Találatok: 62
232
Bár itthon ők voltak a hódítók, akik meglepően rövid idő alatt egy több százezer négyzetkilométeres területet hajtottak uralmuk alá – talán arra is gondoltak, hogy jó, ha idegen földeken is tartanak tőlük.
Sejthetően elsősorban inkább azok féltek a magyaroktól, akik már ismerték őket korábbról és tudták, mi mindenre képesek. A tőlünk nyugatra élő „Osztmark”-iak, vagyis a későbbi osztrákok, akkor frankok, meg egyes itáliai vidékek lakói, nem is szólva a mai Németország hozzánk közelebb eső vidékeiről és a morvákról, akik mind megtapasztalták már e rablóbandákat. Mert hát ne legyenek illúzióink – a magyarok akkoriban sem voltak jobbak más népeknél. Nem voltak hősiesebbek, fennköltebbek, méltóságtelje- sebbek stb. Éppen olyanok voltak, mint amazok, nem is lehettek másmilyenek, nem lehettek többek. Sőt, műveletlenebbek voltak, hisz most jöttek ,Ázsiából”. (Illyés Gyula egyik versében le is írta, hogy Árpád hozta át a magyarokat Ázsiából Európába – a költő nyilván nem földrajzi értelemben vélte a Kárpátokat ilyen határnak…) Sajnos ki kell jelentenünk, hogy őseink egy olyan területről érkeztek, ahol nem sok múltja volt az egykori görög és római eredetű műveltségnek, ahol a 10. században közöttük legalábbis senki sem hallott a nagy bölcselőkről, filozófusokról, tudósokról, irodalomról, művészetekről, az emberiség régi, közös, nagy céljairól – szinte semmiről! Barbárok voltak és azok is maradtak még jó ideig, sőt utána is csak nehezen szoktak bele abba, hogy a világról sokat kell tudni, hogy mi is részei vagyunk az egykori nagy tudásnak, hogy tovább kell azt vinnünk…
Őseink ehelyett inkább adakoztak. Úgy hitték – és egy ideig ez be is vált – hogy vagy önállóan, saját akaratukból, vagy egyes nyugati vezérek meghívására ki-kicsapnak az országból és zsákmányszerzésre használják fel kétségtelen katonai erejüket és tudásukat. Valódi, értékes zsákmányra azonban csak Nyugaton számíthattak. Hisz mitől is foszthatták volna meg a szegény morvákat északon, vagy a bolgárokat délen? Ez utóbbiakkal különben kikerülték a harcot, mióta nemrégen még Etelközben a rövidebbet húzták velük szemben.
Most már az is előfordult, hogy a magyarok… zsaroltak. Például 900 elején felajánlották a bajoroknak, hogy megkötik velük ugyanazt a szövetséget, amit az éppen elhunyt Arnulf frank királlyal kötöttek volt meg. Vagyis mint zsoldosok nagyon szívesen rátámadnak a bajorok bármelyik ellenségére, elég, ha azt megmutatják nekik. Ezen felül szép pénzt is kértek még a bajoroktól azért, hogy kifosszák és tönkreverjék az ellenségüket!
Ámde a bajorok – Árpád apánk nagy csodálkozására, úgy sejtem – visszautasították az ajánlatot. Ezen itthon alighanem felhördültek a vezé
rek. És aztán amint eljött a nyár, a bajorok álla leesett – sokaknak a feje is – merthogy teljesen váratlanul (és hívatlanul) magyar lovasok bukkantak fel országuk szélén és pillanatok alatt tűzbe és lángba borították a bajor földet! Nem kétséges, hogy bosszúhadjárat volt ez. „Nem kértetek a segítségünkből, hát most viseljetek el bennünket mint ellenfeleket!” – ez volt a támadás értelme, őseink végigpusztították a bajorok földjét, olyan kegyetlenséggel, hogy az ottani krónikások még évtizedek múlva is reszkető kézzel vetették papírra az eseményeket. Való igaz, nem csodálkozhatunk azon, hogy „ázsiai hordának” tekintették a magyarokat akkor is, ha ezt a két kifejezést akkor még nem így kapcsolták össze.
Attól kezdve egy darabig minden nyáron menetrendszerűen megérkeztek a magyarok Bajorországba és lecsaptak egy-egy vidékre. Mindig máshová mentek, mint ahol tavaly, tavalyelőtt már voltak – nyilván sejtették, hogy egy-két év alatt az ottaniak még nem regenerálódtak anyagilag, így azoktól most éppen nincs mit elrabolni… Ezt a „vetésforgós” beosztást csak 904-ben törték meg a nyugatiak, akkor is árulás segítségével. A bajor urak békét színlelve, lakomára hívták a magyar csapatok az évi vezérét, Kurszánt (nevéből ítélve ő alighanem a még különálló kabar törzs egyik főembere lehetett). A lakoma persze csak kelepce volt – Kurszánt és kísérőit egytől egyig lemészárolták.
Mondhatni, nagy felzúdulás lett ebből Magyarországon! Mindenki bosszúért kiáltott. Az persze – gondolom – nem jutott senki eszébe, hogy ezt az egész öldöklést éppen a magyarok kezdték, amikor hadüzenet és ok nélkül váratlanul megtámadták a békésen élő, nekünk addig nem ártott bajorokat. Sajnos azt kell mondanunk, hogy a bajoroknak volt igazuk – hisz éppen eleget tűrtek már a magyaroktól ahhoz, hogy egyszer beteljen a pohár és végre ugyanolyan esküszegő módszerhez folyamodjanak, amely különben az Ázsiából érkezett népeknek (is) sajátjuk volt.
Nos, ez a kis 904-es akció – hitték a bajorok – sikerrel járt, mert hiszen a magyarok nem bukkantak fel sem 905-ben, sem 906-ban. Ami nem jelenti azt, hogy akkoriban ne jártak volna máshová gyilkolni és fosztogatni. Csak a harmadik évben, 907-ben bukkantak fel. A bajorok addigra igen nagy mellényt viseltek, meg voltak győződve róla, hogy most már szétkergetik ezeket a kutyákat, leszámolnak velük az utolsó szálig…! Már arról fantáziáltak, hogy miután leverték a kalandozó magyarokat, nagycsapattal indulnak a Duna felé és onnan is visz- szaűzik őket a Kárpátokon túlra…!
Aztán július 5-én jött a nagy és szerfölött kellemetlen meglepetés. Az ennsburgi csatában a magyarok a maguk errefelé ismeretlen taktikájával tökéletesen szétverték a bajor hadsereget. Azt is mondhatnánk, hogy megsemmisítő vereséget mértek ráj»uk – mert hiszen a német katonák java része ott is maradt a harcmezőn holtan vagy sebesülten.
Ettől kezdve annyit mindenképpen elértek a magyarok, hogy a nyugati határ biztonságban volt. Most egy ideig nem kellett attól tartaniok, hogy a frankok, bajorok vagy bárki más háborút indít ellenük. Az ennsburgi csata – helyesebben inkább tömeges vérengzés, de mindenképpen nagy magyar győzelem – híre sok éven át keringett arrafelé, ahol a nap lenyugszik. Kellőképpen le is hűtötte a kedélyeket.
Gondolom az is, hogy egynémely magyar vezérről feljegyezték: annyira utálta a németeket, hogy ha elfogott közülük néhányat, akkor azt nyárson élve megsütötte, vagy a vérüket úgy itta, mintha az bor lenne… Ha ilyen hírek teijedtek nyugaton az őseinkről, ez is visszafoghatta a jó harci kedvet, ebben biztos vagyok…
Árpád olyannyira bízott e győzelem pszichológiai, elrettentő erejében, hogy maga is a Dunántúl közepén telepedett le. Akkoriban úgy tűnhetett egy darabig, hogy ez lesz az ország fővárosa – ám ne feledjük, hogy még mindig nem létezett az „ország” és így a „főváros” fogalma sem. De hát a fejedelemnek, mint valamilyen központi személynek és a hatalom jelképének, csak kellett valahol laknia.
Hát kiválasztott Árpád egy helyet, ahol felverte díszes sátrát. Állítólag a fehér hunok (már megint az Attila- rokonság…!) között volt szokás, hogy bárhol is állt meg a fejedelem, azt a helyet Fehérvárnak nevezték. így volt-e vagy sem, volt-e köze a magyaroknak a hunokhoz, most hagyjuk – tény, hogy a későbbi Székesfehérvár, amely aztán a középkori magyar királyságban is jelentős szerepet játszott mint koronázó és királyi temetkező város – megalapításához így járult hozzá a fejedelem.
Nem tudjuk, Árpád mikor született – őseink akkoriban az ilyesminek nem tulajdonítottak oly nagy jelentőséget, a születések dátumát nem jegyezték fel még a törzsfők családjában sem, azonfelül nem is ismerték és nem is használták az akkori európai világban elterjedt keresztény időszámítási módot sem. Vagyis amikor őseink átjöttek a Kárpátokon, és jó ideig azután is, csak néhány nyelveket tudó és a latin íráshoz is konyító, sokszor rab írnokon kívül senki nem használta a „Krisztus Urunk születése után”, avagy az „Anno Domini”, az „Úr… évében” kifejezéseket. Árpádnak szerintünk fogalma sem volt róla, hogy ő „Anno Domini” mikor született és nem is érdekelte ez. így azt sem tudjuk, hány éves lehetett, amikor 907- ben meghalt.
Sejtésünk szerint elég idős lehetett már. Erre következtetünk abból, hogy idősebb fiai még őelőtte haltak meg! A mai tudomány állása szerint Árpád feltehetően 845 körül születhetett, de éppen úgy lehetséges, hogy… 855-ben. Vagyis tíz-tizenegy év eltérést adnak meg rá, jelezve, mennyire bizonytalan is az efféle adatközlés. Jobbára csak találgatásokon és vékonyka következtetéseken alapulhat.
Amennyire ma lehet tudni, Árpádnak öt fia volt. A legidősebb Levente, akiről már szóltunk, és aki a kissé furán hangzó Liüntika néven jelent meg például a bizánci görög nyelvű krónikákban. Volt még Tarkatzus vagy Tarhos, Jelekh vagy Üllő, Jutotzas vagy Jutás és Zalztas avagy Zoltán. Ezek közül az első három genealógiai vakvágányra vezet bennünket, mert bár némelyik utódnak ismerjük a nevét, csak Levente fia Teveli vijtte tovább a vérvonalat, az ő fia volt Termatzus vagy Tormás, de valahonnan előpottyant egy Tar Szerénd vagy Zerind is – nem tudjuk, ki volt az apja – és az ő fia volt Koppány, aki 997-ben vesztette életét.
A másik nyomvonalon haladva már érdekesebb eredményre jutunk. Jutás fia lehetett Fájsz, aki ún. nagyfejedelem lett 950 körül. A legkisebb fiú vérvonala – akár a mesében – lett a győztes. Zaltas vagy Zoltán fia, Taksony egyik fia volt az a Géza, aki a 970-es évek elején lett nagyfejedelem
– és az ő fia volt István, az első, a szent. így tehát viszonylag világosan levezethető, hogy Szent István királyunk Álmos vérvonalából született, ehhez kétség sem fér. És az is, hogy az Álmos utáni hatodik nemzedék volt István – nagyapja volt Taksony, dédapja Zaltas, ükapja Árpád és szépapja Álmos.
Az emberek akkoriban meglehetősen rövid ideig éltek, a legtöbb férfi a negyvenet sem érte meg, a nők pedig akkor még a férfiaknál is rövidebb ideig éltek. így már az is nagy dolognak számított, ha valaki gyermekkorában még láthatta a nagyapját. Olyanokról nem is tudunk – a dátumok szerint ellenőrizhető uralkodói családokban, nemcsak nálunk, de Európában is a korai középkorban – hogy valaki ismerhette volna a dédapját.
De térjünk vissza az Árpádokhoz. Mint volt róla szó, a fiai közül az idősebbek addigra mind meghaltak. Még azt is, hogy’ Tarhos, Üllő és Jutás nevű fia egyáltalán létezett, csak egy bizánci krónika őrizte meg nekünk. Árpád halálakor végül is a „trón” a legfiata- labbra, Zaltasra-Zoltánra maradt, akit egyes fennmaradt írásos emlékek Soltnak is neveznek.
Zoltán-Solt azonban még gyermek volt, így némi anarchia körvonalai kezdtek kirajzolódni. Árpád ugyan kialakította a nagyfejedelemséget, ez már egy kezdődő államszervezet vázát is jelenthette éppen – ha nem következik be egy törés. De bekövetkezett és ettől kezdte a Turul-nemzetség, vagyis az Álmos ivadékainak hatalma kissé inogni kezdett.
Ott volt viszont Bulcsú, akiben kabar vért is sejtünk és aki felnőttként helytállt. Igazából ő irányította az országot a gyermeken keresztül, főleg külországi diplomáciai akcióiról maradtak fenn hírek. Elment Bizáncba is és ő adta elő – némileg a maga emlékezete és szájíze szerint – a magyarok addigi történetét Bíborbanszületett Konstantin császárnak, a leendő krónikásnak. Az uralkodók sorrendje a következő évtizedekben kicsit összezavarodott- – de ezt csak egy „nyugatias” szemléletű megfigyelő mondhatta volna. Igaz, a hatalom kezdett széttöredezni, de a magyaroknak továbbra is voltak nagyfejedelmeik – ha nem is Álmos vagy Árpád-formátumúak. És nem mindig egyenes ági leszármazottak – az Ázsiából hozott szokásokat követve ugyanis nem feltétlenül ragaszkodtak az apák után következő fiákhoz. Ha ilyen nem volt, akkor a nemzetség legidősebb tekintélyes tagja került a fejedelmi székbe.
Ily módon Zoltánt-Soltot egy másik Árpád-leszármazott, Jutás fia Gajsz követte. Ezután pedig Solt fia, Taksony következett.
Szokás volt akkoriban, hogy a fejedelem nem megy külföldre, nem áll a zsákmányszerző, kalandozó csapatok élére. Ennek praktikus okai voltak: nem akarták veszélyeztetni az ország békéjét, sem pedig a fejedelem életét és biztonságát. Arról nem is szólva, hogy a régi hagyományokat folytatva a mindenkori fejedelem egyben a „főpap” is volt, vagyis a népet az istenekkel összekapcsoló szent személy.
A nyugatiak persze azt hitték, itt is úgy megyr minden, mint náluk – tehát ha egy kalandozó magyar csapat megjelent bárhol nyugaton, akkor annak vezérét a „magyarok királyának” hitték és nevezték. Pedig voltak jó vezérek, akik idővel elsajátították ennek a különös mesterségnek az összes fogásait. Mert valljuk be: jó szervezőnek, logisztikusnak is kellett lennie annak, aki egy ilyen hadat irányítani tudott.
Már itthon, hónapokkal az indulás előtt aprólékosan meg kellett szerveznie mindent, nehogy odakünn derüljön ki valamiről, hogy elfogyott, vagy hogy nem is vittek magukkal. Kellett nyelveket beszélő rabokat vagy a kinti viszonyokkal ismerős magyarokat is vinne. Ismernie kellett a földrajzot, még akkor is, ha addig sosem látott idegen területre indult a csapat. Tudnia kellett, milyen lovak naponta mennyi távolságot tudnak megtenni ilyen vagy olyan terepen – hol a határ, amit még kibír ember és ló, és hol van az a másik határ, amit elérve az egész kalandozás értelmét veszti, mert nem valósítható meg?
Jó diplomatának és jó hadvezérnek is kellett lennie ahhoz, hogy egy-egy vállalkozást sikerre vihessen. Mert bizony ez éppen olyan vállalkozás volt, mint akkor vagy később a kalózoké a tengeren. Mindnyájan az életüket kockáztatták, ezért a zsákmányból is részesültek – akik túléltek egy-egy ilyen utat.
Ismernie kellett az európai viszonyokat, az ott már uralkodó feudális szokásokat. Amerre elvonultak, de csak átmentek és nem akartak harcolni, ott vagy félelmet keltve robogtak el és nem álltak szóba senkivel, vagy – ha az egy erős ország volt, és visszafelé is arra akartak átmenni baj nélkül – akkor mindkét alkalommal beszélni kellett az ország vezetőjével, ajándékokat adni neki, diplomataként viselkedni. Kint minden akkori katonaem- bemek, ismernie kellett a hegyi hágókat, de azt is, hogy egy-egy folyón hol lehet átúsztatni, vagy hol találnak gázlót, amelyek helye persze évszakonként változott az időjárástól, az aszálytól vagy az esős nyári hónapoktól függően.
No és itthon is neki kellett viselnie a felelősséget a kivitt emberekért, az egész expedíció sikeréért. Ha hozott ugyan zsákmányt, de sok embere odaveszett a csatározásokban, nem dicsérték meg érte, az is lehet, hogy ezután többé már nem kapott jogot arra, hogy kalandozó csapatot vezessen külhonba. Ez egy akkori katonai vezető számára nyilván nagy megszégyenítés volt és akár egész életre is szólhatott.
Egy csokorra valót gyűjtöttünk itt azokból a kalandos utakból. Nem kétséges – bármennyire is kellemetlen érzéseket kelthet egyesekben – őseink akkoriban az itthoni élet mellett főleg rablással foglalkoztak. Míg az egyik oldalról alig titkolható, szinte atavisz- tikus büszkeség ébred bennünk, ha azt halljuk, hogy alaposan móresre tanították a nyugatiakat, másfelől viszont igazából szégyenkeznünk kellene. Ugyanis ha csak a fele igaz annak, amit róluk, a viselkedésükről írtak akkoriban – és a fele bizonyosan igaz! – akkor be kell vallanunk, hogy nem ilyen ősöket szerettünk volna magunknak.
De hát azt is mondhatjuk, és joggal, hogy azok ilyen kegyetlen idők voltak. Amikor bárki, éljen bárhol ezen a kontinensen és lakjon faluban vagy városban – bármikor áldozatul eshetett. Hisz nemcsak vérszomjas és rettege- tett magyarok bukkanhattak ki a legközelebbi erdőből, hanem saját rablóik, zsoldosaik, még saját uraik is. Senki nem volt kegyes másokhoz, farkastörvények uralkodtak. Az urak á jobbágyaikkal, szolgáikkal, rabszolgáikkal nagyon könyörtelenül bántak (el) nap mint nap. Ilyen volt az élet, a létbiztonság jószerével ismeretlen fogalom lehetett. A szegények, nevesincs szürke embereknek azért kellett félniök, merthogy éppen névtelenek, senkik
voltak – ha elpusztultak, senkit nem vontak ezért felelősségre, nem keresték a tetteseket, a dolog csak legközelebbi családját rázta meg, mást nem. Ha meg tehetősek, gazdagok voltak, esetleg magas polcon szolgáltak, akkor meg azért érhette el őket a halál – irigyeik, rablók, vetélytársak kezétől pusztulhattak el.
Ilyen időket éltek az emberek a 10. századi Nyugat-Európában. A mai Olaszország, Franciaország, Svájc, Németország, Ausztria, Csehország stb. területein – vagyis ahol később a kalandor magyarok megfordultak, az élet önmagában sem volt könnyű. És akkor ott volt még ez a váratlan, negatív ráadás: az ismeretlen barbár népség, amelytől a nyugatiak már majdnem elszoktak. Igaz, maguk is ilyen barbárok leszármazottai voltak szerte a kontinensen talán az egy baszkokat kivéve mindenki máshonnan jött, legfőképpen Ázsiából. Angliától Lengyelországig, Itáliától (gondoljunk csak a római birodalmat megalapító trójai, tehát ázsiai menekültekre…) a skandináv földekig csupa-csupa volt barbár, de már civilizálódott nép élt. A legtöbbjük még pár száz évvel korábban maga is olyan volt, mint ekkor a magyarok: lóháton közlekedő nomád harcosok és családjaik. Viharként támadtak rá az akkor sem nyugalmas római birodalomra (a keletire és a nyugatira), lerohanták a békés városokat, egészen hatalmas területeken vándoroltak, majd azokat elfoglalták, a magukévá tették. Gótok, kelták, vizi- gótok, vandálok, vikingek, germánok, gepidák, avarok – a sort szinte a végtelenségig lehetne folytatni.
Csak most fordult a kocka. Ők már letelepedtek, államokat szerveztek, sokan közöttük elpuhultak, polgária- sodtak még a feudalizmusban is, „fi- liszterek” lettek. Aztán utolsó előtti hullámként megérkeztek a magyarok, fenyegették, jól elpáholták és kirabolták őket – majd, előbbre tekintve két- háromszáz évvel, utolsónak beállítottak a tatárok is és jól elverték az időközben szintén puhánnyá lett magyarokat. Azzal a különbséggel csupán, hogy a tatárok nem új lakóhelyeket kerestek maguknak, nem azért rombolták le fél Lengyelországot és Magyarországot és a Balkán egy részét, hogy maguknak csináljanak helyet. De az alaphelyzet ugyanaz volt: a keleti „friss erő” iszonyatos félelmet ébreszt a Nyugaton. Azon a nyugaton, ahol az emberek addigra már megszokták, hogy valamelyes (állami) rend uralkodik, van fegyelem, szervezettség, felsőbb hatalom, egyház…
És akkor jöttek a magyarok.
De hogy jöttek…! Mindig váratlanul és nagyon gyorsan. Még arra sem számíthattak a leendő áldozatok, hogy minden alkalommal keletről bukkannak fel. Bizony nemegyszer a lakatlan vidékeken, erdőkben lopakodtak- meneteltek hetekig, óvatosan, hogy még nagyobb madárfelhőket se riasz- szanak fel – aztán leírva egy-egy hurkot éppen nyugatról csaptak le azokra a településekre, amelyek nyugtalanságukban kelet felől állítottak figyelőket, őröket.
Amit tettek és tehettek, azt nagyban megkönnyítette számukra a nyugati világ zűrzavara. Mert hiszen amit Nagy Károly 800 körül mint Frank birodalmat létrehozott és kiterjesztette az egykori római birodalom mintájára (de messze nem olyan nagy területre), az hamarosan szétesett. A három részre bomlott egykori frank birodalomból alakult ki később Franciaország, Németország és Itália. A legkeletibb tartomány, Pannónia, vagyis a
magyar Dunántúl elveszett még 899- ben amikor Árpád azt egyszerűen elfoglalta és a magyarok – akkor jogilag még nem, de a valóságban már létező
– országához csatolta.
Nos, a magyar vitézek mindig számíthattak arra, hogy nyugaton nagy a széthúzás. Hogy szinte bármelyik tartományi főnök, legyen az király, herceg, gróf akár – küldhet nekik „meghívót” és még tisztes zsoldot is fizet azért, hogy fosszák ki, rombolják le vetélytársa országát, tartományát. De évről évre elindultak a magyar csapatok akkor is, ha ilyen meghívó sehonnan sem érkezett. Ekkor a maguk szakállára cselekedtek, kiválasztottak egy zsírosnak látszó célpontot és oda igyekeztek – de útközben sem mentek el semmi mellett, amit kirabolhattak, letámadhattak, felégethettek. Aztán hamarosan arra is rájöttek, hogy növelhető a zsákmány, hanem ugyanazon az útvonalon jönnek haza, mint amelyiken kimentek… Hiszen így nem egy már általuk kifosztott földön, hanem egy még érintetlen és az ő számukra gazdag területen jöhetnek visz- szafelé is!
Egységes fellépésről a magyarok ellen sem akkor, sem később nem lehetett szó. Ez őseinknek kedvezett. Néha
– a krónikákat, sajátos „utazásaikat” nézve a térképeken – olyan benyomásunk támad, hogy ők ezt minden bizonnyal élvezték. Szerették, ha félelmet ébreszthetnek, ha vért onthatnak, ha egyáltalán ők valakik abban az oly idegen világban!
Igazából körülbelül csak hetven évről van szó. Mai időszámítás szerint ezekre a rémületet keltő kalandozásokra a 9. század vége és a 10. század hatvanas évei között került sor. Emlékszünk, hogy már a 890-es évek vége felé kalandoztak nyugaton, 899- ben Berengár itáliai király megbízásából raboltak Itáliában, ahol az emberek már csak legendás elbeszélésekből ismerték az északról rájuk rontó barbárokat – most hát megtapasztalhatták ismét. Aztán jöttek az eleinte sikeres, majd kudarcos bajorföldi „kirándulások” – ezeket a magyarok 907-es ennsburgi nagy győzelme koronázta meg.
Ami – mondanom sem kell – igen nagy lendületet adott a magyaroknak. A vezérek vérszemet kaptak, a fiatal katonák meg egymással vetélkedve, tülekedve jelentkeztek minden tavasz- szal valamelyik induló rablócsapatba. Afféle erkölcsi kérdéseken, hogy „megyünk és elvesszük mások tulajdonát”, meg hogy „megyünk és legyilkolunk pár száz vagy ezer ártatlan embert, férfit, nőt, gyereket” vagy hogy „elrabolunk sok embert és rabszolgává tesszük őket életük végéig” – senki sem töprengett. Már használtuk egyszer a hasonlatot: a tengeri kalózok sem filozofáltak azon, hogy Jaj, de szegények is azok a tengerészek és utasok, akiket megtámadunk, leölünk, rabságba hurcolunk”. A „barbár” és „pogány” magyarok ha nem is csak ebből éltek, de akkoriban – főleg abban a hét évtizedben – ebben* látták létük egyik értelmét. Az, hogy ha eljön a tavasz és kiderül az idő, felszáradnak a rétek és az utak, akkor indulni kell nyugat felé, hogy ott kifosszanak sok várost és ha kell, meg is öljenek sok embert, a falvakat felgyújtsák, az állatokat elhajtsák, rejtett aranyaik átadására kényszerítsék őket – nos, ez természetes volt. Aminthogy másoknak meg az, hogy földet műveltek, kereskedtek, a főtéren lefejezéseket néztek meg, vagy hogy látástól vakulásig dolgoztak ingyen, mert arra kényszerítették őket abban a társadalomban.
Mindezzel persze nem felmenteni akarom fosztogató őseinket. Csak jelzem, hogy a későbbi zsivány- romantikának, betyárvilágnak már akkor megteremtették a – ha nem is genetikai, de legalább – pszichés alapjait.
Nem kevés vállalkozásról volt ám szó! Nem egészen hetven év alatt a magyarok csaknem ötven ismert és nagyobb kalandozó útjáról tudunk. Fennáll a lehetősége annak is, hogy voltak kisebb körutak, amelyeket a nyugati áldozatok nem jegyeztek fel. A vérszomjasabb változat szerint azért, mert egyszerűen nem maradt senki, aki feljegyezhette volna, vagyis mert a magyarok kiirtottak mindenkit, akivel csak találkoztak. Nagyobb azonban a valószínűsége, hogy egyes kalandozásokat összekevertek a későbbi krónikások, hisz az emberek régebben nem mindig jegyezték fel a dátumokat, és bizony a magyarok sokszor egy-két év alatt ugyanazokon a területeken is átvonultak, megjelentek, pusztítottak, már szinte rutinból.
Majdnem ötven rablóhadjárat (ez a helyes kifejezés!) bizony alaposan megviselhette a nyugatiak idegeit. Akik csak életükben egyszer, akár csak messziről látták, mit művelnek ezek a félelmetes idegenek, annak még évtizedekkel később is borsódzott a háta a „magyar” melléknév hallatán. Nem véletlenül teijedt el sokfelé még az akkor kötelező latin nyelvű keresztény imákban is a hivatkozás a „magyarok nyilaira”, amelyektől az isteni megmentést várták.
Őseinknek kedvelt módszerük volt különben az is, hogy – saját veszteségeiket csökkentendő, vagy inkább szinte nullára redukálandó – megjelentek egy-egy kisebb város előtt. A rémült polgárok csak nézték a semmiből előtűnő, szerfölött magabiztosan viselkedő lovasokat, akik megüzenték: ennyi és ennyi sarc fejében hajlandók továbbvonulni és ha fizetnek, akkor a várost nem éri bántódás. Ám ha nem, hát istenem – és előbb jelentőségteljesen széttárták kezüket, majd a csapat vezére a nagyobb nyomaték kedvéért embereire mutatott. Akik ilyenkor vicsorogtak, ordítottak, fegyvereiket rázták – egyszóval az állatvilágból is jól ismert példákkal próbálták magukat a még a valóságosnál is rémisz- tőbbnek, veszélyesebbnek, ezért elkerülendőnek mutatni. A városok az esetek egy részében azonnal fizettek, mások haboztak ezzel, megint mások a közeli hatalom, a saját uralkodójuk, tartományi vezérük felmentő hadaiban reménykedtek. A magyarok ilyenkor előkapták gyújtónyilaikat, és… A város vagy megfizette a sarcot, vagy leégett az összes háza és sokan odavesztek még akkor is, ha a magyarok nem tudták vagy akarták bevenni azt ostrommal (erre sem szakértelmük, sem eszközeik, de legfőképpen idejük nem volt). Viszont ha egy szer már valami fortéllyal bejutottak a falak mögé, akkor senkinek sem kegyelmeztek. A szebb, fiatalabb nőket megerőszakolták csoportosan, aztán elhurcolták rabszolganőnek, ágyasnak, cselédnek, sok fiatal férfinak is ez lett a sorsa, a többieket megölték, akit csak értek. Sokakat megkínoztak, hogy árulják el, hová rejtették a pénzüket? A végén persze alig hagytak élőt maguk után és zsákmánnyal megrakodva indultak a… legközelebbi város felé. Égnek emelkedő lángok és fekete füstfelle- gek, üszkös romok és hullák maradtak mögöttük.
Nem kímélték Dél-, Közép, és Nyugat-Európa országait sem. A középeurópai régió alatt most főleg a ké
sőbbi Ausztriát, Csehországot, a legközelebbi német vidékeket, vagy az akkor is német kézben lévő mai szlovén területeket értjük. Dél-Európa a legtöbbször Itália volt, ahol sok tízezren estek nekik áldozatul és még évszázadokkal később az anyák engedetlen gyermekeiket a magyarokkal ijesztgették…
Kézai Simon minden kertelés nélkül ki is mondta (illetve leírta) krónikájában: „A magyarok egészen Géza fejedelem koráig hol itt, hol ott sarcol- ták és veszélyeztették ezt a világot”. És ez bizony igaz volt akkor is, ha a „világ” szót akkoriban persze csak Európára értették.
Ha dicsekedni akarunk, vagy bármi olyant keresünk a kalandozások mögött, amire ma visszanézve mint valamiféle rekordra gondolhatunk, akkor azt kell mondanunk: a korai középkorban az arabokon (amiről mi itt manapság nagyon keveset tudunk) és a sokkal jobban ismert viking „túrákon” kívül csupán a magyarok hajtottak végre ilyen nagyméretű katonai vállalkozásokat. A vikingek ugyan három világrészbe is eljutottak (Amerikát és Afrikát is hozzászámítva Európához), de ők jobbára megmaradtak a nagy vizek – tengerek és folyamok – partvidékén. A magyarok viszont a nagy kontinens közepéről indultak a legkülönbözőbb égtájakra és nemegyszer eljutottak a tengerekhez, az óceánhoz is.
Bizony olykor még a Balkánt sem hagyták ki – a bizánciak és szövetségeseik is jó zsákmánynak látszottak. Jártak hát Bulgáriában, sőt Bizáncban is. Végigrabolták a bajor tájakat, de Szászországot, a Frank-földet vagy Türingiát sem hagyták ki. Átvágtak a mai Franciaországon, hogy csizmáikkal térdig belegázolhassanak az Atlanti-óceánba és megcsodálják a végtelen nagy vizet.
Észak- és Közép-Itáliában alig volt olyan város vagy tartomány, ahol ne fordultak volna meg azokban az évtizedekben, mindenütt rémületet keltve. Ők voltak azok, akik miatt a velencei lagúnák lakói is félelembe estek. A magyarok lovaik nyergén akartak beúszni (hisz általában nem tudtak úszni…) a Rialtó mellé, hogy kifosszák azt a várost is.
Más, hasonlóan érdekes eseményekről Salzburg akkori érsekének IX. János pápához intézett leveléből tudunk. Ezt 900 tavaszán keltezték. Theotmár érsek úr különben arról volt nevezetes, hogy 907-ben a magyarok ellen indított hadjárat során Pozsony mellett esett el – akkoriban nemhogy nem ritka, de egyenesen szokásos volt, hogy magas egyházi méltóságok is részt vettek a hadjáratokban, sőt a csatákban is. Tehát a magyarokat is szidalmazó levél szerzőjét pár évvel később egyik ősünk vághatta le a csatában.
Nos, e levélben az érsek úr ama korábban emelt váddal szemben védekezik, hogy egyes német püspökök pénzt adtak volna a magyaroknak azért, hogy ne ellenük, hanem Itáli^ ellen vonuljanak. Levelében az érsek úr többször szentül megesküszik, hogy sem ő, sem társai ilyent nem tettek, hisz a magyarok pogányok, hát hogyan is szövetkezhettek volna velük…? (Mintha nem lett volna erre éppen elég példa akkoriban…) A magyarokról persze csupa rosszat ír, talán nem is ok nélkül. Az eredetileg természetesen latin nyelven íródott levélből megtudjuk, hogy Jöttek és egyeseket fogságba hurcoltak, másokat megöltek, ismét másokat a börtönökben kínzó éhséggel és szomjúhozással veszítet
tek el, megszámlálhatatlanul sok embert pedig elűztek otthonukból, és nemes férfiakat és tisztes asszonyokat szolgaságba taszítottak”. Bizony szokása volt kedves őseinknek, hogy tehetős embereket Nyugatról elraboltak, hazahoztak magyar földre, mígnem az ottani rokonok kiváltották őket nagy pénzekért. Akkor hazamehettek, már ha túlélték ezt a rabságot. Manapság az ilyesmit terrorizmusnak is nevezzük.
„Felgyújtották az Isten egyházait és minden épületet elpusztítottak”. Ez ismétlődik nemcsak ebben, de száz és száz másik levélben, ami csak fennmaradt a 10. századból. A magyarok a jelek szerint szinte mindenütt megjelentek és ha többé nem is jöttek ide vagy oda, a félelem már benne maradt az emberekben.
Ami a föntebb futólag említett velencei esetet illeti, erről János diakónus számolt be. Ő ugyan valamivel később élt, Orseolo Péter (kiből később pár évre magyar király is lett) mellett dolgozott a velencei dózse hivatalában. A pap krónikát írt Velence történetéről, a legrégebbi időktől kezdve egészen 1008-ig jegyezte fel az eseményeket. A kb. száz évvel korábbi eseményeket még hagyományokból, egykori szemtanúk szájról szájra járó elmondásaiból rekonstruálta. A 899- es kalandozásról van szó, a szerző a magyarokat az eredeti szövegben és többes számban „Ungri”-knak nevezte:
,A magyarok pogány és igen kegyetlen népe Itáliába jött, gyújtogatva és rabolva mindent elpusztított, az emberek legnagyobb részét leöldöste, de sokakat fogolyként életben is tartott. Berengár király egy tizenötezer emberből álló hadsereget küldött ellenük, de ezekből kevesen tértek vissza.” Itt közbevetem, hogy a brentai csatáról lehet szó, amely 899. szeptember 24-én ért véget, az itáliaiak számára nagy vereséggel. Lássuk tovább a rémisztő leírást:
„A magyarok pedig keresztül-kasul száguldozva Trevisón, Padován, Brescián és a többi határvidéken, Paviához és Milánóhoz érkeztek és a Jób hegyéig mindent elpusztítottak. De lovaikon és bérhajóikon Velencébe behatolva, Cittanuovát a lakosság elmenekülése után tűzzel felperzselték, azután Equiliót, Finét, Chioggiát és Capo d’Arginét gyújtották fel és a tengerpartot végigpusztították.”
Nem csoda hát, hogy ilyen „hírünk volt a világban”. Ám a magyarok nem egykönnyen szakadtak el Velencétől és annak gazdag környékétől. Június 29- én például újabb ötletük támadt:
„Megkíséreltek behatolni a Rialtóra és Malamoccóra azokon a helyeken, amelyeket Albiolának neveznek. Ekkor Pézer dózse az Úristen segedelmével a magyarokat hajóhaddal megfutamította. Ez a háborgás Itáliában és Velencében egy évig tartott. Berengár király azután túszok és ajándékok adásával rávette a magyarokat, hogy Itáliából vonuljanak ki mindazzal a zsákmánnyal együtt, amit szereztek.” (
De erre már csak 900 tavaszán került sor, mint már volt róla szó. Azért az érdekes látvány lehetett, amikor a magyarok mindenféle alkalmatosságon – egy mások, Velence ellen intézett támadásuk idejéből, tudjuk – fa nyergeken akartak beúszni a lagúhák városába, amely akkor tökéletes sziget volt. No meg felfújt bőrtömlőkön és mindenen, amit csak találtak a partokon. Ehhez képest az is nagy látvány lehetett – különösen a velenceieknek – amikor a sekély lagúnában a fényes velencei hadihajók, jobbára gályák
jelentek meg és úsztak egyenesen a magyarok felé, hogy lőtávolba érve nyílvesszők százaival árasszák el őket. No és a legjobb az lehetett a velenceieknek, amikor látták, hogy a mindenkitől rettegett magyarok fejvesztetten menekülnek a számukra ismeretlen terepen feltűnt új harcmodor és eszközök (haditengerészet!) elől…
Kézai Simon is hosszú listát közöl a kalandozásokról. Ő persze érthetően nem nagyon ír arról, miket műveltek „eleink” az idegen földeken. De azért ő sem kerülheti meg, hogy néhány vérfagyasztójelenetet ne idézzen fel. Csak próbáljuk meg elképzelni, hogy az alant következő események hogyan hatottak a nyugatiakra!
„Más alkalommal Friulon át Lombardiába léptek, ahol Liutardot, Vercelli város püspökét, Károly császár leghívebb tanácsosát megölvén, templomából roppant kincset raboltak s csaknem egész Lombardiát feldúlván, hatalmas zsákmánnyal tértek vissza”.
Vagy egy másik jellemző eset: a magyarok egy másik évben elindultak és Szászországon, Svédföldön, Türingián át mentek pusztítva. Ez egy nagy létszámú csapat lehetett, amely éppen ezért nem ismert ellenállást és mindenkit eltaposott, akivel találkozott. Mainznál keltek át a Rajnán és feldúlták Burgundiát és egész Kelet- Franciaországot, majd visszafelé a mai Svájcon át jöttek, de felkanyarodtak a Bodeni-tó északi oldalára és Konstanz városát sem kímélték meg. Előszeretettel rabolták ki a templomokat, ahol szinte csak össze kellett szedni a színarany kegytárgyakat… Hiszen pogá- nyok voltak, úgyhogy nekik egy keresztény templom nem jelentett egyebet egy sajátos „raktárnál”, ahol szinte csak rájuk várnak a kelyhek, a gyöngyökkel, arannyal kivarrott miseruhák, a sok ezüst kincs. Végül Bajorországba értek, ahol a németek már tudtak jövetelükről, sereget szedtek össze és rajtuk ütöttek. De…
„Keményen ellenállván nekik, nyilaikkal legyőzik a németeket. Itt elfogták Schwarzenberg Hertnidet, a császár marsallját, azaz seregének vezérét s vele együtt számos más nemest, s jóllehet kiváltásukra megbecsülhetetlen pénzt adtak, Regensburg előtt célba állították őket és a vár falán élő polgárok bámulatára nyilaikkal kegyetlenül lelőtték. Végül is győzelemmel és roppant nagy zsákmánnyal tértek vissza hazájukba.”
Azt elhiszem, hogy a polgárok csak bámultak ekkora… pazarlás láttán. Hiszen rengeteg pénzt kaphattak volna a magas rangú rabokért cserébe – ők valami okból mégis azt választották, hogy demonstratív módon kivégezzék a foglyokat. Még jó, hogy ezúttal Simon mester is használta a „kegyetlen” jelzőt…
Érdemes ám megnézni egy, a kalandozásokat Európa térképére kivetítő táblát is! Döbbenetes dolgokról szerzünk tudomást. Például arról, hogy’ a „fehér-horvátok” eme északi szláv nép ellen is volt egy hadjáratuk, de egyszer nekieredtek a szerbek földjére is, véresen kalandozni, zsákmányt szerezni. A már említett Bulgária és Bizánc elleni támadás („Botond betöri a bizánci városkaput”) először 934- ben esett meg, de aztán 970-ig többször ismétlődött.
A legtöbb támadó körút persze nyugatra irányult. A mai Németország, Belgium, Hollandia és Franciaország területén szinte egymást érik az utakat jelző nyilak, vonalak, évszámok. A cseheken, morvákon át is vonultak olykor az észak-német területekre, 906 és 938 között nem is egyszer feljutottak Brémáig. Nyugaton Kölnön keresztül 934-ben haladtak tovább az Atlanti-óceán partjára. De ide eljutottak a Loire völgyén át is 915 és 954 között nem is egyszer.
87
A tél leghosszabb útvonala az itáliai és a spanyolországi (!) volt. 928 és 942 között elmentek a mieink szinte végig az itáliai félszigeten egészen az „olasz csizma sarkáig”, Otranto városáig. De megjárták Rómát és Capuát 937-ben. A leghosszabb útjuk 943-ban csaknem a mai Madridig (a város akkor még nem létezett) húzódott. A mór megszállás alatt álló cordobai kalifátus és Andalúzia területén tettek egy-egy nagy kört…
Ha belegondolunk, vagy éppenséggel látjuk ezt a térképet, hát azt kell mondanunk: a mai Európai Unió országai közül egyedül Angliába, Írországba és a Skandináv-félszigetre nem jutottak el őseink. Még Athénig is lementek a görög félszigeten és talán Szicíliára nem keltek át. Alaposan megismerhették a kontinens földrajzát!
Eltelt több mint harmincöt év, mire a nyugatiak megtalálták az ellenszert – de hát ez sem sokat segített. Legalábbis német területen egy erőteljes birodalom kezdett kibontakozni, amelynek hadserege már képes volt ellenállni az efféle, igazából nem nagy létszámú, csak túl váratlanul lecsapó keleti seregeknek. Mindenesetre az első igazi ellenfélnek a németek bizonyultak, és ezt igen véresen ki is fejezték. 933-ban a merseburgi csatában a magyarok veszítettek – és ez megdöbbentette őket is, meg a nyugati világot. A hír sebesen szaladta körbe az őseink által annyit gyötört tájakat, országokat, tartományokat. Mindenki örült, még azok is, akik soha élő magyart nem láttak, kalandozó-fosztogatókkal nem is találkoztak.
Annak, hogy a mieink ilyen messzire elkalandozhattak, voltak persze politikai vonatkozásai is. Ahhoz, hogy egy lovascsapat végigvonuljon Európán és eljusson például a mai spanyol földre, vagyis több ezer kilométert megtegyen pár hónap leforgása alatt – és akkor még nem szóltunk a visszaút- ról! – ahhoz kellenek valamiféle támaszpontok. Kell legalább egy, de jó ha több szövetséges állam. Egy olyan király, akinek kapóra jönnek a magyarok, aki eleve meghívja őket egyjcis „rendcsinálásra”. Ahhoz, hogy több ezer „kidobóember” útnak induljon, jó, ha van ilyen meghívó a vezetőjük tarsolyában. Kell legyen a viharos úton legalább egy olyan föld, ahol nem ellenségként fogadják őket. Persze ott is tapad a kezükhöz ez-az, de ezen senki sem csodálkozik: a zsoldosok, az idegen katonák már csak ilyenek, hisz nap mint nap enniök kell.
Mivel a könnyű lovasok nem vihetnek magukkal terhet, sem kocsikat nem kísérhetnek, amelyek sokkal lassabban haladnak, mint a lovak – hát kénytelenek útközben élelmezni magukat. Vagyis rabolnak. Amikor a férfiak már hetek, sőt hónapok óta júton vannak, megkívánják a nőt is – hát akivel találkoznak, akit sikerül megfogni, azt megerőszakolják. Ritka eset, hogy valaki önként adja magát nekik, netán velük is tart.
Nos, addig nem is volt baj, míg a magyarok ideiglenes vagy gyakori szövetségesei német földön ki nem haltak. Sokszor a szó szoros értelmében. Az egymással vitázó, veszekedő vagy harcoló kisebb tartományok fejedelemségek urai voltak addig a fő megrendelők. De közben, a magyarok számára szinte észrevétlenül felnőtt
ott egy’ birodalom, annak erős királya lett, aki erős hadsereget is tudott gyűjteni, ha szükség volt rá. És most, 955- ben, amikor megint jöttek a magyarok nagy erőkkel, hát éppen ilyen helyzet állt elő. Augsburg mellett ütköztek meg a magyarok és Ennsburg, Merseburg után abban az évszázadban harmadszor is csatát veszítettek. Pedig sokan voltak, de a németek többen, és most már nem dőltek be a szokásos cseleknek. Amikor a magyar lovasok derékhada középen megfordult és úgy tett, mintha félelmében menekülne a német páncélos nehézlovasság elől, az ellenség már nem volt olyan ostoba, hogy utánuk vesse magát, hadrendje szétszakadozzon, felbomoljon, aztán a kürtjeire váratlanul megforduló, majd oldalról addig lapuló csapatoktól támogatott magyarok szépen, egyenként lenyilazzák őket, dehogy! Most már fegyelmezetten tartották magukat a parancshoz (hisz németek voltak…) és ez megzavarta a magyarokat. No meg a túlerő sem őket segítette, így aztán ezt az ütközetet elvesztették.
Itt jön aztán egy érdekes esemény, vagy nem is esemény, csak – legenda? Egy pszichológus nyilván jól elmagyarázná nekünk, hogy a vesztes csata után a legyőzötteknek lelkileg szükségük volt valamire, ami elviselhetővé teszi a kudarcot. Erre kitaláltak egy történetet, amelyet aztán évszázadokon át ismételgettek az utódok is, mígnem végül már szinte az összes élő magyar hallotta és – elhitte…
A Lehel-kürt mondáról van szó. Az augsburgi csatában fogságba esett nemcsak szinte az egész magyar kalandozó csapat, egy valóságos hadsereg, hanem annak két vezére, Lél (Lehel) és Bulcsú is. A legendás változatot így adták elő annak idején:
„Fogságba esett Lél és Bulcsú derék vezér. Elvitték őket a császár elé. S midőn a császár kérdezte őket, hogy miért olyan kegyetlenek a keresztényekhez, így szóltak: »Mi a nagy isten bosszúja vagyunk, akiket rátok ostorul bocsátott! Ha titeket üldözni megszűnünk, akkor a ti kezetekbe esünk és elveszünk!«”
Ez itt arra a másik legendára emlékeztet, amit állítólag Attila mondott volt a maga idejében a római pápának, aki eléje jött a városból, félve, hogy a nagy vezér lerohanja és fölégeti városát. A kérdésre, ki ő, Attila latinul felelt: Ego sum Attila, flagellum Dei”, ami annyit tesz, hogy ,Attila vagyok, Isten ostora”. Kár, hogy a valóságban e szavak sohasem hangzottak el, pedig Gárdonyi is milyen szépen lefestette szavakkal ezt a jelenetet…
Nos, úgy tűnik, valami ilyesmit mondtak volna a magyar vezérek is. Már persze a legendagyártók szerint. De lássuk, hogyan volt tovább:
A császár erre azt mondta: »Válasszatok magatoknak olyan halált, amilyet akartok!« Mire Lél így szólt: »Hozzák elő kürtömet, előbb hadd fújjam meg, s aztán majd megfelelek neked.« Amint kürtjét előhozták, a császárhoz közeledett s midőn ta kürtöt meg akarta volna fújni, azt mondják, azzal oly erősen sújtotta fejbe a császárt, hogy az egy csapásra szörnyethalt. És monda néki: »Te előttem fogsz menni s engem szolgálsz majd a másvilágon!« Mert a szittyák hite, hogy akit az életben megölnek, az a másvilágon nekik szolgálni tartozik. S rögtön megfogák és Regensburgban felakasztották őket.”
Emlékeim szerint ezt nekünk annak idején az 1950-es években még történelemórán is mint a valóság egy részét tanították, sőt talán a
tanköyvben is benne volt – a dolog csöppet sem reális. A német krónikák sem számolnak be ilyesmiről, márpedig ha egy elfogott ellenséges vezér ilyen fortélyos módon a szemük láttára gyilkolná meg császárukat, hát a dolognak hatalmas visszhangja lett volna akkortájt. De nem tudunk ilyen visszhangról. Maga Kézai Simon egy kicsit részletesebben, színesebben adja elő az augsburgi csatát és annak előzményeit, no és mint látni fogjuk, erősen kifakad a legendagyártók ellen is. Ám előbb nézzük, hogyan keveredtek őseink ebbe a nagy bajba, miután a regensburgi várfalak előtt gazdag túszokra célba lőttek és azokat így elveszejtették (lásd föntebb a komor „sztorit”):
„Nem sok idő elteltével a magyarok közössége Lélt és Bulcsút Németországba küldte. Midőn Asugsburg alá érkeztek, túl a Lech folyón, letáboroztak a mezőn és éjjel-nappal zaklatták támadásaikkal a várost. Mivel váratlan rohamokkal elfoglalni nem bírták, s magukat eltökélve a külvárosból elvonulni nem akartak, Ulrich püspök és a polgárok követeket küldtek a császárhoz, sürgetve, hogy siessen a város segítségére, mert az ostromló magyarok, bár sokan vannak, de nem őrzik eléggé magukat, ezért nagyon könnyen le lehet őket győzni”.
Szép dolog – már a polgárok is látták rajtuk a hányavetiséget, az önfegyelem és az óvatosság hiányát. Ha akkor Lél és Bulcsú továbbáll a sereggel egy másik városhoz, amelyet talán könnyebben meglephetnek, sőt esetleg egy váratlan rohammal be is vesznek, másképpen alakul a történelem… De hát akkor így alakult:
,A császár pedig ulmi udvarából gyorsan és észrevétlen ott termett s miután a magyarok elhelyezkedését és seregét kikémlelte, reggel nyolc óra tájban, miközben az eső esett, rájuk rontott és az egyik, a városhoz közel álló csapatot egykettőre tönkreverte. Ennek láttára Lél és Bulcsú futásban keresett menedéket. Hajóra szálltak és a Dunán lefelé ereszkedtek, hogy’ Magyarországba meneküljenek. A regensburgi átkelőnél azonban foglyul estek és a császárhoz szállították őket. A császár pedig bitófára ítélte s Regensburgban vesztőhelyen végeztette ki őket.”
És most jön Kézai kifakadása:
„Egyesek mesébe illő módon azt-ál- lítják, hogy amikor a császár elé járultak, egyikük úgy fejen sújtotta a császárt kürtjével, hogy az szörnyethalt. Ez a mendemonda a valószínűséggel is ellenkezik, és aki elhiszi, bárgyúság- ról tesz tanúbizonyságot. A vádlottakat ugyanis megbilincselt kézzel állítják a fejedelmek színe elé”.
Ez logikus, egyetlen uralkodó sem kockáztatja az életét. A legenda tehát legenda marad, de hogy mi történt ugyanezzel a sereggel később, nem csak Kézaitól tudjuk, hanem más, főleg nyoigati krónikák is beszámoltak róla. Lél-Lehel és Bulcsú állítólag megjósolták a császárnak: ha őket kivégezteti, akkor „nemzetéből, egy fogoly sem marad többé életben”. Amin csak azért csodálkozhatunk, mert hiszen a magyarok éppen ugyanebben a városban nem sokkal korábban minden gátlás nélkül feláldoztak számos neves foglyot, ok és értelem nélkül lelövöldözve őket. Akkor most miért csodálkozott a két vezér, ha ők kerültek sorra?
A magyarok reakciója mégis az lett inkább, amit a két vezér megjósolt. Amiért seregük szinte teljesen odaveszett és a két vezért oly megszégyenítő módon felakasztották, a magyar válasz
lényegében rettenetes hekatomba, tömeges kivégzés volt. Állítólag körülbelül húsz ezer német foglyot – nőket és gyerekeket is! – ölettek meg. A nagy mészárlás híre eljutott német földre is, ahol lehet, a még ki sem váltott rabok hozzátartozói a császárt szidhatták túlzott kegyetlensége miatt.
Elvileg igaza volt persze a császárnak – a magyarok attól kezdve többé nem támadták meg Németországot. A többi nyugati országról is csak akkor „szoktak le”, amikor kihirdették, hogy ezentúl bárhol bukkannak fel a magyarok, legyen az német vagy francia föld, az összes ország azonnal összefog és közös sereget küld ellenük. Az üzenet szépen eljutott a magyarokhoz és attól kezdve nyugton maradtak.
De az igazsághoz tartozik, hogy a magyarok ijedtsége (?) csak részleges volt. Lél és Bulcs seregével egyidőben ment ki egy másik, amelyik mit sem tudott eleinte a végzetes augsburgi csatáról. Amikor pedig azok a magyarok értesültek a tragikus eseményekről, megtámadták a dolguk végeztével szétszéledő császári sereg egy nagyobb csapatát, több mint tízezer embert! Eszerint a magyarok sem lehettek kevesen. Nyolcezer embert levágtak, mindnek a fejét vették – azoknak is, akik sebesülten megadták magukat… A dolgok hát láthatóan elfajultak.
Miután ez a csapat – vezére nevét nem említik a krónikák – vagy tízezer német halottat hagyott maga mögött, Ulmnál kelt át a Dunán – vagyis ott, ahol akkor a császár székhelye volt! – elment a fuldai kolostorhoz és azt tökéletesen kifosztotta. Az egész Svédföldet feldúlták, Wirmsnál átkeltek a Rajnán. Adidgra persze a németek ismét összeszedték magukat, bár őszintén szólva nehézségeik voltak az ellenség lokalizálásával. A magyarok ugyanis – könnyűlovasság lévén – igen gyorsan haladt, ráadásul sohasem lehetett előre tudni, mi lesz a következő úticéljuk? Ezt mellesleg alighanem a magyar vezérek sem tűzték ki előre, hanem menet közben spontán módon jelölték k i közbenső célokat. Attól függően, hol milyen ellenállásra számítottak és mennyi idejük volt még az ősz végéig, amikor haza akartak térni (a telet csak a déli, meleg éghajlatú országokban húzták ki rablásaik helyszínén). A lotharingiai és a sváb herceg hatalmas sereggel vonultak ellenük. De a magyarok nem ijedtek meg tőlük, egy csatában legyőzték őket. Mindazonáltal nyilván elegük volt már Németországból, ahol lám, ilyen keményen és sokszor szembe- szállnak velük – és átmentek Franciaországba. Egy krónikás szerint ott „erősen üldözték a keresztlényeket és a szerzeteseket”. Ami aligha a keresztény vallás iránt érzett ellenszenv kifejezése volt – őseinknek inkább a papok, templomok, kolostorok kincseire fájt a foguk…
Két nagyobb város kifosztása után a magyarok a Rhone folyó völgyén át haladtak az Alpok felé, majd azokon is átkeltek. A túra befejezése így zajlott le a szűkszavú krónikás szagaival: „Midőn meglátták Lombardia síkságát, sebesen nyargalva sok zsákmányt raboltak és így tértek hazájukba”. Mintha egy mese lenne, amelynek a formulája a „minden jó, ha a vége jó”. De a krónikás is odaírja a végén, hogy „miután pedig Lél és Bulcsú elpusztult, a sereg meghunyászkodott és többé nem ment Németországba… Ezért is a magyarok István király idejéig haboztak Németországba menni, nehogy a nyugati nemzetek egymással egyesülve támadják meg őket.”
Persze igazából nem nyugodtak,
csak úgy tettek. „Miután pedig Itália több tartományát kirabolták, öt évig életjelt sem adtak magukról”. Ez volt a csönd-korszak, amelyet már említettünk – hiszen így lapultak a magyarok Ennsburg és Merseburg után is, de persze csak egy ideig. A jelek szerint Augsburg kellett ahhoz, hogy végleg lemondjanak a németföldi kalandozásokról. Ami persze csak azt jelentette, hogy attól kezdve más irányokba, például egyre gyakrabban Bizánc és annak birtokai, tehát dél-délkelet felé vették az irányt a jól szervezett rablócsapatok.
A Sankt Gálién (Szent Gál) kolostorban (Svájc) történteket már annyian és annyiszor elmondták, hogy szerintünk nincs értelme ismételgetni. A végső soron szerencsés kimenetelű „látogatásnak” ugyan voltak halálos áldozatai is és a támadó magyarok elvitték az intézmény értéktárgyait, de akadt, aki megúszta élve. Már ez is nagy szó volt akkortájt, hiszen rettenetesen rossz hírük volt eleinknek és bizony nem ok nélkül.
Abból a krónikából a mi számunkra fontos annak leírása, hogyan viselkedtek a magyarok, amikor egy ilyen helyre értek? Amikor a harcosok betörtek a hegyek közt fekvő kolostorba, olyan leírást kapunk, mintha ma egy filmen látnák a történteket:
„Végre azok berontanak tegzesen, megrakodva fenyegető hajítódárdákkal és nyilakkal. Minden helyiséget gondosan átkutatnak, s bizonyos, hogy nem kegyelmeznek sem a nemnek, sem a kornak.” Ami azt jelenti, hogy a kolostorok, házak, városkák vagy falvak lakói ugyanilyennek láthatták a magyarokat. Jöttek keményen, könyörtelenül, megkerestek mindenkit és a nekik nem megfelelő személyeket azonnal megölték. Mint az ellenséges kommandósok. Aztán megtudjuk, hogy ezek a félelmetes harcosok is emberek – no, nem arról, hogy érzelmeik vannak, hogy kegyelmet gyakorolnának másokkal szemben. Csak egy félkegyelmű – ma így mondjuk szellemi fogyatékos – szerzetest nem bántanak, amikor rájönnek, hogy mi baja van. De aztán az egyik magyar felmegy egy toronyba, hogy onnan lepiszkáljon valami nemesfém tárgyat, amit értékesnek hisz – lezuhan a kövezett udvarra és ott leli halálát. Ez egy csöppet sem rázza meg bajtársait, akik kutatnak tovább – kincseket, értékeket „zabrálnak”. Egy másik katona letolja nadrágját és pucér fenekét kiteszi a harangláb ablakán, hogy meggyalázza a szentélyt (hiszik a svájci szemtanúk), ugyanis egyszerűen székelne a szerencsétlen, ki az ablakból, le a térségre, de ő is egyensúlyát veszti (nyilván ittak is már előbb), így ő is meghal. A kolostort elfoglaló magyaroknak ennyi a saját veszteségük, két ember, akik mind a gravitáció miatt haltak meg, nem harcban estek el.
De mi fog történni a halottal? Őseink gondolatvilágára jellemző, hogy nem hagyják ott baj társaik teteipét – hanem elégetik! Ott mindjárt lekapnak néhány ajtót, amelyek persze fából vannak, tüzet gyújtanak. Két katonájuk, akár a szendvicsek, két-két ajtó között pörkölődik, miközben a többiek minden érzelem nyilvánítás nélkül esznek, isznak, keresgélnek, mászkálnak. Ami viszont némi derűlátásra ad okot: az, hogy a magyarok milyen kedvesen bánnak a fogyatékossal. Nemhogy nem bántották, de egyenesen a kedvében jártak és tolmácsuk révén el is beszélgettek vele, kéréseit teljesítették. Amikor pedig enni kezd
tek, a barátot is megkínálták…
Ahogyan ettek, hát az nem volt szép látvány. A szemtanúk szerint nem is várták meg, míg teljesen átsül az állatok húsa – nyilván szokva voltak ahhoz, hogy mindenhol sietni kell, gyorsan enni, gyorsan menni, keveset aludni. Kést nem is nagyon használtak, a fogaikkal és ujjúkkal tépték a húst – a csontokat pedig egymáshoz vagdosták és ezen szerfölött jól mulattak. Ami szintén nem túl magas szellemi szintre vall…
Az általános benyomásunk, miután oldalszám olvashatjuk a róluk szóló leírásokat: olyan férfiak, akik bárhol és bármikor, bármilyen testhelyzetben és környezetben tudnak pihenni. Leülnek a földre és ott esznek, isznak. Ha riadóztatják őket, egy másodperc alatt felkészülnek és mennek is. Olyan emberek, akik bármikor bárkit ott helyben azonnal ledöfnek, megölnek, habozás nélkül.
Tudomást szerzünk olyan magyarról is, aki régebben egyszer ottragadt, áttért a keresztény hitre, megnősült, gyerekei születtek – odavalósi lett. Az ottaniak szerint a kalandozó magyarok voltak a leginkább neveletlen emberek, akiket valaha is láttak azon a környéken. Nem tagadható, hogy messze el voltak maradva kulturálisan. Persze, nem nagy újság, hiszen ezek a magyarok akkoriban alig pár éve (!) jöttek át a Kárpátokon, azelőtt nem nagyon találkoztak másokkal, csak a magafajtákkal. Ide pedig eleve azért jöttek, hogy marconák legyenek, hogy gyilkoljanak, önmaguk iránt félelmet, sőt rémületet geijesszenek – és hogy raboljanak, minél több zsákmánnyal menjenek haza. Akkoriban ez lehetett a magyar „külkereskedelem” – vagy mondjuk inkább így: „import”?
Van egy sajátos leltárunk is arról, mi mindenre voltak „vevők” a magyarok külföldön – persze ezt a szót ne értsük szó szerint. Egy olasz szerzetes, aki a második világháború alatt híressé vált Monté Cassino-i kolostorban, a Középső-Abruzzó vidékén élt az események után, leírta, milyen emlékezet maradt a 937-ben ott támadó magyarokról:
„…Megszámlálhatatlanul sok magyar jött Capua ellen és ennek környékén mindent elpusztítottak és fel- prédáltak. Hasonlóképpen jártak el Beneventóban, Sarnónál és Nolánál, és egész Liburiát beszáguldozva és elpusztítva, mivel senki sem akadt, aki ily tömeggel szembeszállhatott volna, ismét visszatértek Capuába és 12 napon keresztül a Galliano mezőn tanyáztak”.
Itt most szakítsuk meg egy pillanatra a beszámolót: érdemes felfigyelni arra, hogy az ellenséget milyen soknak látták mindenhol. A németországi krónikák is folyton úgy írnak őseinkről, mintha sok tízezer fős csapatokban meneteltek volna ide-oda és mindent elözönlöttek volna. Holott a valóságban nyilván sokkal, de sokkal kevesebben voltak. Csak éppen az ottaniak számára szokatlan gyorsasággal jöttek és mentek, mozogtak és haladtak, harcoltak és kutattak a kincsek után. Ezzel akaratlanul is olyan benyomást keltettek, mintha sokan lennének, ettől pedig még inkább nőtt a félelem.
A másik meglepő dolog: a vad, teljesen ellenséges vidékek kellős közepén tanyázó magyarok totális nyugalmát ecsetelik leírások. Nincs kétségünk, hogy valóban így volt. Őseink annyira magabiztosak voltak – no persze, Németországban csak Augsburg előtt, másutt talán később
is? – hogy senki sem fog rájuk támadni. Mint itt is, egy idegen városban, mint a környéken sok embert megöltek, kifosztottak – tizenkét napig ülnek ugyanazon a helyen, és nem félnek! Sem attól, hogy az elkeseredett helybeliek összeszövetkeznek és megrohanják őket, sem attól, hogy valahonnan itt terem egy létszámban velük egyenlő fegyveres csapat és ellátja a bajukat…!
De lássuk tovább, mi történt a Kö- zépső-Abruzzók vidékén, vagyis az olasz Liburia tartományban:
„Mivel ebben az időben embereink közül sokat fogságba ejtettek, ezeknek a kiváltására nem keveset adtunk ki. Ezeknek az összegezése az alábbi:
1 nagy, ezüstből való korona ezüstláncokkal, 1 aranyozott ezüst tömjénfüstölő, 4 ezüstserleg, 3 ezüstkanál egy libra súlyban. 20 tarentumi aranypénz. Egy rószaszínű miseruha, 15 bizánci arany értékben, egy másik miseruha ezüstös szegéllyel 16 bizánci arany értékben, és még egy másik oroszlándíszítéssel. 4 palástszegély, négy lépés hosszú, három tenyér széles. Rózsaszínű oltárterítő 16 bizánci arany értékben. 16 legfinomabb bizánci szőnyeg 67 bizánci arany értékben. Amasuri szövet 8 bizánci arany értékben, 3 ostyatartó 13 bizánci arany értékben, 2 gesztenyebarna posztó 8 bizánci arany értékben, 3 selyempáma 10 bizánci arany értékben”.
Az igazság kedvéért el kell mondani, hogy a szerzetes krónikája szerint a magyarokat hazafelé menet egy másik vidék lakói közösen, összefogva megtámadták, sokakat levágtak közülük, zsákmányukat elvették, a maradékuk pedig „szétszéledve és futva tért vissza hazájukba”. De ez nem biztos, lehet, ezzel csak a Capua környékiek vigasztalták magukat.
A fenti leltárt nézegetve az embernek óhatatlanul az jut az eszébe: vajon mit csinálhattak eleink ezzel a zsákmánnyal? Nyilván bárhonnan is tértek haza, igen vegyes volt a „behozatal”. Csak a valóban arany tárgyak vagy pénzek jelentettek biztos értéket. Képzeljük el, amint a magyar vitéz hazatért épen, egészségesen (ami egyáltalán nem volt olyan magától értetődő ilyen harcias-háborús időkben), megtorpant a félig földbevájt háza előtt, majd előrántotta a fenti leltárban szereplő rózsaszínű miseruhát (értéke 15 bizánci arany…) és elkurjantotta magát:
– Asszony, gyere, oszt nézd meg, mit hoztam neked!
A messzi távolból hozott holmik egy része a legjobb esetben is erre járó idegen kereskedőkhöz került, persze valós értékénél sokkal alacsonyabb áron. Mondjuk ki kereken: lopott jószág volt, a kereskedő pedig tudta, hogy jó orgazda módjára az árakat lenyomhatja akármilyen mélységig, hiszen a pogány magyar vitéz egy ilyen miseruhát soha nem tudna felhasználni semmilyen más célra, ugyanakkor majd a kereskedőorgazda azt eladhatja nyugaton a valós értékéhez sokkal közelebbi áron.,
Mindezt és hasonló történeteket még sokáig sorolhatnánk. Hiszen a magyar történészek gondos kutatómunkával a 19. és a 20. századokban felkutatták szerte Európában a régi magyarokról fennmaradt emlékeket, krónikákat, beszámolókat, leveleket. Ezek bizonyítják nemcsak azt, hogy a magyarok egykor megrémítették Európát, de azt is, hogy azért ők sem voltak sebezhetetlenek, nem voltak és nem is sokáig maradtak legyőzhetet- lenek.
Megemlékeznek róluk az orosz Év
könyvek, az összes akkor vagy később keletkezett magyar krónika Anony- mustól Kézai Simonig. Szó van a régi magyarokról a Conversio Bagvario- rum et Carantanorum-ban (A bajorok és karanténok megtérése) vagy a Regino Évkönyvében. Kellően sok panasszal élnek őseinkkel szemben a fuldai kolostor Évkönyveiben és János diakónus már idézett Velencei krónikájában. Bepanaszolták őket a pápának írott levelekben, siránkoztak a megbántottak, azt elhurcoltak vagy legyilkoltak családtagjai, a felégetett házaikból egyetlen szál ruhában az erdőbe menekülő nincstelenek is. A magyarok benne vannak Widukind A szászok története c. történeti munkájában, de még Augsburgi Gerhard Szent Udalrik élete c. művéből sem hiányoznak. Olvashatunk róluk az Aventinus-féle Bajor Évkönyvekben éppen úgy, mint Liutprand volt kancellár és püspök Visszafizetés (Antapodosis) című munkájában is.
De mint mindennek az emberiség történetében, úgy a kalandozásoknak is végük szakadt egyszer. Eljött az idő, amikor túl kellett lépni az ehhez hasonló foglalatosságokon. Nyugaton, de már délen is, egyre több erősödő állam alakult meg. Amerre csak körbenéztek a magyarok képletesen, azt kellett látniok, hogy erős hadseregek nőnek ki a földből. Egyre erősebb, jobban védhető várak falai emelkednek, védelmezve a bennük élőket. A lakosság is szaporodásnak indult mindenfelé. Ott, ahol a száguldozó magyarok ötven évvel korábban alig láttak embert, most falvak álltak és persze mindenütt – figyelők. Templomtornyokban, bástyákon, magas fákon éles szemű suhancok vagy éppen katonaviselt férfiak lesik a tájat. Mire a magyarok odaérnek, már rég tudnak róluk, az emberek futnak, elmenekülnek, elnyelik őket a végtelen erdők vagy a biztonságos várfalak.
Már akármerre indulnának, mindenütt katonákkal találkoznak. És ezek már nem olyanok, akiket megrémíthetnek néhány vad kuijantással, ordítással – ezeket már úgy nevelték, úgy képezték ki, hogy nem félnek senkitől, semmitől. Az uralkodóknak is egyre több pénzük van, hogy mind jobb és nagyobb sereget vezényelhessenek a fenyegetett vidékekre.
A szerencsétlenül járt bajtársak emléke is kísértett. Lél és Bulcsú akasztófán végezte – ez annyira idegen volt a magyaroktól, hogy mindenki megrázkódott, ha valahol csak kiejtették ezt a két nevet. Rögtön az akasztófát látták maguk előtt. Nem voltak ők gyáva emberek éppenséggel, de így végezni egyikük sem akarta, ráadásul valahol távol a hazától.
A tudomány ma azt állítja: az augsburgi csatavesztés azért volt döntő esemény, valójában fordulat a magyarság életében, mert megint életformát és célokat kellett váltani. A nomád és félnomád társadalmakban addig törvényszerűnek tartott, mindenki által elismert katonai akciók már nem hozhattak győzelmet, ezzel együtt zsákmányt sem. Az az „arisztokrata” réteg, amely addig maga is kijutott kalandozni és mindig elegendő számú katonát vitt magával – hirtelen dologtalanná lett. Taksony fejedelem, majd főleg a fia, Géza belátták, hogy a dolgok így nem mehetnek tovább.