Találatok: 62
232
Amikor a régi magyarok – „ős- mogyerek’”! – átjöttek a Volgán, új tájon találták magukat.
Annyira az persze nem volt újdonság, mint hinnénk ma. Hiszen sokfelé kalandoztak már akkoriban is a vadászok, és a költöző, velük vándorló törzsi asszonyok, lányok is láttak ezt-azt. Csak ne nézzünk a mai térképre, mert mit látunk ott? Városokat, utakat, vasutakat. Sűrűn lakott területeket és modern településeket. Ahhoz, hogy megközelítőleg is olyasmit lássunk, amit őseink akkor, hegy- és vízrajzi térképeket kell néznünk. Ráadásul még azok sem mutatják a korabeli állapotokat. Ezerötszáz évvel ezelőtt, vagyis miután a „mogyerek” már biztosan az Uráltól nyugatra éltek – legalábbis többségükben – nem egészen úgy nézett ki a táj, mint később. Még más volt az éghajlat. Akkor már kezdett hidegebb lenni, mégsem voltak itt tundrák. A tundra fagyott földet, hatalmas és sűrű erdőséget jelent – nos, a vadászok számára ideális ligetes erdők voltak itt. Szarvasok, őzek, vaddisznók éltek itt fölös számban, a lakosság pedig a maihoz képest hihetetlenül gyér volt. Egy-egy magyar törzs (nemzetség) a maga pár ezer emberével akkora területen élhetett, mint egy fél magyarországi megye…
Ha Baskiria nagyon különbözött az Uráltól keletre lévő területektől, akkor a következő „megálló”, a Don-vidék megint csak más volt! Mert mint már említettük, egy újabb népvándorlási hullám „nyomta tovább” a magyarokat nyugat-délnyugat felé.
Ám amikor ideértek a magyarok, az eddigi helyzet gyökeresen megváltozott, mert hiszen itt már egy kész „államot” találták. Ezt a szervezetet a kazárok hozták létre. A kazár állam kialakulása is a népvándorlással vette kezdetét, őket is nyugatra szorították az egymást követő hullámok. Amelynek eredete, kiindulópontja, mondhatni szeizmikus hasonlattal az „epicentruma” Mongóliában, az Altáj környékén volt. Onnan terjedtek a hullámok északra, nyugatra, délre. Sok néppel megesett akkoriban, köztük a magyarokkal is, hogy sok-sok évszázadon át vitte őket ez a meg-megújuló hullám, hogy aztán végül Európában leljenek nyugalomra. Mint egy szakember feljegyezte: ,A belső-ázsiai népek véres küzdelmeinek vesztesei mindig Európa felé menekültek, ahol újjászervezték soraikat, félelmetes hódítókként léptek fel”. Annyiban nem pontos a diagnózis, hogy mint láttuk a szamojédeket és egyes finnugor népeket, mentek északra és ideiglenesen akadtak törzsek, amelyek egy idő után próbáltak keletre hatolni.
Persze az Uráltól nyugatra minden terület Európa része, így hát a magyarok legkésőbb az új korszak (a keresztény időszámítás) után pár száz évvel már európai lakosok voltak. Anélkül persze, hogy ennek tudatában lettek volna. Akkoriban aki földet akart foglalni magának, az ment maga elé és ha
látott egy olyan területdarabot, ahol nem élt senki, akkor ott letelepedett, így tettek a törzsek, nemzetségek, „népek” is. De néha később derült ki, hogy’ azt a földet egy másik nép már a magáénak tudja. Ilyenkor vagy to- vábbálltak a később érkezettek, vagy harccal, háborúval próbálták megváltoztatni a kérdéses terület tulajdonjogát.
Ha csak azt a viszonylag kis földarabot nézzük, amely a Don és a Kubán folyó környékén – a Kaukázustól északra – terül el, tipikus példáját láthatjuk az efféle vitás területeknek. Mint a tudomány megállapította, 463 körül így kerültek ide az onogurok, szintén keletről menekülve. De még meg sem melegedtek, pár évtizeddel később jöttek a szabirok, és akkor ők laktak ott. Megint nem telt el húsz év sem, 506 körül nekik is szedniük kellett a sátorfájukat, méghozzá sebesen, mert új „lakók” jelentkeztek. Az új népnek a nevét sem tudjuk, csak any- nyi világos, hogy hatvan évet – arrafelé ez sajátos rekordnak számított! – tartózkodhattak a Don-Kubán vidéken, mert akkor jöttek a nyugati tür- kök, egészen erős, hadseregnyi felfegyverzett harcossal. Aki menekült, menekült – de aki maradni akart, az a türkök befolyása alá, az ő hatalmukba került. Nagyon rövid idő alatt igen kiterjedt birodalmat hoztak létre, amely hatósugaraival utolérte a közben távolabbra, nyugatra menekült többi népet is, így türk uralom alá kerültek az említett onogurok, szabirok, de még a szarmaták utódai, az alánok is. A török birodalom vezetői a türk kazárok lettek. Ma már kevesen tudják, talán csak a szakemberek, hogy akkortájt, a Kr. u. hatodik század végétől egy új és nagy eurázsiai birodalom alakult ki. A Kaukázustól északra fekvő, Volga-menti nagy területek voltak e birodalom nyugati szélei, a keleti pedig ki tudja, mennyire benyúlott Ázsia közepébe!
A szintén türk eredetű onogurok – a bolgárok ősei – egyszer fel is lázadtak és megalakították ezen a vidéken Nagy-Bolgáriát, de az országot csak kb. 650-ig tudták fenntartani, aztán visszajöttek a türkök és vezető rétegük, a kazár türkök segítségével leverték a felkelést. Az onogurok egy része feladta hát „Nagy-Bolgáriát”, amely akkor persze már nem is létezett és nyugatra menekült, meg sem álltak a Duna-deltáig – belőlük lettek a mai bolgárok. A többiek viszont ott maradtak – akárcsak az ősmagyarok, az ősbolgárok is két részre szakadtak, örökre.
Mellesleg ez volt a magyarok egyik állomáshelye, Levédia. Ahol is együtt kellett élniük a győzedelmes kazárokkal. Akik rokon népként bántak a magyarokkal – ám amennyire ez ma tudható, nem jelentett semmiféle különösebb „protekciót”. A finnugor nyelvészek bizonyára sziszegve fogadják, de attól még tény marad: az akkori emberek nagyon is jól tudták, kik a magyarok. Attól, hogy ilyen vagy olyan nyelvet beszélnek, bizony őket még minden akkori törzs vagy nemzetség – hisz a „nemzet” szót még nem használhatjuk – a türk eredetűekhez sorolta. Olyanok is voltak, illetve voltunk, mint a többiek! Mint a keleti türkök, vágj’ a kazár türkök, az onogurok és a többiek. Nyelvünkben rengeteg türk szó volt és van, a ma használatosak sem csupán a százötven éves török megszállás alatt kerültek bele – ott voltak azok már ezer éve… Arról nem is szólva, hogy a magyarok individuális és társadalmi viselkedése semmiben sem emlékeztet az északi „halfogó” népek viselkedésére, ellenben na-
gyón is déli, keleti török népekére. Ez mindig felismerhető. Egy magyar és egy finn között a nyelveiken kívül az égvilágon semmilyen hasonlóságot nem lehet felfedezni.
Gondolom, ez már akkor is így volt, sőt még inkább. A türkök-kazárok, onogurok-bolgárok stb. maguk közül valóknak tartották a „mogyereket” és igazuk is volt.
E könyvben nemegyszer felmerül majd a kérdés: mit tudtak rólunk a külvilágban? Egyáltalán, ezekben a századokban – vagy netán már korábban – akadt-e bárki is a civilizáltnak nevezett) világban aki megemlékezett már őseinkről, vagy sok száz hasonló létszámú, tehát nem nagy és nem jelentős népcsoporthoz hasonlóan velünk is megtörténhetett volna, hogy elenyészünk az ismeretlenségben? Mert ne legyenek illúzióink, bizony sok nép élt már a földön, különösen az ókorban és a középkor elején, akik kialakultak, éltek pár száz vagy akár ezer évet is, aztán egyszercsak legyőzték, megtizedelték, beolvasztották őket más népek és mire a civilizáció elért hozzájuk, mire jöttek az első szemtanúk, akik feljegyezhették volna létezésüket – már nem voltak fellelhetők, fizikailag is megsemmisültek. De nem csak mások keze által veszhettek el. A nagy klímakatasztrófák, időjárásváltozások vagy járványos betegségek is úgy eltűntettek akár sok százezer embert is egyes vidékeken, hogy hírmondójuk sem maradt.
Könnyen így járhattak volna a magyarok is.
De nem ez történt velük. Nos, szóval mit tudtak rólunk a külvilágban? Lássuk először a nagy görög történetírót (és mesélőt…), Hérodotoszt. Mivel ő volt lényegében az első e szakmában, aki ráadásul igen nagy életművet és hasonlók, arról még halvány fogalmaink sincsenek. Hérodotosz említi, hogy beszéltek neki kecskelábú emberekről, meg olyanokról is, akik egy évben hat hónapig alszanak, meg olyan törzsekről is, amelynek tagjai mind kopaszok, beleértve a nőket és a gyerekeket is – maga is hozzáteszi: „számomra nem hihető, amit mondanak” – de azért feljegyzi őket lelkiismeretes tudóshoz illően.
alkotott – nem csoda, hogy egész életét rátette a történetírásra, sőt sokfelé elutazott, hogy személyesen lássa az események nyomait és hallja az ottaniak ezekről szóló beszámolóit – hát alaposan kiérdemelte a „történetírás atyja” elnevezést. Amúgy még Krisztus előtt, tehát időszámításunk kezdete előtti 5. században élt (kb. 484-425) a első egyetemes igényű történeti munka szerzője.
Hérodotosz elutazott a Feketetenger vidékére is. Ott hallott mindenféle népekről, amelyekről a leírásokat – sűrűn megtűzdelve saját pozitív és negatív észrevételeivel – szépen papírra vetett. Azt kell mondanunk azonban, hogy bár a szkítákról is ír, sőt arról is, amit a szkítáktól hallott a tőlük keletre fekvő területek lakóiról – bizony ott a magyarokról nem esik szó. Mégis minden történeti munka, amely az ősmagyarsággal foglalkozik, említést tesz Hérodotoszról, mi több, egy-két oldalt idéz is nagy művéből.
A görög férfiú igyekezett megemlékezni minden népről, amelyről csak hallott arrafelé Ázsiában. A legtöbbször olyan fekete-tengerparti görög és szkíta kereskedők elbeszéléseire és hallomásaira támaszkodott, akik karavánokat vezettek mélyen Keletre, néhányszor egészen az Urál nyugati oldaláig. Persze a történetei olykor egészen fantasztikusak. Az általa említett népek görög vagy barbár (a görögök számára mindenki barbár volt, aki nem volt görög, vagy legalább nem ismerte azt a nyelvet…) neve alapján a legtöbbször fel sem ismerhetjük, melyikről van szó. De az sem zárható ki, hogy azóta már kihalt népeket is említ. A „szauromaták” kétségtelenül a szarmaták, akik akkor már valóban lakhattak arrafelé. De hogy kik lehettek a „budinok”, vagy a „thüszageták”
17
Egyszóval Hérodotosz szinte semmit sem tudhatott a magyarokról, ami érthető is, mert hiszen az ő idejében a „mogyer” törzsek még az Urál túlsó oldalán voltak. Ö pedig az Urálról sem tudott meg semmi kézzelfoghatót, nemhogy annak túlsó oldaláról. Viszont néhány általa említett, furcsa nevű nép mögött a mai tudomány már ugorokat, obi-ugorokat sejt.
Most menjünk vissza ismét oda, amit tudunk vagy tudni vélünk – a modern tudomány kapjon szót. A magyarok akkoriban már elég jó állattenyésztők voltak, és a földművelés sem volt már idegen őseinktől. Mivel mindkét tárgyban az alapszókincs török eredetű, nem lehet kétséges, hogy a türk-török népekkel való együttélés révén szerezték ezt a tudást.
Az állattenyésztés, de főleg a földművelés nagy hatást kellett gyakoroljon a társadalom fejlődésére is. Míg a vadászattal és halászattal nem lehetett vagyont gyűjteni, hisz a kifogott vagy levadászott húst azonnal el kellett fogyasztani – addig az élő állatok meny- nyisége szépen jelezte gazdájuk tehetős voltát, ez volt a birtok. A földművelésnél pedig a magántulajdon mértéke még ennél is jobb és biztosabb értékmérő. Nem csoda hát, ha a „mogyerek” között is megindultak ezek a folyamatok. Azok a nemzetségek, amelyek hamarabb kapcsoltak, áttértek e két új módszer valamelyikére, netán mindkettőre és messze lekörözték azokat a nemzetségeket, amelyek később ébredtek fel és álltak át. A nagyobb állatvagyonnal rendelkező nemzetségek törzsi szövetségre léptek egymással, ebből kizárták a „szegényeket”, így egyes nemzetségek büszkén feszíthettek vagyonuk, birtokuk tudatában, míg a többiek csak mögöttük kullogtak vagyon, hírnév, dicsőség dolgában.
De ne feledkezzünk meg a törkökről és kazárokról sem. A nyugati törkök uralkodói dinasztiát alapítottak és 570 után már a Volgától nyugatra élő uguroknak vagy oguroknak is uraik lettek. Négy-öt évvel később pedig már az alánokat és omnigurokat is meghódították és igazi városokat is elfoglaltak, köztük olyanokat, amelyeket valaha régen még a görögök alapítottak – mint például a mai Kereset. Igaz, fél évszázad sem kellett hozzá és a türk birodalmat ott messze Keleten megdöntötték a kínaiak – de ez csak a keleti türkökre vonatkozott. A nyugati türk birodalom addigra függetlenítette magát a keletitől és türk-kazár égisz alatt tovább virágzott a Kaukázus fölötti térségben.
A kazárország – „Kazária” – központja a Kaukázus, a Don, a Volga és a Kaszpi-tenger által határolt térségben volt valahol, de azért a birodalom hatalma kisugárzott távolabbra is. Ezért elérte például a kissé távolabb élő magyarokat is. A kazárok már városokban (is) laktak, földműveléssel foglalkoztak, volt fejlett iparuk és kereskedelmük. Mivel a türk-kazárok a meghódított népek fölé egyik főemberüket nevezték ki afféle helytartónak, kormányzónak és felelősnek, könnyen lehet, hogy a magyar törzseket is egy ilyen kazár főúr igazgatta.
És itt ismét beköszönthet lapjainkra egy olyan egzotikus történészszemélyiség, aki viszont már Hérodotosznál sokkal többet tud és ír a magyarokról. Igaz, könnyebb dolga volt, mert ő ezer évvel később élt. Konsztantinosz Porfürojénitosz, vagy ahogy magyarosan szoktuk emlegetni: Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár volt a tizedik században (913- 959)- birodalom kormányzása” c. művében már minden bizonnyal a magyarokról is ír. A honfoglaló magyarság történetének úgymond „legbecsesebb forrása” a mű, ahol is Konstantin a magyarokat egyszerűen „törköknek” nevezi – hogy őseinkről szól, az világosan kiderül az általa leírt eseményekből.
Nála derül fény Levédia nevére és annak értelmére is. Ezt írta: ,.A türkök népe egészen Kazériához közel szerzett magának lakóhelyet, azon a helyen, melyet első vajdájuk nevéről Levédiának neveznek, amely vajdát tulajdonnevén Levedinek, méltóságánál fogva pedig, miként az utána való többit is, vajdának hívták… Együtt laktak a kazárokkal három esztendeig, s minden háborújukban együtt harcoltak a kazárokkal. Kazária fejedelme, a kagán, vitézségükért és szövetségükért nemes kazár nőt adott feleségül a türkök első vajdájának, akit Levedinek neveztek…”
Kötve hiszem, hogy ezért megérte volna éveken át harcolni az egyszerű köznépnek, vérét hullatni és nagy veszteségeket elszenvedni – azért, hogy a főnökük a szövetségért és a közös csatákért jutalomképpen egy… feleséget kapjon! Sokkal valószínűbb
– amire történelmi adatok is utalnak
– hogy a magyaroknak nem volt más választásuk. Hiszen kazár-türk uralom alatt éltek, akkor is, ha az általuk lakott területre közvetlenül nem telepedtek be a kazárok, csupán a maguk vonzáskörzetének, felségterületének nyilvánították azt. Hogy békében éljenek a többi türkkel, ezek a „türkök”, azaz a magyarok is hódoltak a kazároknak. Beszálltak háborúikba is, gondolom messze nem önkéntes és amatőr alapon, hanem mert a hatalom kényszerítette őket erre a lépésre.
A történet az ajándékba kapott feleségről tehát egy kis „színes hír”, de lehetett alapja: hiszen a kazárok a magyarokkal így akarták megerősíteni az addig jól működő szövetséget. Az ókorban és később is bevett szokás volt, hogyr vérségi köteléket hoztak létre a szövetséges főnökök, államfők, fejedelmek között. És a kazár kagán meg a magyarok, vagyis Konsztantinosz előadásában a „türkök” vezetője között ezzel létre is jött egy erős kötődés, aminek azonban – nincs kizárva – továbbra is az volt az alapja, hogy a kazárok erőszakkal hatottak a hatalmukba került magyarokra.
Bár az egykori Levédia pontos helyéről nem tudunk, azonban nagyvonalúan be lehet azt határolni az összes többi adat felhasználásával. Feltételezésünk szerint a Don, a Donyec és az Azovi-tenger között terült el. És bár a Bíborbanszületett csupán három évről ír, mint a kazár-magyar függőség idejéről – a valóságban ez ennek akár a százszorosa is lehetett! Hiszen úgy a régészeti kutatások, mint a nyelvi emlékek és más kötődések is sokkal hosz- szabb, tartó kapcsolatra utalnak. Feltesszük, hogyr a magyaroknak nem is lehetett olyan rossz dolguk a kazárok mellett, mert akkor már régen fellázadtak és menekültek volna – nyilván tovább, nyugatra.
Lássuk, hogyan éltek, élhettek a magyarok Levédiában?
Mint addig mindig, a dús legelők kihasználása volt a legfontosabb. Régebben ha elfogyott a fű, odábbállt az egész nemzetség vagy törzs. De most már nem így tettek – csak az állatok őrzésével megbízott férfiak maradtak a nyájjal, a nemzetség többi tagja otthon maradt, ahol jurtákban, másféle kunyhókban vagy házakban éltek. Míg odakünn hatalmas nyájakban, ménesekben, kondákban és gulyákban legeltek az állatok, a többiek művelték a földet. Persze nem úgy, ahogyan azt ma teszik-tesszük – nem nagy táblákban szántottak, vetettek és arattak, hanem minden család csak ott a sátra körül egy kis darabot művelt meg. Az akkori kezdetleges eszközökkel nem is lehetett volna nagyüzemi termelést folytatni. Főleg olyan gabonákat, valamint lent és kendert vetettek, amelyekkel az aratásig már nem volt több teendő. Ha szárazabb területekre jutottak, gyorsabban továbbmentek. Ha nedves, jó legelőkre találtak, akkor ott megmaradtak. Nemegyszer egy adott, több ezer négyzetkilométeres területen a korabeli állattenyésztő-földművelő népek egyszerűen körbejártak, ez jó pár évig eltartott. Minden évben másutt törték fel a földet, no nem sokat, éppen csak annyit, amennyi hozott elégséges gabonát, élelmet a téli hónapokra. A jószág sokszor télen is kint maradt és azt ette, amit talált magának.
Az élet meglehetősen unalmasan zajlott, mai fogalmaink szerint sokszor éveken keresztül „semmi sem történt”. Ámde az akkori embereknek aligha hiányoztak a tragikus vagy felemelő események. Addig volt jó, míg sem háború, sem ragály, sem belső torzsalkodás nem fenyegette „Kazáriát”. Mert hát – ne feledjük ezt sem – a magyarok továbbra is a kazárok uralma alatt éltek Levédiában.
A kazárok, mint már volt róla szó, nem szállták meg katonai értelemben a magyarok lakta területeket. De ott voltak, sokan voltak és nagyon erősek voltak – tehát diktálhattak, és diktáltak is. A politikai és gazdasági befolyás mértékét csak sejthetjük, adataink erről nincsenek (erről sincsenek). Feltehető, hogy valamiféle adót kellett fizetniük a magyaroknak és háború esetén bizonyos számú fegyveres férfit, „katonát” kellett állítaniok a kazár seregbe. Mivel a magyarok minimum 200, maximum 300 évig éltek Levédiában, és ezalatt a kazárok helyzete sem rendült meg, hát ez a sajátos beavatkozás a magyar ügyekbe pontosan ennyi ideig tartott!
Nem csoda hát, ha ennyi idő alatt a magyar és a kazár kultúra összekeveredett és rengeteg kazár szó került át őseink nyelvébe. Ám a kazárok nem akadályozhatták meg, hogy a magyarok más, arrafelé élő népekkel is kapcsolatba kerüljenek. így aztán az őseink sok technikai (eszközök, fémek) és egyéb ismeretet vettek át a Don mentén maradt bolgároktól és az alán törzsektől.
A ligetes és a füves sztyeppe egyszerre volt legeltető-hely és a földművelésre is alkalmas terület. Ahol korabeli települések nyomaira akadtak a régészek, ott gabonavermek is előkerültek. Az ezekben talált maradékok szerint többnyire törpebúza, kétsoros árpa és kölesmagok adták a termés javát. Találtak vaskapákat is, amivel a kerteket művelték őseink. A magok arra utalnak, hogy dinnyét és uborkát is termesztettek. Mi több, szőlőt is művelhettek, merthogy szőlőmetsző kést és szőlőmagvakat is találtak… Volt persze lapátjuk sarlójuk és rövid kaszájuk.
Akik eddig úgy képzelték, hogy a magyaroknak fogalmuk sem volt a földművelésről, amikor bejöttek a Vereckei-szoroson, nos, azok nagyot tévedtek. Bár kicsit zavaró, hogy sok, a földműveléssel kapcsolatos szavunk szláv eredetű és ez azt bizonyítaná, hogy csak a Kárpátok karéjában tanulták őket az őseink – a levédiai leletek arra utalnak, hogy már ott is műveltek földet. Persze nem olyan intenzíven, mint aztán később Magyarországon.
A bizánci császár tehát tévedett, amikor három éves kapcsolatról írt. Abban a korban a magyarok sokat tanultak és sok szó került át nyelvünkbe éppen a földműveléssel kapcsolatosan is a bolgár törökök nyelvéből. Nyilván nap mint nap érintkezniük kellett egymással, és e dolgok és tárgyak is a kezükbe kerülhettek, amelyeknek aztán magyarul is az lett a nevük, hogy: tarló, árpa, búza, sarló, eke, szérű, boglya, őröl, dara – és a sort még folytathatnánk. De ugyanúgy nemcsak a mezőn, hanem a házak melletti kertekben is ránk ragadtak a kifejezések: bor, seprő, szűrni, szőlő, dió, gyümölcs, alma, körte…
Mindezek a szavak pontosan megfelelnek azoknak a régészeti leleteknek és bizonyítékoknak, amelyek az akkori és ottani területek földjéből így vagy úgy előkerültek. Ezek a szerszámok, ezek a növényi magvak, vagyis ezek maradékai – tehát a magyarok akkoriban ha nem is mindennel foglalkoztak, amit e szókészletek takarnak, de találkoztak az eszközökkel, termésekkel és megtanulták a nevüket, az új szavakat beleillesztették nyelvünkbe.
Hasonlóan történt az állattartási szókészlettel. Bizony bolgár-török jövevényszavak azok is: ártány, kecske, disznó, túró, teve, tyúk, karám, köpü, író, sajt, borjú, ürü, ökör, tinó, ünő, kos, gyapjú stb.
És azt se felejtsük el: míg a félig nomád népek csak lábon bármikor elhajtható állatokat, főleg szarvasmarhát és lovat tartottak, addig a szókincs arra utal, hogy őseink már teljesen letelepedtek, hiszen baromfit és disznót is neveltek. Ehhez megállapo- dottabb életmódra van szükség.
Ami a nyelvi problémát – ha volt – ilyen – illeti: a vidéken élő alánok átvették a bolgár-törökök türk nyelvét, és ehhez a kazároké is nagyon hasonló volt. Kevesen tudják, hogy a „magyar” rovásírás, amely napjainkban is felfelbukkan, nem más, mint a türk rovásírás, amit a magyarok egyszerűen átvettek.
Rengeteget tanultak őseink az alánoktól, akik szintén ezt a bolgár-türk nyelvet beszélték, amely sokszor oly ismerősen hangozhatott a magyar fülnek is. A volgai bolgárok utódainak tekinthető csuvas nyelven kívül ez sem őrződött meg sehol. Bizony azok a nyelvek jórészt kihaltak. (Ám amikor e sorok írója a csuvasok között járt, sajnos nem hallhatta ezt a nyelvjárást.) Az alánok akkoriban igen fejlett fegyvergyártással rendelkeztek, nem csoda hát, hogy a vért szavunkat is tőlük kölcsönöztük. A „vért” különben valaha csak a pajzsot jelentette, nem a test különféle részeit befedő páncélt. Ámde alán eredetűek az üveg, híd, asszony szavaink is – hadd jegyezzük meg, hogy akkortájt az „asszony” nem minden asszonyt jelentett, hanem csak a fejedelemasszonyra, vagyis egyik-másik főember, vagy éppen a legfőbb vezető feleségére alkalmazták a szót.
Nagyon érdekes az is, hogyan alakult ki a magyarok nemzetközileg (azóta is) használatos neve? Ez különben
ismét bizonyíték arra, hogy milyen hosszú és tartalmas volt őseink kapcsolata a bolgár-törökökkel. Mi ugyanis köztudottan „magyaroknak” nevezzük magunkat, aminek eredetéről föntebb már írtunk (mogyerek, megyeriek stb.). Más népek azonban – és ez szintén köztudott – nem magyaroknak hívnak minket, hanem a régi latinos elnevezés, a hungarus elnevezés nyomán Ungar, Hongrois, Hungárián, vagy a szlávok a Venger, Wegier névvel illetnek bennünket. Mindez a régi onogur népnévre vezethető vissza és a keleti szlávok közvetítésével jutott el Európába, majd aztán el is teijedt világszerte. Az évszázadok során a külső megfigyelők számára az elnevezéseket általában az határozta meg, hogy az adott nép – jelen esetben a magyar – akkor éppen milyen néppel élt együtt, illetve melyiknek volt alárendelve. Ezért nem különböztették meg attól. Amikor Bizáncban úgy* tudták, hogy a kazárok, azaz a nyugati türkök alattvalói voltunk, hát egyszerűen csak „törköknek” neveztek minket is. Amikor pedig jó hosszú időn keresztül közös lakhelyen, mondhatni közös „hazában” éltünk az onogur-bolgárokkal, akkor hívtak minket is „onoguroknak”. Akik figyelmesen elolvassák a Hunor és Magor (Magyar)-mondát, azok felfedezhetik benne azt a tényt, hogy egykor három nép élt együtt, a bolgárok, a magyarok és az alánok.
Azt sem árt tudnunk, hogy a huszadik század második felében az akkori Szovjetunióban, konkrétan a vilgai bolgárok egykori lakhelyén, a magyarok Levédiájában végzett ásatásokból egyértelműen kiderül: az ono- gurok és a levédiai magyarok külső megjelenésüket tekintve szinte teljesen azonosak voltak! Olyannyira, hogy beavatatlan korabeli szemlélő az égvilágon semmilyen különbséget sem láthatott egy onogur és egy magyar férfi vagy két ilyen nő között. Ugyanazt a ruhát viselték, külső emberek számára a nyelvük is nagyon hasonló – tehát az ő fülüknek azonos – volt. Ráadásul nagyon hasonlóan gazdálkodtak, állattenyésztésük és földművelésük eszközei és módjai sem különböztek, sőt temetkezési szertartásaik és szokásaik is roppant módon hasonlítottak egymásra.
Az sem feledhető, hogy bár a bolgárok több csoportban és hosszabb időn át vándoroltak nyugat felé, amikor Kr. u. 700 és 750 között a magyarok a Volga környékén utolérték őket, a kapcsolatok legalább száz évig tartottak. Azután jöttek a 800-as évek és akkor a magyarokat ismét nyugat felé szorították. Körülbelül 840-860 között a magyarok a Fekete-tengertől északra elterülő vidékre vonultak.
írtak-e őseink? Bizony írtak. Már az ír és betű szavaink is bolgár-török eredetűek. Azt pedig bárki beláthatja: nem lett volna logikus ilyen szavakat használniok azoknak, akik amúgy nem ismerik a betűvetés, az írás tudományát… Tehát nem véletlen, hogy arrafelé a régészek találtak kőbe vésett „magyar” írásjeleket. Az idézőjelre azért van szükség, mert mint már említettük, a köveken vagy a temetőkben a lovasok sí íjaiban talált agyagkulacsokon vagy más tárgyakon is fellelt betűk a kazár rovásírásból valók, amelyeket sokáig a székely rovásírás is megőrzött.
Magna Hungáriában, vagyis közel az Urálhoz őseink még törzsekben éltek, ez volt az a „közigazgatási egység”, az a szervezeti forma, amelyet akkor ők a maguk számára jónak tartottak. Konstantin császár már emlí
tett művében meg is őrizte nekünk a hét törzs nevét: Nyék, Megyer, Kürtgyarmat, Taiján, Jenő, Kér, Keszi – ezek szinte kivétel nélkül megőrződtek sok magyar helységnévben.
Ő írta a már idézett fontos információt is, hogy a törzsi magyaroknak nem volt királyuk, hanem csak afféle „vajdákat” választottak és az „első vajda” volt az a bizonyos „Levédi”, akiről egyik lakhelyük a nevét is kapta. Nos, annak ellenére, hogy a Bíborbanszületett éppenséggel félre is hallhatta vagy írhatta a nevet, illetve informátorai is elkövethettek hibákat e téren – elfogadja a tudomány, hogy az első magyar törzsi „fejedelem” vagy „fővajda” éppen ez a Levédi lehetett. Akiről természetesen szinte semmit sem tudunk a nevén kívül. No és azt, hogy mivel mindez a kazárok uralkodása alatt történt, ottani szokás szerint a fejedelmet is az uralkodó nép jelölte ki. A többi magyar törzsi vezér közül a kazárok választották ki a nekik leginkább megfelelő férfiút, ezt a Levédit, és ha igazat írt Konsztanti- nosz bizánci császár, akkor a kazárok egy előkjlő nőt is adtak hozzá feleségül. Lehet persze, hogy Levédinek lett volna saját jelöltje is a feleség státuszára, de hát a kazárok voltak az urak… Ebben is ők döntöttek.
De hogy érdekesebb legyen, jó tudni: a honfoglalás előtti korban a magyaroknak egy időben nem egy, hanem két fejedelme volt! Erről persze már hallottunk, hiszen amikor már a Kárpátok közén éltünk, akkor sem volt ez másképpen. A magyar fejedelmi hatalom kialakulásában kétségtelenül nagy szerepet játszottak a kazárok. Még azt is mondhatnánk, hogy nélkülük ott és akkor nem lett volna fejedelmük a magyaroknak. Egy iráni államférfi és szerző Kr. u. 920 körül számos ázsiai és európai népről írt – az „infokat” jobbára a nagyon távoli vidékeket is bejáró arab kereskedőktől szerezte. Amit írt, az körülbelül pár évtizeddel-fél évszázaddal korábbi állapotokat rögzít, így tehát, amit Dzsajháni a 10. században pergamenre vetett, az a 870-880 körüli állapotokat rögzíti.
A magyar fejedelmekről írott sorait – csakúgy, mint egyéb munkáit – valamivel későbbi arab szerzők őrizték meg.
„A főnököt kündének hívják. Ezzel különböztetik meg királyukat, ugyanakkor azt az embert, aki különben tényleges királyként uralkodik rajtuk, az a dzsula. Minden magyar a dzsula főnök parancsát követi háború, védekezés és egyéb dolgokban.”
Nem nehéz itt felismerni a kende és a gyula szavakat. Ez már csak azért is érdekes, mert hiszen jól tudjuk, hogy ezer évvel korábban, Róma köztársasági korszakában szintén két konzult, vagyis két ügyvivőt, „államfőt” választottak, meg, akiknek mindenben egyet kellett érteniük, és utasításaik csak akkor voltak érvényesek és mindenki számára kötelezőek, ha a két konzul egyetértésben cselekedett. A magyaroknál azonban – erről majd ipég lesz szó – a két fejedelem, bár egyidőben és azonos helyen, azonos alattvalók fölött uralkodott, nem ugyanazokat a feladatokat végezte.
Akkoriban már úgy volt (mint sokfelé ma is), hogy a kende csak névleg uralkodott, a gyula kezében volt a tényleges hatalom. Tehát mintha egy mai államfő és miniszterelnöke közti munkamegosztást látnánk ezerötszáz évvel korábban. Minden jel arra utal – például amit a bagdadi kalifa „Bolgárországba” küldött követe, Ibn Fadián látott 921-22-ben a Volga part
ján – hogy az első, vagy főkirály, magyar viszonylatban tehát a kende csak reprezentációs uralkodó volt. Külföldi követeket fogadott, a nyilvánosság előtt ritkán jelent meg. A napi, de fontos ügy ek a gyulára maradtak, ráadásul háború esetén ő vezette a sereget és igazgatta az államot. (Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor miért volt szükség egyáltalán a kendére? Ugyanazt a kérdést ma is feltehetjük pl. az angol királynővel vagy számos ország szintén csak reprezentáló, de a hatalomba bele nem szóló államelnökével kapcsolatban…)
A kazárok például istenként tisztelték főkirályukat, ez nyilván kellemes állapot volt az illető számára. Kevésbé kellemes: ha hosszú életű volt és megérte uralkodásának negyvenedik évfordulóját, akkor ünnepélyesen… megölték. Igen, végeztek vele, hogy új főkirályt válasszanak a helyére. Erről a furcsa szokásról, mondhatni a trónöröklés rendjének ilyen drasztikus betartatásáról még lesz szó a magyarokkal kapcsolatban is.
Nem kétséges, hogy a „kettős királyság” intézményét a magyarok a kazároktól vették át, talán némi nyomásra, vagy teljesen önként – most már nincs jelentősége. A dolog a kazároknál talán bevált, a magyaroknál kevésbé, de azért jó ideig így mentek a dolgok. Volt a kende, aki nem sok vizet zavart, és volt a gyula, aki mai nyelven inkább afféle „ügyvezető” volt. Ő végezte a tényleges munkát és azért a hatalomból is jutott neki szép nagy darab. Ugyanakkor ne feledjük, hogy a törzsi viszonyokhoz képest ez a (kettős) királyság már egy új, magasabb fejlődési fokozatot képviselt, így a magyarok így utólag hálásak lehetnek (az időközben eltűnt) kazároknak ezért a segítségért.
Nem kétséges, hogy a magyarok akkoriban fejlődtek a legtöbbet. A föntebb leírt (fém)technikai, mezőgazdasági, állattenyésztési stb. fejlődést is nagyobbrészt a kazároknak, a bolgártörököknek és az alánoknak köszönhetjük. A kettős királyság a magasabb rendű államiságnak első és biztos jele. Hiszen már nem egy-egy főnökről és annak törzséről volt szó, mint a legmagasabb hatalomról – ebben az állapotban a törzsek gyakorta szembefordulhattak egymással is és ugyanannak a népnek a fiai egymást gyilkolták. Most kialakult egy fölöttes hatalom, amely – ha elég erős volt a törzsekkel szemben – azok konfliktusait politikai, tárgyalásos alapon oldotta meg, nem kellett vért ontani. Ugyanakkor egy ilyen – ugyan kezdetleges, de mégis már eléggé erős – „államszervezet” a külső hatalmakkal szemben is nagyobb erőt képviselhetett.
Aztán jött a kazár belső háború, ami nemcsak akkor, de jóval később is fontos eseményeket hozott a magyarok életébe. A 9. század elején a kazárok egy része fellázadt a központi hatalom ellen. Ha a szó adekvát lenne, azt is mondhatnánk, hogy Kazárföldön akkoriban sok éven át „polgárháború” dúlt. A dolog a 820-as években játszódott le és a magyarok – talán más, erővel a kazárok alá hajtott kisebb népekhez hasonlóan – a központi hatalom, a Nagy Kagán, vagyis a nagy uralkodó, a kazár főkirály ellen szervezkedők oldalára álltak. Vagyis a lázadókat támogatták. Ezek azonban pár évvel később vereséget szenvedtek és ez a magyaroknak is nagy változásokat jelentett.
Viszont… Úgy tűnik, akkoriban a magyarok már elég jelentős erőt képviselhettek a kazár birodalmon belül,
mert a levert, sőt sokszor lemészárolt más népek maradékai – írták a későbbi történészek, köztük a Bíborbanszületett is, akik arrafelé megforduló kereskedőktől szerezték információikat – szinte mind hozzájuk menekültek! Vagyis a magyar törzseket tartották elég erősnek ahhoz, hogy még vert helyzetben is megvédjék őket a kazárok bosszújától. Annak ellenére, hogy a magyaroknak sem sikerült megszabadulniok a kazár uralomtól, befogadták ezeket a menekülőket. Ez némi erőre és magabiztosságra vall.
Volt ennek a befogadásnak egy másik vonzata is. Amit kis túlzással akár máig hatónak is nevezhetünk! Legalábbis genetikai értelemben. Ugyanis a sok menekülő szerves része lett a magyar társadalomnak, olyannyira, hogy azok megalakították a nyolcadik törzset. Ez egy „vegyes” törzs lett, tele alánokkal, a Kaszpi-tenger mellől származó mohamedánokkal, akiket kálizoknak hívtak és persze a mindenütt ott lévő bolgár-törökök is szép számmal képviseltették magukat. A magyarok ezt az egész „keveréket” végül is kabaroknak nevezték el. Nem volt nehéz szót érteni velük, mert ők is türk (török) nyelven beszéltek. (Csak közbevetőleg: a jelek szerint őseinket nem nagyon izgatta az a tény, hogy a magyar nyelv állítólag finn-ugor eredetű volt: a mindennapi életben remekül szót értettek a türk népekkel, kérdés, vajon szót értettek volna a finn-ugorokkal is…?)
A genetikai hatást úgy értem, hogy a magyarok intenzíven keveredtek a kabarokkal, vagyis azokkal a sokféle nemzetiségű nőkkel és férfiakkal, akik attól kezdve teljes jogú magyarként éltek velük. Könnyen lehet tehát, hogy az azóta eltűnt, kipusztult, felmorzsolódott alánok, kazárok, kálizok stb. genetikai anyagát mi hordozzuk itt Közép-Európában – mind a mai napig!
Még érdekesebb, hogy a magyarok előbb kerültek kapcsolatba a muzulmánokkal, mint keresztényekkel! Hiszen a keresztényekkel igazából csak már Magyarországon találkoztak, míg Kr. u. 830 körül az említett Kaszpi- tengeri mohamedán kálizok is beköltöztek a magyarokhoz. Ami egyben azt is jelenti, hogy őseink a vallási türelem szép példáit szolgáltatták. Eszükbe sem jutott volna a barátaikat, a hozzájuk menekülő rászorulókat vagy bárkit azért (el)üldözni, mert azok egy Allah nevű istent imádtak, akinek Mohamed az ő prófétája…
A kabarok attól kezdve mindenütt együtt jártak a magyarokkal. Eljutottak velük a Kárpátok közé is. Eltelt pár (száz) év, vagy annyi sem és a két nép közti különbségek jószerével teljesen eltűntek. A kabarok viselete, szokásai, nyelve a magyarokéval azonos lett.
De térjünk vissza a kilencedik századba. Miután a fent leírt események 830 körül vagy azután lejátszódtak, és a magyarok látványosan védelmükbe vették a kabarokat, hát a kazárok ezt valóságos kihívásnak értékelték (az is volt). Bár egyes történészeink 3 kazárok reakciójaként csak annyit jegyeznek meg ide vonatkozó munkáikban, hogy a két nép között kialakult ellentét miatt „a magyarok szállásterületei nyugatabbra tolódtak” – világosan értjük, mi történt. Kitört a konfliktus a kazár vezetéssel. Mert persze á kazár állam vezetői, akik ekkoriban tekintélyes területet uraltak egy szép hadsereggel a Volga és a Don partjain, talán „per pillanat” a legerősebbet Kelet- Európában! – nem örültek annak, hogy addigi vazallusaik, a magyarok szembehelyezkedtek velük és mene
déket adtak a lázadóknak, miközben ugye, maguk is lázadók voltak… A magyarok vagy maguktól kezdtek nyugatabbra húzódni, vagy keletről a kazárok „nyomták őket” abban az irányban, ahol a nap lenyugszik.
A kazár birodalom súlypontja is nyugatabbra tolódott, már a Don és a Donyec folyók vidékén is éltek és megerősített várakat, városokat hoztak létre (ezeket a régészek később feltárták). A magyarok alig tíz évvel később, a nyilvánvalóan erősödő nyomás miatt kénytelenek voltak minden évben egy kicsivel távolabbra vándorolni – nyugatra. Már a Dnyeper folyó környékén éltek ekkor. A szálláshelyek letelepedést jelentettek volna, de minden olyan bizonytalan volt – legfőképpen az, hogy a kazárok most már bizalmatlanul tekintettek rájuk, akik pedig annyi időn át hűséges vazallusnak és szövetségesnek számítottak. Persze, hogy megint háttérbe szorult a földművelés – hisz soha nem lehetett tudni, hogy pár hónap múlva még ott lesznek-e a magyarok, ahol most…? Tavasszal vajon érdemes-e elvetni a gabonát, ha a nyár elején – mielőtt a termést learathatnák – a kazárok esetleg egy újabb hadmozdulattal megint nyugatabbra tolják le a magyarok élethelyeit?
Vannak adataink arra nézve, hogy a magyarok már ekkor is távlatokban gondolkodtak – már ami a további nyugatra tartó menekülésüket illeti. Ugyan a Dnyeper folyó mellett minden tudásunk szerint csak Kr. u. 840 és 850 között jelentek meg – mégis, már előbb is látták őket sokkal nyugatabbra is!
No, nem csapatosan, hanem nyilvánvalóan kisebb felderítő csoportok indultak napnyugat felé és bukkantak fel itt-ott. Akkor a Fekete-tengertől északra, és attól több száz kilométerre éltek (a legtöbb magyar akkoriban sohasem látott tengert), viszont ettől a területtől, a keleti Dnyeper-síkságtól a nyugati Dnyeper-hátságig tartó területen éltek és vándoroltak akkoriban. (A kettő között van a Dnyeper folyó, amely mellett ma Kijev (Kiív) városa is található.)
Egy bizonyos György (Georgiosz), görög barát az Al-Duna mentén élt akkoriban és krónikát írt az eseményekről. Tőle tudjuk, hogy ekkortájt váratlanul magyar lovasok bukkantak fel a Duna-delta környékén! Gondolom, persze azért raboltak is egy kicsit, megfélemlítették néhány falu lakosságát, elvittek ezt-azt, ami értékes volt és persze gondoskodtak élelmezésükről is… Aztán megint eltűntek. Ez 836- 838 között történt, nem is egy alkalommal. Vagyis a magyarok már a kazár központi hatalom elleni lázadás leverését követő években kezdtek nyugatra és délnyugat felé orientálódni.
Kötve hinném, hogy az a pár csapat csak rabolni rándult ki olyan messzire. Ahhoz, hogy a kende vagy a gyula elrendeljen egy ilyen expedíciót, nagyobb előkészületekre volt szükség. Kiválasztották a legjobb harcosodat a legjobb lovakon. Olyanokat, akik már bizonyítottak, akikről tudni lehetett, hogy jó az állóképességük, képesek akár étlen-szomjan is menetelni ellenséges terepen hetekig, hónapokig, és nem ijednek meg senkitől. Nem, egy ilyen expedíciót nem indítanak el csak azért, hogy kiraboljanak néhány al- dunai falut, aztán diadalmasan hazatérjenek néhány rézfazékkal, női kalárissal és pár zsákmányolt íjjal.
Ennek fontosabb célja volt. A felderítés. Ha pedig – tegyük hozzá ezt is – a magyarok már a Dnyeper mentéről
is képesek voltak előőrsöket küldeni az Al-Dunáig (legalább 800 kilométeres távolságra!), akkor később is küldtek előre, nyugatra felderítőket, amikor tovább indultak – a Kárpátok felé… Vagyis ne dőljünk be olyan naiv- ságoknak, olyan romantikus maszlagoknak, hogy a magyarok a Vereckei- hágóról pillantották meg legelőször a magyar földet és egyik ámulatból a másik bámulatba estek lelkesen, hogy lám, milyen földi paradicsomba jutottak…! A felderítőik nem egyszer megfordulhattak már itt annak előtte is…
A kazárokkal szövetséges besenyők és úzok félelmetes ellenfelei lettek a magyaroknak. A kazárok – akiknek talán nem volt elegendő saját erejük a magyarokkal és más, velük ellenséges, bár látszólag megtört rab néppel szembeszállni? – ezt az erőt hívták segítségül. A bizánci császárságnak is sok baja volt a besenyőkkel, ez egyszer küldöttséget menesztett a „törkökhöz” (magyarokhoz). Ám sajnos kiderült, hogy őseink azért vagy nem annyira bátrak, hogy szembeszálljanak a besenyőkkel, vagy nem akarták ezt megtenni a bizánci császár kedvéért – vagy nem izgatta őket különösebben az a lehetőség, hogy a nyugati nagyúr, a bizánci császár íme, felséges jobbját nyújtja feléjük… Bár ez nem fest rólunk jó képet, a bizánciak szerint őseink főleg azért nem vállalták a szövetséget, mert féltek a kegyetlen és ravasz, amellett erőszakos és nagy létszámú besenyőktől. (Mint tudjuk aztán a magyarországi magyar történelemből, ez az idegenkedés röpke pár száz év alatt nem múlott el és amikor a tatárok elől menekülő besenyők menedéket kértek Magyarországon, ebből sokféle konfliktus keletkezett.)
Később a besenyők alighanem a kazárok ellen fordultak és akkor rögtön változott a kazár politika is. Az addig ellenségnek tartott magyarokat most ők kezdték szövetségesüknek tekinteni a besenyők elleni harcban. Különben is, a 820-as években kitört kazárellenes lázadás hamarosan feledésbe merült – az új veszély miatt a kazár államvezetés jobbnak látta, ha „elfelejti” a magyaroknak a lázadók befogadását és a nyolcadik, a „kabar” törzs létrehozását. Szükség volt a magyarok harci erejére.
Talán ez, talán más okok is indokolták – de a magyarok nem vándoroltak el még keletről, sőt amikor már a magyar pusztákra zúdultak, igazából a magyarság keleti határa még akkor is a Don-Donyec folyók tájékán húzódott! Ismét romba dől hát egy romantikus elképzelés, amely szerint a magyarok összes pereputtyukkal együtt jöttek volna be, lóháton és szekereken hozták egész vagyonukat (lásd az amúgy igen szuggesztív Feszty-kör- képet Ópusztaszeren) és semmit sem hagytak hátra a Kárpátokon kívül.
De egy dolog tagadhatatlan: a magyarok figyelme attól kedve már nyugatra fordult. Csak arra ügyeltek, mi lehet ott, ki várhat rájuk arrafelé, ha elszakadnak a kazároktól? Attql a kazár birodalomtól, amely kezdett szétesni, meggyengülni, amit a besenyők és más népek szaggattak szorgalmasan. A magyarok névleg még a kazárokhoz tartoztak, de ez egyre inkább már csak jelképes függőség volt. A szálak szakadozni kezdtek, ez egy természetes folyamat volt. Mind ritkábban engedtek a Nagy Kagán, a kazár vezér hívó szavának, hogy a kazárokkal együtt harcba szálljanak a besenyők és más keleti népek ellen. Szemük már napnyugat felé kémlelt – hol találnak maguknak helyet, ha is
mét elszánják magukat és megindulnak mindahányan?
Bizony attól kezdve a „mogyerek” vagy magyarok a kapcsolataikat – a fenti kis incidens ellenére is – a bizánciakkal ápolják, meg a dunai bolgárokkal, akiket rokon népnek tartanak, sőt a még messzebb élő morvákkal (szlávokkal) és a frankokkal ápolgat- ták. Ezt előrelátó politikának is nevezhetjük. Persze nyilván volt ebben egy nagy adag számítás is – a magyarok már azokra az időkre készültek, amikor a kazár birodalom összeomlik és többé egyáltalán nem kell majd számolni eddigi uraikkal.
És most egy pillanatra ismét lássuk, miket írtak ezekről a magyarokról a külföldiek? Számos áttétellel ugyan, de felbukkannak őseink olyan emberek műveiben, akik mellesleg soha életükben nem láttak egyetlen élő vagy holt magyart sem… Az értők valósággal csettintenek, amikor a már említett arabok mellett másokat is megszólaltatunk. Az arab Ibn Ruszta, a perzsa Dzsajháni, az északafganisztáni Gardizi történész, a szintén perzsa nyelvű, de ismeretlen szerzőtől származó „Hudúd al-álam” című, még 1000 előtt írott perzsa nyelvű világföldrajz, a mór Bakri és a ke- let-uráni Marwazi művei – ez utóbbiak már a 11-13 század között keletkeztek – mind-mind említik valamilyen fokon, persze általában nem nagy terjedelemben a „türköket”, a magyarokat. Arról nem is szólva, hogy a későbbi évszázadokban még több arab és persze más nemzetiségű ázsiai szerző foglalkozott őseinkkel legalább az említés szintjén. Érdekes, hogy az araboknál – ez a nyelv nem jelöli a magánhangzókat, azokat úgymond „oda kell képzelni”, ezért az ismeretlen szavaknál, nép-, személy- és földrajzi neveknél gondok adódhatnak és rendre adódnak is – a magyarokat már mégis a „m.dzs.gh.r.”-okként említik, ami a „madzsar, magyar” formára utal. Itt többek között azt olvashatjuk, hogy „a magyarok a türkök egyik fajtája” és hogy „főnökük 20 000 lovassal lovagol ki”. Itt persze nem egy tömeges, piknikszerű békés sétalovaglásról van szó – a kifejezés azt jelenti, hogy ha háborúba kell menni, akkor a magyarok 20 ezer edzett, harcképes férfit képesek kiállítani. Ez akkoriban azért nem volt ám kevés, különösen azért nem, mert a környező népek sem voltak létszámban nagyobbak, vagy nem sokkal voltak nagyobbak, így ők sem sokkal több harcossal, katonával rendelkeztek. Ezért is volt oly gyakori, hogy az erősebb törzsek le- igázták a gyengébbeket, majd azokat küldték harcba, a háborúk legveszélyesebb helyeire az ellenségeikkel szemben.
„Sátraik vannak és együtt vonulnak a sarjadó fűvel és a zöld vegetációval”. Ez érthető az állattenyésző, félig még mindig nomád népeknél. A „sátrak” különben nem hegyes, hanem boltozatosjurták voltak.
„Bárhová is mennek, együtt utaznak egész rakományukkal és raktárukkal, az uralkodó kísérőivel és a trónussal, a sátrakkal és az állatokkal”. És: „Országuk kiterjedt… A magyarok országa bővelkedik fákban és vizekben, talaja nedves. Sok szántóföldjük van.”
Majd szóba kerül az is, hogyan viselkednek a magyarok a szlávokkal – legyőzik őket és rabszolgákat vesznek közülük, akiket aztán a nagy vásárokon a bizánci kereskedőknek adnak el, akiktől cserébe ottani árukat, főleg fegyvereket, brokátot, gyapjúszőnyegeket stb. vásárolnak. Majd váratlanul
egy bók bukkan elő az arab nyelvű szövegből: „A magyarok szemre való, szép külsejű emberek, nagy testűek, vagyonosak és szembetűnően gazdagok, amit kereskedelmüknek köszönhetnek. Ruhájuk brokátból készült. Fegyvereik ezüsttel vannak kiverve és gyönggyel berakottak”.
Mielőtt igen büszkén kihúznánk magunkat, hogy lám, már az ősmagyarok is milyen szépek voltak, akkor nyilván mi még szebbek vagyunk most – tisztázzunk néhány dolgot. Az egyik, hogy a régészeti, antropológia adatok szerint a magyarok egyáltalán nem voltak „nagy testűek’’, sem magas termetűek. Még ma is kisebbek vágjunk a nyugat- és észak-európai átlagnál. Persze lehet, akik akkoriban magyarokkal találkoztak, az arab, a bizánci stb. kereskedők, követek, harcosok még náluk is kisebbek voltak és ezért látták őket ..nagyoknak”.
Más: a szép ruhákkal nyilván nem minden magyar dicsekedhetett, aminthogy az efféle vásárba is jobbára csak a gazdagabbak juthattak el (egy kis kitérő: a vásár, vám szavaink perzsa eredetűek.) A szegények miért is mentek volna? Sem eladnivalójuk nem volt, ebből következően mint vásárlók sem léphettek ott fel. Ezüsttel kivert, gyöngyükkel berakott fegyvere pedig egészen biztosan csak a leggazdagabb magyaroknak volt. A leírás szerzője vagy szerzői néhány magyarból általánosítottak az egészre.
Egy dolog tűnik biztosnak: a magyarokat ismerték, bár nem tartották jelentős népnek. Erre sem létszáma, sem ereje nem utalt, de mint érdekességet, megemlítették a többi nép között, amelyek ott és akkor éltek. Ne feledjük, hogy a magyarok ekkortájt a kazár birodalomban, Kazáriában éltek, ahová azért idegenek is eljutottak. Nem voltak már úgy elzárva a világtól, mint pár száz évvel korábban az Urál mentén, különösen annak keleti, ázsiai oldalán. Kazária a 9. és a 10. században olyan területen feküdt, amely szomszédos volt a nagy világvallásokkal is. Bár kazárok, a magyarok és szinte minden más ottani nép pogány volt, addig délnyugatról bizánci befolyások érték őket, délről és délkeletről pedig a mohamedán világ „nyomult” feléje. Lehet, elcsodálkozik a kedves olvasó, de a pogányok mindig is türelmesebbek voltak a hitéleti kérdésekben, mint a nagy vallások hívei. Kazáriában például egymás mellett létezett a hazai, pogány hitvilág, de a mohamedánoknak mecsetjeik és vallási iskoláik voltak a kazárok egyetlen nagyobb városában, Itilben – és ugyanakkor Kazáriában bizánci keresztyén püspökség is működött! Vagyis a keresztény világ és a mohamedán világ egyszerre tekintette saját terepének ezt a földet, és úgymond „osztoztak” a javakon. Vagyis akit a maguk oldalára tudtak állítani, akit megtérítettek, az attól kezdve az övék volt – de továbbra is a kazár birodalom törvényei vonatkoztak rá.
Hogy még érdekesebb (és bonyolultabb) legyen a dolog, körülbelü\ Kr. u. 800 körül a kazár uralkodó réteg, az úgynevezett „elit” felvette a… zsidó vallást! Ma ez teljességgel értelmetlennek tűnik, mi több, kissé humorosnak is. Olyan ez, mint egy kabarétréfa. Vajon miért tér át a zsidó hitre egy sztyeppéi félnomád nép, amely addig pogány volt, és a zsidóságot csak hírből ismerte, ellenben itt vannak mellettük, közöttük a keresztények és a mohamedánok is?
Mondhatni: éppen azért. A kazárok ezzel akarták hangsúlyozni, hogy ők nem álltak sem a keresztények, sem a mohamedánok oldalára. A politikai függetlenségüket hangsúlyozták ezzel a különösnek tűnő, de ott és akkor nagyon is logikus lépéssel. El akarták kerülni, hogy bármelyik nyomuló szomszédság előnyre tegyen szert a lakosság között, a saját híveivel szoríthassa ki a többieket, a más vallású- akat és végeredményben persze a pogány kazárokat is.
29
Az arab források azt állítják, nagyon egybehangzóan, hogy csak a Kagán, vagyis a főkirály és szűkebb kísérete, az udvari elit tért át a zsidó hitre. A nép megmaradt pogánynak, mint ősei voltak.
Érdekes keveredés lehetett aztán, amikor a 820-830-as lázadások után a magyarok befogadták a kabarokat, akik nem csak származásuk, de vallásuk tekintetében is meglehetősen kevertek lehettek. Vagyis ekkor bekerülhettek a magyarok közé mohamedánok és keresztények is! Ezek az események elég különösen befolyásolhatták a magyarok – még mindig pogány, de már az idegen ideológiáktól nem érintetlen – hitvilágát.