haboznak olyasmiket kijelenteni, hogy a magyar volt a Paradicsom nyelve, mi több, az Úristen is ezen beszélt, ettől ered az összes többi nyelv, és hát Jézus Krisztus is valójában magyar volt… A tömérdek nevetséges ostobaság szerzői természetesen nem látnak ki a saját sáncaikból. Ha kilátnának, akkor arról is tudnának, hogy’ szinte minden más nyelv műveli között – főleg Európában – akadnak hozzájuk hasonló emberek. Az ő vesszőparipájuk is ugyanaz. Ők is „be tudják bizonyítani”, hogy az ősnyelv a lengyel, a német, az olasz, a görög, a baszk, a katalán vagy a kelta volt (a sor folytatható…), és hogy Jézus is kelta vagy baszk vagy szláv vagy macedón stb. volt…
Éppen ezért nagy hiba lenne csak a nyelvre koncentrálni, még akkor is, ha az efféle őrültségeket lefaragjuk és eltávolítjuk a szigorúan tudományos nyomozás területéről. Persze a mai baj gyökere a kétszáz évvel ezelőtti kutatókban rejlik. Akiket szintén izgatott népünk eredete, de pár másik szempontra is gondolniok kellett. Érezték ők is, hogy talán nem egészen jogosan vagyunk a Kárpát-medencében, hiszen még a mi történetíróink is feljegyezték, hogy amikor a magyarok ideérkeztek, itt már élt egy szláv nép, mondjuk a morvák (talán szlovákok inkább?) akiket attól kezdve a magyarok elnyomtak és mint ma már tudjuk, ezer éven át nem engedték őket saját államot alapítani. Ezért egyfelől a magyarok mint nép roppant régi voltát, igazi ősiségét kellett bizonyítaniok, másfelől azt is indokolni, hogy nekünk azért van több jogunk uralni a Kárpát-medencét, mert igazából nem 896-ban vonultunk be ide először, hanem az őseinké volt ez a föld századokkal korábban! Ez volt az egyik oka annak, hogy a hun-magyar rokonságot olyannyira támogatták ezek a kutatók, tudósok és fantaszták is, közösen. Hiszen a hunok bizonyíthatóan jártak itt, az 5. században (Kr. után) már erre húzódott hatalmas kiteijedésű eurázsiai birodalmuk…
Könyvünkben csak annyit foglalkozunk a legendákkal, amennyi feltétlenül szükséges egyes történetek megértéséhez, nem többet. A magyar történetírás kezdetén a nép és a nyelv származásának kérdését nem választották szét – meg voltak róla győződve, hogy a kettő egy és ugyanaz, elválaszthatatlanok egymástól és ez másképpen nem is lehet.
Ám nagy bajban vagyunk itt és most – mint már említettem – ha azt szeretnénk megtudni, valójában a nagyon régi időkben kik voltak a magyarok és hol éltek? Erre nézve jobbára csak halvány feltételezéseink vannak.
A nyelvtudomány ebben keveset segíthet. Csak annyit sikerült megállapítani, hogy körülbelül a Kr.e. 2000. év környékén – tehát amikor Egyiptomban már álltak a piramisok! — a nagy nyelvi közösség felbomlott. A mi távoli őseink és a cseremiszek, züijé- nek, osztjákok, észtek, stb., távoli ősei négyezer évvel ezelőtt valamilyen okból elváltak egymástól. Földrajzilag előbb, aztán nyelvileg valamivel később. Olyan lehetett ez, mint amikor a
nagy zajlásban egy nagy jégtábla több részre törik szét. Mindenképpen történnie kellett valamilyen nagy eseménynek, egy ilyen „törzsi ősrobbanásnak**, és ez egy „nyelvi Big Bangáét is okozott. A kisebb jégtáblákat tovább sodorja a folyó, azok itt-ott még érintkeznek egymással, de aztán eltávolodnak. A törzsek szem elől tévesztik egymást, mindegyiket másfelé viszik az események, feltehetően kényszerítő eredetű és hatású események, elsodródnak egymástól, mindegyik a maga útját járja, az ősnyelv pedig érthető okokból szétesik, mindegyik együtt maradt embercsoport a maga képére alakítja azt. így telnek – nem az évszázadok, hanem több ezer év! Addigra az egykori közös nyelv e részei már annyira elkülönülnek egymástól, hogy ha találkozik mondjuk egy vogul és egy finn, vagy egy magyar és egy osztják, jó esetben is csak arra a belátásra jut, hogy a nyelvük hasonlít, de már meg sem értik egymást.
Néha döbbenetes hatással van egyes, arra fel nem készült magyarokra, amikor rokonainkkal szembesülnek. Elég csak felsorolni azon népek neveit, amelyek a mai napig Ázsiában, főleg Szibériában élnek, vagy ugyan földrajzilag már Európa területén, de szintén pár ezer kilométerrel keletebbre. A valamikor négyezer évvel ezelőtti uráli alapnyelv két csoportra oszlott, az egyik a finnugor, a másik a szamojéd alapnyelv lett. A szamojédek között olyan, máig rokon népek vannak, mint a nyenyecek, az enyecek, a nganaszanok, a szelkupok, a szajánok.
De a Kr. e. 3. évezred végétől az 1. évezred közepéig az ősmagyar és az ős-obi-ugor nyelvek között a rokonaink a már említett vogulok, osztjákok, majd a finn-permi alapnyelv nyomán a zűrjének, votjákok, cseremiszek, mordvinok, a finn-volgai alapnyelv miatt a lappok, a köz-finn alapnyelv révén a finnek, a kaijalaiak, az izsórok, a vepszék, a vótok, az észtek és a lívek is (nyelvi) rokonainknak számítanak. Ezek között vannak olyanok is, akik az 1970-es években már csak mindössze körülbelül ezren (!) voltak: a nganaszanok. Még a nagyobb lélekszámú nyenyecek is talán ha húszezren vannak. Egykor persze mindegyik törzs, nép sokkal nagyobb létszámmal bírt, máskülönben nem maradtak volna fenn.
De akárhogy csűrj ük-csavaijuk is ezt az őseredet-kérdést, a nyelvészet nem ad mindenre megoldást. Abban bizonyosak lehetünk, hogy az Attilától származó magyar Árpád-házi királyok – éppen olyan legenda, mint az, hogy a mai románok az ókori dákok leszármazottai lennének. Sem az egyiknek, sem a másiknak nincs semmilyen alapja. Akkor sem, ha igaznak fogadjuk el azt, hogy a hun birodalomban magyarok is éltek. Persze, hogy éltek, mert ez a későbbi tatárokra oly sok mindenben hasonlító birodalom soknemzetiségű volt. Ázsiában nem is lehetett volna másképpen összehozni egy sok millió négyzetkilométer kiterjedésű államot, hiszen rengeteg ki- sebb-nagyobb nép élt ezeken a területen. Ebből következően soha egyetlen nagyobb birodalom sem lehetett egy- nemzetiségű, népessége szerint egynemű, homogén. Nagy Sándortól kezdve a perzsákon át a mongolokig az (eur)ázsiai birodalmak mindig sok népből építkeztek elsősorban persze hadra fogható férfiak százait, ezreit, tízezreit igényelték és kapták a nagy birodalmi vezetők.
így hát nem csoda, hogy a Kr. u. 4- 5. században már az Urál innenső, nyugati felén élő magyarok is beleke
veredtek a hun birodalomba. Hallani olyan szélsőséges nézeteket is, ami szerint „hunok” voltaképpen nem is léteztek, ez csak a birodalom neve volt, hun népről – sem fehér-, sem fekete-hunokról – tudni sem akarnak egyes történészek. Ennek a kérdésnek az eldöntése nem a mi feladatunk. De igen nagy a valószínűsége annak, hogy Attila Európára is lecsapó, itt huzamosabb időn át nagy eurázsiai birodalmának nyugati végeit birtokló államának soknemzetiségű tagjai gyakorta megfordultak a nagy európai síkokon is. Vagyis a Kárpátok közébe, a nagy – akkor még nem „Magyar” – Alföldet is vagy száz nép lovainak patái taposták. Minden bizonnyal voltak közöttük olyanok, amelyekről később errefelé még sokat hallottak: avarok, vízigótok, vandálok, germánok stb. Sok olyan nép, amely később keletről nyugatra vándorolva ismét elérte ezt a földet, olykor lakta is egy ideig, mígnem továbbment.
így hát szokjunk hozzá a gondolathoz, hogy ezek között voltak a magyarok is. Bizony a honfoglalás ily módon aligha csak egyetlen évre, ráadásul a késői Kr. u. 896-ra korlátozódott. Ami még döbbenetesebb lehet sokaknak: az akkori magyarok között szép számmal lehettek olyanok, akik nem akkor először jártak errefelé! Szó sincs tehát arról, hogy a Kárpátokon túl fekvő napnyugati föld afféle Kánaánként jelent volna meg a vándorló magyarok lelki szemei előtt. Egy föld, egy táj, amelyre vágyakoztak és amiről tudták, hogy ha odaérnek, akkor már minden jó lesz, hiszen hazaértek…
De erről majd később. Most ott tartunk, hogy nem vagyunk képesek megállapítani, hol éltek a magyarok 4 ezer évvel korábban. Ha egy pillantást vetünk Eurázsia térképére, azért némi fogódzót kapunk. Azt tudjuk, hogy’ a népek keletről nyugatra vándoroltak és nem fordítva. Ennek sok oka lehetett, ezekbe most ne menjünk bele. Az egykor volt közös nép lakóhelye valami okból megszűnt, a csoportokra szakadt egykori közös mongoloid külsejű emberek délnyugat, nyugat, északnyugat felé kezdtek szóródni. Eltelt mintegy másfél-kétezer év, sőt több, amikor már egyes csoportjai északra sodródtak és kemény időjárási-fizikai feltételek között éltek, átálltak a rénszarvastenyésztésre, halászatra. A nyugatiak egy része már-átjutott az Urálon is (nem lehetett köny- nyű feladat) és állattenyésztésre, földművelésre rendezkedett be – a szükséges tudnivalókat mindig az ott élő más származású népektől tanulták el. A harmadik csoport nyugatdélnyugatra sodródott, és nomád állattenyésztőből állott. Ezek között lehettek a magyarok és egynéhány rokon nép is.
Őseink nem tudtak írni és ilyen igényük sem merült fel. így aztán míg más ókori államok és népek történetéről már a kezdetektől sok írásos emlék maradt fenn (lásd görögök, rómaiak és mások), addig az ugyanabban az időszakban, de Ázsiában, majd Európában élő őseinkről gyakorlatilag semmit sem tudunk. Mondanom sem kell, hogy ez alaposan megnehezíti az igazság kiderítését. Ugyanakkor rengeteg helyet ad a különféle, olykor nagyon ostoba, olykor meg egészen hihető elméleteknek. Csak az a baj, hogy még a hihetőnek tűnő elméletek mögött is enyhén szólva furcsa eszmék és sokszor furcsa emberek állnak. Akik a magyarság származását általában nem önös érdek vagy ideológiai célok nélkül kutatják, dehogy. A legtöbbször végül is valamilyen zavaros
elmélettel állnak elő, amelyet – ha meg ismerne a nagyvilág – sokat rontana a magyarok szellemi képességeibe vetett hiten… A civilizált világban talán el sem hinnék, hogy értelmes emberek lakják ezt a földet, ha olyasmit állítanak, hogy pl. a magyarok a világ legrégebbi népe, vagy hogy a magyar a világ legrégebbi nyelve, vagy hogy Jézus Krisztus is magyar volt… Addig jó, míg ezek a hajmeresztő „elméletek” csak köztünk maradnak, míg csak mi tudunk róluk és így nem válunk világ csúfjává.
A hun-magyar rokonságot a tizenkilencedik században, és persze később is, keményen támogatták, sokan hittek benne, számos ideológiai mozgalom vezérfonalát adta és rengeteg „érvet” szolgáltatott híveinek. De hát tudjuk, sok ezer elméletet vallottak igaznak már eddig is az emberek szerte a világban, amelyekről a legtöbbször már az első percben tudni lehetett, hogy semmi közük a valósághoz.
De hát persze eljött az ideje annak is, hogy kiderüljön: a hun-magyar rokonság csak egy szép álom volt. Az egész a korai magyar mondákon alapult, és bizonyos szükségleteken is: Árpád ivadékainak szüksége volt valamiféle legitimációra. Hogy miért éppen az ő nemzetségük lenne jobb a többinél, miért közülük kerüljenek ki az uralkodók? Mi sem volt egyszerűbb, mint egy csapásra elérni mindezt: elég volt az amúgy is élő szóbeszédet, a hun rokonságot felkarolni, mintegy „hivatalossá” tenni, másokkal is elhitetni és elfogadtatni. Sikerült a dolog, attól kezdve az Árpádok Attila hun király leszármazottainak számítottak. A matematika és a demográfia törvényeit megcsúfolva vezették le akkoriban – és később is – hogy Attila melyik fiától származtak az Árpádok, akik ily módon teljes joggal foglalhatták el a fővezért, a fejedelmi, majd a királyi posztot.
Ennyit a nyelvekről és ennyit a legendákról – egyelőre. De mit mond a régészet?
Hiszen ott, ahol egykoron ősmagyarok éltek, pláne huzamosabb ideig, csak került valami a földbe. Halottak, kultikus és használati tárgyak csak előkerültek a föld alól? A jelek szerint valóban így volt. Innen tudjuk hát, hogy az ősmagyarok ázsiai lakóhelyeiről nem tudunk semmit. Azt sem, hol éltek régebben és mikor, és miért éppen ott, illetve hogy mettől meddig éltek egyazon helyen. Csak arról vannak régészeti anyagaink, amikor már átkeltek az Urálon. Annak is a déli részén jöhettek át, mert onnantól kezdve és egy ideig délnyugat felé mentek, csak később, századokkal később kezdtek ismét északnyugat felé „húzni”.
Nos, ezeken a területeken orosz és magyar régészek a huszadik században elég sok leletet találtak. Persze a régészetileg fehér foltok még mindig óriásiak – ahhoz képest, milyen nagy utat jártak be őseink és mekkora földrajzi területeket érintettek, hát a leletek néhány parányi helyről tudósítanak csupán. Ráadásul amit találtak, az nemcsak hogy nem bőséges, de többféleképpen magyarázható is. Mindenesetre úgy tűnik, hogy újkőkori őseink a Kr. előtti 3. évezredben már átjöttek az Urálon és attól némileg nyugatra, az Urál és a Káma folyó közti területen éltek, ezt szegényes leletanyag is megerősíti. Mellesleg addig ez a terület nem is volt lakott, a régészeti feltárások szerint finnugor népek telepedtek le itt először. És ha az ősmagyarokat nomádoknak hisszük, akkor csak részben van igazunk. Hiszen a nomádok is
csak tavasztól őszig vándoroltak, állataikat legeltetve lassan haladtak – télen bizony gondoskodniok kellett „téli szállásról” is, nemcsak önmaguknak, de állataik számára is.
Pillanatnyilag az ezt megelőző „biztos őshaza”, az Urál keleti oldalán levő terület volt az Ob folyóig. Ez a Kr. előtti 43. évezredben, vagyis a 3000- es években volt. Ezer évvel később a finnugorok, feltehetően éppen a magyarok – a régészeti leletek tanúsága szerint – átjöttek a következő „ős”- hazába, az Uráltól nyugatra. Azután tovább vándoroltak.
Hogy miért? Nem tudjuk. A huszonegyedik század elején egy érdekes elmélet látott napvilágot, amelyre tudomásom szerint tudományos bizonyítékok is vannak. Eszerint akkortájt beindult egy meteorológiai, földfizikai folyamat: Kelet- és Közép-Ázsiában a talajvíz szintje valami okból egyre alább szállt, így előbb keleten, aztán fokozatosan mind nyugatabbra is kiszáradtak a legelők. A nem vagy nem csak földműveléssel, hanem akkor még elsősorban legeltető, nomád állattartással foglalkozó népek kénytelenek voltak megindulni nyugatra, hogy állataik számára elegendő és használható legelőterületekhez jussanak. így aztán a keletiek egyre csak „nyugatra nyomták” a tőlük nyugatra élőket, azok meg ezt a „nyomást” természetesen továbbadták
szomszédaiknak, ismét csak nyugat felé. így és ezért indult be az Európába nagy tömegeket hozó népvándorlás, amely időben és hatásait tekintve így legalább ezer-ezerötszáz évre húzódott szét.
Azért a régészek sem panaszkodhattak. A Kr. előtti 4. évezredben, az ősmagyarok és a szamojédek még közös (ős)hazájában, az Uráltól keletre, a világrészeket elválasztó hegység és az Ob folyó közötti települések nyomait a huszadik század második felében tárták fel az Urál, az Ob és az írisz határolta vidéken, Tyumeny és Szverdlovszk környékén. Ezekből nagyjából megtudtuk, hogyan éltek ott és akkor a mi őseink is.
Ne feledjünk két dolgot. Az egyik – ez még jóformán a kőkorszak volt! A másik: akkoriban arra sokkal melegebb volt az éghajlat, mint manapság. Akkoriban tehát tundrának és kemény teleknek nyomuk sem volt, rengeteg folyó és tó volt viszont, amelyek tele voltak hallal. Az emberek többsége mindennap halat evett. Ezért minden település vízparton volt. Ahogyan a tudósok mondják és íiják, akkoriban az „életföldrajzi viszonyok” nagyon kedvezőek voltak.
Csak az nem világos, hogy őseink miben laktak? Merthogy házak, lakóépületek nyomaira a régészek nem bukkantak. Később – tudjuk, földbe mélyített „putrilakásokban” éltek, de arrafelé és akkor ezeknek nem lelték nyomát. Minden bizonnyal olyan csúcsos tetejű, favázra épített és bármikor szétszedhető, elszállítható kunyhókban laktak, amilyeneket az éspak- amerikai indiánok a tizenkilencedik századig használtak („tipi”). Az obiugorok a huszadik században is építettek ilyeneket, sőt laktak is bennük, csak ők nem bivalybőrrel, hanem délen nyírfakéreg-lemezekkel, északon rénszarvasbőrrel borították.
Az őseink bizony – hiszen ott a kőkorszakban éltek – pattintott kövekből készítették szerszámaik egy részét. Kőlemezekből készültek késeik, nyílhegyeik és más éles eszközeik. De csontból is csináltak szigonyhegyet, nyílcsúcsot, varrótűt. Már agyagedé-
nyékét is tudtak égetni („fazék” szavunk uráli eredetű…), őseink jobbára nyáron halásztak, télen pedig vadásztak. A föld és a vizek bő zsákmányt adtak. Kitanulták, hogyan kell elre- keszteni a folyók, tavak egy részét, hogy a halakat csapdába csalják. A téli vadászatok során szintén csapdákat alkalmaztak és kollektiven, együtt ejtették el a vadakat.
A Nagy Hegyen először csak vadászcsoportok keltek át, aztán mások is követhették őket. Volt tehát egy sokszáz évig tartó időszak, amikor az Urál mindkét (déli) oldalán laktak ősmagyarok és persze szamojédek is. Ez utóbbiak később keletre vándoroltak el, a magyarok meg nyugatra. Az egykori közösség valamilyen külső ok – a legvalószínűbb az időjárási – felbomlott, csoportokra szakadt. Később már 3-4 méter mélyre ásott, fával és földdel borított veremlakásokban éltek, de csak télen, annak is leghidegebb időszakéban. A 3. évezredben egyre jobb eszközöket készítettek maguknak, de továbbra is főleg vadászattal és halászattal szerezték meg napi betevőjüket.
Aztán elkezdtek mindinkább nyugatra vándorolni, elérték a Volga folyót is. Finnugoroknak nevezhetjük őket ekkor, mert nem mind voltak magyarok, illetve a magyarok ekkor még nem nagyon váltak ki közülük. De mindenképpen a mi őseink is ott voltak közöttük. Ekkoriban, Kr. e. 1500 táján már kezdtek csoportokra bomlani, ezekből alakultak ki aztán a nyelvileg is különböző finnugor népek. Egyesek északra húzódtak, de akadtak olyanok is, a szamojédeken kívül – akik az Urál keleti oldalán maradtak, vagy északra húzódtak. Három nagy finnugor tömb bontakozott ki: 1) a volga-kámai, amely a Volga torkolatától fel egészen a Baltikumig húzódott, 2) az Uráltól keletre eső területeken a nyugat-szibériai tömb és 3) a kámai. A keleti és nyugati tömb között Kr. e. 2000-re már erősen lazultak a nyelvi kapcsolatok, Kr. e. 1500 körül meg már annyira meglazultak, hogy az alapnyelv felbomlott és az egymástól eltávolodott törzsek, nemzetségek (mert még nem „népek”) már nagyon eltérő nyelvet beszéltek.
Annál is inkább, mert mindegyik más nyelvcsaládokhoz tartozó népekkel is kapcsolatba került. A „kapcsolat” olykor békés volt, olykor megjiem -bizony a finnugorok valóságos háborúkat is vívtak más népekkel. Akik útjukban álltak, azokat próbálták legázolni, elűzni – és őket is elűzték olykor mások. Nekik jobb területekre volt szükségük, hát vándoroltak nyugatra és olyanokat kerestek maguknak. Ha nem is nagy létszámban, de éltek ott már emberek, akik korábban jutottak hozzá a bő vizekhez és jó földekhez. Miután letörték az őslakosság ellenállását, betelepedtek »a felső-Volga és az Oka folyó vidékére is. Ekkor már ők is kitanulták a rézművességet, egyáltalán a fémöntés művészetét, gyakorlatát.
Mind újabb népek jelentek meg arrafelé, mindegyik jelentett veszélyt, de hoztak magukkal új tudást is. Nagy marhacsordákat legeltettek például, amelyek élelmiszertartalékot jelentettek télen és nyáron is. Aztán új fémtechnikák bukkantak fel, újfajta fegyverek és eszközök. Ezek egy részét már ők is közvetítették, amit délről szereztek azt északra küldték-vitték tovább, amit keletről hoztak magukkal más törzsek, azokkal – ha éppen nem viszálykodtak, hanem kereskedtek – akkor megtartották maguknak vagy tovább adták nyugat felé.
A termelő gazdálkodás két alapja,
az állattenyésztés és a földművelés nagyjából egyszerre alakult ki. Kr. e. 1500 és 1000 között a nép végleg áttért a termelő gazdálkodásra, de az állattartás és földművelés mellett persze megtartotta a vadászatot és halászatot, afféle „kiegészítő tevékenységként”. Főleg lovakat, szarvasmarhát, kecskét, juhot és sertést tartottak. Mi több, télre még istállókat is építettek állataiknak – elsősorban persze a földbe mélyített építmények formájában.
Árpát, búzát, kölest termesztettek, jobbára a folyók mentén, és a termést bronzsarlókkal aratták le. Mai tudásunk és a régészeti leletek tanúsága szerint igen jól fejlődtek, mondhatni valamiféle korabeli gazdasági aranykort értek meg. Vagyis szerettek dolgozni és élvezték e nagy munka gyümölcseit.
Vannak szép számmal olyan kutatók, akik szerint kár foglalkoznunk az Uráltól nyugatra élő ugorsággal, ugyanis a magyarok ősei ekkor még… az Uráltól keletre éltek! Ez persze nem olyan egyértelmű, ahogyan egyesek bizonygatják. A legvalószínűbb, hogy a kapcsolatuk a Nagy Hegy két oldalán élők között ezer éven át sem szakadt meg, kereskedőik és más ügyekben eljáró, vagy akár csak „rokonlátogató küldöttségeik” időről időre felkeresték egymást. Mindenesetre a huszadik századi ősmagyar-kutatók között nagy vita volt ezzel kapcsolatban, végül – úgy tűnt: azok látszottak győzni, akik a nyugat-szibériai változatra szavaztak. Vagyis hogy amit az előző lapokon leírtunk mint a finn-ugorság Uráltól nyugatra eső életmódja és fejlődése, ahhoz a magyaroknak semmi közük sem lett volna, hiszen ők ez idő tájt még mindig Ázsiában éltek!
Valószínű azonban, hogy nem egyszerre történt az átvándorlás, hanem ez egy nagyon hosszú folyamat volt és ma már igen nehéz lenne megmondani, hogy a magyarok ősei számára mikor szűnt meg „őshaza” lenni a nyugat-szibériai terület és mikortól vált azzá az Uráltól nyugatra eső kámai vidék.
Annakidején különben őseink nem „magyaroknak” határozták meg magukat – a népnevük akkoriban jó ideje és még sokáig a ,„mogyer” alakban létezett. Nem zárható ki, hogy a „mogy” a „mondani” szóból eredt, az „er” tag pedig a finnugoroknál „embert” jelentett. A mogyer tehát beszélő ember volt, olyan, akinek értjük a szavát (hasonló, de fordított logika alapján nevezték a szlávok a németeket „nyemec”-eknek, vagyis némáknak – mert nem értették a szavukat, tehát az ő számukra azok kvázi némák voltak…).
A magyar csoportok Kr. e. 500 körül már külön vándoroltak, nagyobbrészt dél felé. Nagy dolog lehetett különben akkoriban, hogy egy nép ilyen hosszú vándorlása alatt ekkora tájat bejárt és ezenközben nem vesztette el… önmagát. Vagyis az identitását, a csoportazonosságát, a nyelvét, a szokásait. Igaz persze, hogy egy ilyeq sarló alakú nagy déli vándorlás során, az Uráltól a Fekete-tengerig, majd tovább nyugatra – rengeteg behatás érte ezt a népet, amelyek nyilván nem múltak el nyomtalanul. Minden bizonnyal könnyen elnyelhette volna őt a pusztai népek, a nomádok vagy földművelők nagy „olvasztótégelye”, megtörték, beolvasztották volna valamelyik nagyobb és erősebb népbe, vagy akár megtehette volna azt önszántából is. De nem tette.
Akkoriban nagyobbrészt nomád szkíta népek lakták az Altáj-hegységtől
a Kárpátokig terjedő területet. A szkítákat a civilizált világ akkor már ismerte a görögök leírásaiból, akik a Fekete-tenger északi partjain találkoztak velük. De éltek arrafelé szarmaták is. Ezek annyira hasonlítottak a magyarokra, régészeti emlékeik is sokszor igen hasonlók, ezért a tudomány számára olykor még ma is nehézségeket okoz elkülöníteni a korai magyar emlékeket a szarmatáktól. Az arrafelé található kurgánokban, temetkező dombokban is találtak ősmagyarokra utaló jeleket.
Tudjuk, hogy a magyarok is körülbelül úgy öltöztek, olyan fegyvereket hordtak, úgy laktak és éltek, mint a szkíták vagy a szarmaták. De fogalmunk sincs hitvilágukról. Persze a réges-régi, de már magyarországi krónikások feljegyezték azokat a mondákat, amelyeket az ősmagyarok akkoriban éltettek maguk között, aztán századokon át fennmaradtak. Ilyen volt a csodaszarvas története is. Vagyis az, hogy Ménrót két fia, Hunor és Magor (lám, a hun-magyar rokonság itt csillan fel először…?) egy szarvast űzve mocsaras területre tévedtek, de kiderült, hogy ennek közepén nagyon szép, állattenyésztésre alkalmas táj terül el, ahová előbb a két vadász költözött be, aztán családokat is szereztek maguknak, végül nagy létszámú nép alakult ki, amit aztán már ez a gazdag föld sem tudott eltartani. Ezért vándoroltak tovább.
Természetesen ez csak egy monda, ráadásul számos más ázsiai nép eredetmondájának elemeit ismerhetjük fel benne. Vagyis őseink itt is hallottak valamit, ott is füleltek valami „sztorira”, aztán máris kialakult egy monda, amit a sajátjuknak tartottak. („Ez olyan jó, hogy mostantól kezdve a mi őstörténetünk lesz” – mondhatták volna eleink…) Mire évszázadokkal később Magyarországon a krónikások mindezt latinra fordítva pergamenre vetették, már bibliai elemek is beleszövődtek…
A későbbi magyarországi őseink által Magna Hungáriának, azaz Ó- Magyarországnak (merthogy ők a latin „magna” jelzőt nem „nagynak”, hanem „réginek, ó-nak” értelmezték) nevezett föld tehát egy füves síkság, sztyeppe lett volna az Uráltól keletre. Onnan jöttek át őseink a mai Baskíriába. Mellesleg ezt bizonyítja az is, hogy a 13. század első felében a. Magyarországról az őshazát felkutatni küldött szerzetesek, a végén az egyedül célba érő és túlélő Julianus barát is a Volgától keletre lelte fel a magyarul még tudó testvéreket. Akiknek fogalmuk sem volt arról, hová lettek az egykor nyugat felé elvándorolt nemzetségek.
Mint megtudták, de ez az információ számukra már semmin sem változtatott.
A Mikor? – kérdésre is nehéz, de nem lehetetlen választ adni. Eddig csak évezredes „pontossággal” tudunk bármit is meghatározni. Innentől kezdve azonban a régészeti leletek sokkal jobban pontosítanak, m^ég később pedig már a nyugat és déleurópai írásos források is jelzik időnként a magyarok felbukkanását.
A Dél-Urál vidékén Kr. e. 400-300 között nagy volt a népmozgás. Akkoriban az addig száraz és melegebb időjárás nedvessé és hidegebbé változott, ami sok népet továbbköltözésre késztetett. Akkoriban értek a szarmaták és a magyarok is a mai Baskíria területére és attól nyugatra.
A következő hullámra legalább 600 évvel később került sor. Ez már Kr. után volt jóval, feltehetően 350-400
között. Most nem a meteorológia, az időjárás kellemetlen változása, hanem a Belső-Ázsiából kitörő hunok miatt volt szükség. Ők „nyomták meg nyugatra” a népeket, aztán minden érintett tovább ment és erőszakkal elhajtotta maga elől a szomszédját, aki ugyanezt tette az ő szomszédjával és így tovább. Olyan volt ez, mint egy népességi „láncreakció”, senki sem vonhatta ki magát belőle, mindenki költözni kényszerült – vagy elpusztult.
Körülbelül kétszáz évig tartott ezután a viszonylagos nyugalom, azután jött egy újabb népvándorlási hullám. Az Ázsiából kivert avarok futottak egészen a Kárpát-medencéig, megelőzve ezzel a majdan érkező magyarokat. Ekkor megint sok kisebb- nagyobb népet átlöktek az Urálon – Ázsiából Európába (bár e fogalmakat az ott élők sohasem hallották, nem ismerték). Vagyis 550 táján az előző hun népvándorláshoz hasonló tömeges áramlás indult be, ennek okozói azok a belső-ázsiai türkök voltak, akik 552-ben alapítottak birodalmat. Vannak magyar kutatók, akik szerint az ősmagyarok csak ekkor kerültek át az Urálon, amit más kutatók erős kétkedéssel fogadnak – ők amellett kardoskodnak, hogy a magyarok akkor már régen az Uráltól nyugatra voltak (nem is szólva azokról, akik váltig állították régebben, hogy a magyarok őshazája eleve az Uráltól nyugatra volt. Gondolom azért, hogy ezzel is „európai voltunkat” hangsúlyozzák…
Mindenesetre tudósok állítják: sok régészeti lelet azt támasztja alá, hogy arrafelé magyarok csak 550 után bukkantak volna fel. Nagyon valószínű persze – ismétlem egy régebbi állításomat, amelyet a tudósok egy része is alátámaszt – hogy a magyarok nem egyszerre és egy csapatban, hanem fokozatosan és több „részletben”-kerültek át Európába. Igazából persze nem tudunk semmilyen választ adni a „mikor?” kérdésre. Azt sem tudjuk tehát, hogy Baskíriában meddig tartózkodtak a magyarok. Bizonyosan nem sokáig éltek ott, mert sem régészeti, sem nyelvészeti emlékek nem tanúskodnak nagyobb befolyásról, tartalmas és hosszú kapcsolatokról. Annyit biztosan tudunk, hogy a magyarok (mogyerek) akkor már törzsi szervezetekben éltek, az egyes törzsek egymás mellett telepedtek le ugyan, de lakatlan területekkel, „gyepükkel” választották el magukat a többi törzstől. Nem volt ez ellenséges viszony, csak a békés elkülönülés jele. ,