Találatok: 62
232
A fejezet címe annyiban csalóka, hogy őseink ezt a jelszót így biztosan nem hangoztatták. Eszükbe sem jutott volna a Kárpátoktól nyugatra elterülő területeket földrajzi szakszóval illetni: „medence”. Azonkívül hadd kérdezzem meg: honnan tudják a mai történészek és nyelvészek, hogyan nevezték őseink a Kárpátokat? Könnyen meglehet, hogy ez a név 1) nem is magyar, hanem szláv eredetű, vagy 2) eredetileg az ott élők másképpen nevezték, például minden hegyet külön névvel illettek, mert nem is sejtették, hogy ez egy sok száz kilométeres összetartozó, egységes hegy séglánc, vagy’ 3) az ősmagyarok találtak rá egy saját nevet, amely azonban később feledésbe merült?
Tehát se „Kárpát”, se „medence” – de az irány bizony nyugat volt és ahhoz, hogy oda eljussanak, át kellett kelniök a nagy hegy eken mindenképpen. Ezzel bizonyosan tisztában voltak.
Csak elképzeléseink vannak arról, hogyan zajlott le a nagy költözés. Gondoljunk csak bele – már volt róla szó – amennyire lehet, a dolgot titokban kellett (volna) tartani. Már csak azért is, hogy a költözés alatt nagyobb arányú ellenséges támadás ne érhesse a vonuló törzseket. Ugyanakkor lehet- e titokban tartani valamit, amiről sok ezer, sőt tíz- és tízezer embernek tudnia kell? Ne feledjük, hogy anélkül nem lehetett az akciót végrehajtani, hogy ne figyelmeztették volna a magyarokat már minimum hónapokkal előbb! De azt hiszem, praktikus szempontok miatt már az előző évben tudniok kellett, hogy’ a következő év nyarának végén, felszedve a földekből a termést, a betakarítás után jön az indulás napja. Minden törzsre kivetítették az előkészületek, majd az indulás idejét – attól függően, hogy az a törzs földrajzilag hol helyezkedett el. Gondolom, úgy volt a dolog értelemszerű és gyakorlatias, ha először a legkeletebbre élő magyar törzs indult el nyugat felé. Addig a másik hat törzs fegyveresei, a fejedelem figyelő tekintete előtt készenlétben álltak. Ha keletről – vagy’ bármelyik másik irányból – támadás érné a vonulókat, azonnal le kell csapniok. De ez az „azonnal” ne tévesszen meg senkit – az ősi szokás szerint egymástól több napi járóföldre élő (hogy egymás legelő területeit ne zavaiják) törzsek között feszes kommunikációra volt szükség, ha .gyors segítséget akartak hozni a bajbajutottaknak.
Az elsőnek felkerekedő, leginkább keleten élő törzs fegyveres harcosai is készenlétben álltak. Mintegy utóvédként védelmezték a vonulókat. Amennyire ez ma tudható, végső soron nem érte támadás az elvonulókat, a költözködőket. Hiszen a besenyők, ha meg is tudták már jó előre, mik a „mogyeriek” szándékai, saját érdekükben sem akarták azt megakadályozni. Ők inkább elégedetten dörzsölhették össze a kezüket, hiszen harc
nélkül nyertek egy hatalmas és életre alkalmas területet. Egy ideig nyugtuk lehetett, hogy beköltöznek a magyarok helyére. A nyomukban járó vad úzoktól – mint később kiderült – vagy százhúsz év nyugalmat nyertek ezáltal. Más kérdés, hogy a besenyők később – amikor a magyarok már szervezett államban éltek – még mindig a nomád portyázó életmódot erőltették, ami már nem illett bele saját környezetükbe sem. Hiszen ott is kialakultak az erősödő államszervezetek. A besenyők végül is nem keleti barbár nomád szomszédaikkal, hanem az oroszokkal és más ottani erős népekkel, államokkal tűztek össze, meg is itták a levét.
Nem tudjuk, vajon a magyarok „felégetett földet” hagytak-e maguk mögött? Nem hiszem, hogy így tettek volna. Túlságosan erős volt bennük a természet öntudatlan szeretete. A pogány istenek sem örültek volna, ha kivágják a gyümölcsfákat, a szőlőtőkéket, egész ültetvényeket. A földet, a füves legelőket nem vihették magukkal, de nem is sajnálták otthagyni. Egyfelől tudták, hogy ezt a füvet ezentúl más népek lovai és marhái legelik le, másfelől meg arra számítottak, hogy az új hazában is megtalálják mindezt, sőt remélhetőleg többet, jobbat, szebbet is.
Biztosan voltak olyanok, akik megsiratták az ottani tájakat. Az ismerős folyópartot, a tavat, a ligetes erdőt. Ahol gyermekkorukban játszottak, ahol később a marhákat, juhokat őrizték, ahol a lovakat legeltették. A karámot, amely oly ismerősen simult már a szemükbe, hisz ott volt mindig, mióta csak emlékeznek rá. A félig földbevájt házat, a sövénykerítéses udvart a röfögő disznókkal, káráló tyúkokkal. A megszokott levegőt, a szelet, a földet. Hiszen addig az volt a hazájuk.
Ugyanakkor ne misztifikáljuk el a dolgot: a sztyeppén lakni lehetett, sokan szerették is, másfajta életet nem ismertek, hát ezt szerették. De úgy hiszem, mindenkiben egyszerre mocorgóit a nyugtalanság, a félelem is az új tájtól – meg ott lapult a remény, hogy legalább annyi jót találnak majd az új hazában is, amennyit itt kaphattak. Senki fejében nem volt ott az a szó, hogy „Magyarország” – mivelhogy legjobb tudomásunk szerint az „ország” szó és fogalom sem létezett akkor a magyar fejekben. Ők maguk „megyeriek” vagy „mogyerek” voltak, annak vallották magukat. Ha megjelentek valahol, mindenütt az „ungar” vagy „venger” szavakból képezték nevüket. Onogurok voltak ők akkor is, török-türkök voltak ám mindig – annak ellenére, hogy a mai nyelvészek esküsznek kedvenc tárgyuk finnugor voltára.
A költözést megszervezték. Másképpen el sem képzelhető. Legkésőbb kora tavasszal már tudniok kellett róla, hogy a nyár végén elmehessenek. De mint láttuk, az előző nyáron Pannóniába küldött sereg már ott is maradt a Felső-Tisza vidékén az^al a szándékkal, hogy ott fog áttelelni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a sereg itthon maradt családtagjainak, a feleségeknek, szülőknek mondani kellett valamit. Nem mondhatták azt, hogy az a portyára, hadjáratra küldött több ezer fős csapat az utolsó szál emberig odaveszett. Meg kellett hát mondaniok egyszerre mindenkinek, azok miért nem jöttek vissza?
Tudható volt tehát jó előre, mire készülnek. De az előkészületeknek számos, sok időt követelő fajtája is volt, ezeken is túl kellett esni. Például
a szekerek készítése. Rengeteg olyan javai voltak cgy-egy törzsnek, amelyet csak kocsin lehetett elszállítani. Akkoriban a pusztai lovas népeknél elképzelhetetlen lett volna, hogy kocsiba lovat fogjanak – ide csak marhák, általában ökrök jöttek számításba. Tehát kettő vagy a nehezebb terepen négy ökörre lehetett számítani egy kocsit. Alaposan meggondolták, hogy arra mit raknak. Végső soron minden méretesebb tárgyat oda kellett tenniök, ami nem fért egy ló hátán a lovas nyerge mögött. Vajköpülőtől kezdve kerti szerszámokig, agyagból égetett edényektől fémfazekakig, üstökig volt ott minden. Tartalék fegyverek és más eszközök, lószerszámok, házi bútorok és konyhai edényzet, az állattenyésztésben szükséges sajtárok és ki tudja még, mennyi darab? (Hiszen ha mi manapság költözünk, akkor csodálkozunk csak igazán, mennyi tárgyat őrizgetünk lakásunkban. Őseinknek ennél biztosan sokkal kevesebb volt, de azért az sem lehetett kevés. Az ő viszonyaik között ezek mozgatása, elszállítása, ráadásul több mint ezer kilométerre igen nagy feladat lehetett.)
Tegyünk itt fel egy csiklandós kérdést: kik jöttek be akkor?
Már leírtam néhány forrásból eredő közlést, amely szerint például jöttek… oroszok is. Nem zárható ki a dolog. De hogyan kerültek be a honfoglaló csapatba idegenek? És ha bekerültek, vajon csak oroszok lettek volna közöttük, mások nem? A dolgot érdemes közelebbről megnézni. Az orosz jövevények ügye közben felvet egy másik kérdést is: merre jöttek a honfoglaló magyarok?
Azt persze ne úgy képzeljük el, hogy a Fekete-tengertől északra elterülő sztyeppékról nyugat felé vonuló magyarok megálltak Kijevnél és a sok asszonnyal, gyerekkel, ezernyi kocsival és mindenféle cókmókkal megrakodott emberek csatáztak, Kijevet bevették stb. Két dologról kell itt szót ejteni.
Az egyik, hogy feltehetően csak egy nagyobb csapat fegyveres férfi ment Kijev irányába, azok ott harcokba is keveredtek. Nem kizárt, hogy őseink nem akarták üres kézzel elhagyni ezt a vidéket, kerestek és találtak egy gazdagnak mondható várost, amit még kifoszthatnak… Ebben az esetben a fegyveres harcosoktól védelmezett bevándorló karaván – legalább ötvenezer asszony és gyerek meg öreg, bár a létszámot nem ismerjük, de az összes honfoglaló magyar száma a mai kutatók visszamenőleges becslései szerint valahol a 100 és a 200 ezer között lehetett – külön vonult.
Ehhez elég egy pillantást vetni a térképekre.
A magyarok a Dnyeszter környékén éltek, elsősorban a mai nagy ukrajnai folyótól nyugatra és délnyugatra, le egészen az Al-Dunáig. Az általuk „lakott” terület, vagyis ahogyan akkor mondták, a „szálláshelyek” láncolata a mai Ogyessza városától fel északra húzódott. Ne tévesszen meg senkit az ott látható nagy víztükör – a Kremencsuki-víztározó akkoriban természetesen nem létezett, lévén modem, mesterséges alkotás. Aztán a mai Moldova területének déli részét magában foglalva terjedt kicsit nyugatra, majd ment le délre az említett Dunáig. A dél-délkeleti határt mindvégig a Fekete-tenger jelentette.
Nos, Kijev ehhez képest légvonalban 500 kilométerre van! A terepen ahhoz, hogy valaki az Al-Dunától a mai ukrán fővárosba érjen, minimum
800 kilométert kéne megtennie lóháton, vagy gyalog, vagy ökröktől vontatott, roppant lassan haladó szekéren.
Ugyanakkor az említett terület középső részétől a nyílegyenesen nyugatra haladóknak nem többet, mint csak 200 kilométert (légvonalban – a terepen mondjuk 300-350-et) kellett megtenniök, hogy elérjék a Kárpátokat. Miért mentek hát a magyarok a sokkal hosszabb kerülő úton, ráadásul olyan területen át, ahol biztosan számíthattak fegyveres összetűzésre?
Két magyarázatot tudunk adni – de nem tudjuk, melyik volt az igazi és voltaképpen hogyan is történt a dolog. Az egyik: mint föntebb sugalltam, a magyarok két csoportra oszlottak. Egy kisebb, talán csak 4-5 ezer fős katonai különítmény ment északra, Kijev felé. Ennyi ember akkoriban komoly haderőnek számított, ötezer gyakorlott, edzett lovas katonával háborúkat lehetett nyerni. Ők tehát harcoltak az oroszokkal, de nőik, gyermekeik és holmijaik nélkül. Azok ezenközben már északnyugat felé haladtak.
Minden jel arra mutat, hogy az ellenséges bolgárok („nándorok”) földjét messze el akarták kerülni, ezért ment a másik csapat is fel a Dnyeszter mentén északnyugati irányban. A két csapat, a fegyveres kijevi hódítók és a délkelet felől igyekvő többiek találkoztak a Kárpátok északkeleti lejtői előtt. Erre valahol a mai Ivano-Frankivszk környékén kerülhetett sor, amely persze akkoriban még nem létezett.
A másik lehetséges változat: 895 tavaszán és nyarán a sokat vándorló magyar törzsek magja és a lovak ezreit terelgető pásztoraink éppen Etelköz északi részén voltak. Ott volt a legtöbb ló, ott volt a hét plusz egy törzs közül három vagy négy. így értelemszerűen onnan „startoltak”, amikor eljött az idő. Ezért mentek volna annyira északra.
De ha jobban belegondolunk, van egy harmadik lehetséges magyarázat is. Béla király jegyzője, Anonymus és mások is tévedhettek, hiszen századokkal később hallomásból jegyezték fel a régmúlt eseményeit. Nos, ők már ott is tévednek, amikor azt állítják, hogy a magyarok a honfoglaláshoz a Volga folyótól indultak el, aztán Kijev előtt még Szuzdalban is megfordultak, ami pedig Moszkvától északkeletre található! Ez így teljesen értelmetlen. Minden valószínűség szerint ha volt is ilyen – semmivel sem indokolt! – oroszországi hadjáratuk a magyaroknak Álmos idején, annak talán semmi köze sem volt a honfoglaláshoz, azzal időben nem esett egybe, azt több évvel megelőzte. Csak a későbbi krónikások agyában mosódtak össze a dolgok…?
Szinte természetes dolog, hogy a magyarok között nem csak magyarok voltak.
Hanem akadtak ott például még… kazárok is!
Igen, az egykori elnyomók. Mert hiszen ahol él mondjuk száz- százötvenezer ember, ott már akadnak köztük idegenek vagy majdnem- idegenek is. Először is ott vannak a rabok, a rabszolgák, akiket a magyarok szedtek össze különféle kóborlásaik, portyázásaik során. Nem minden rabot adtak el, a tehetősebb vitézek, családosok gondoltak szeretteikre is. Némelyik gyerek nyugaton rabolt kisgyereket kapott játszótársul. Mások egyszerűen tulajdonosaik nyakán maradtak, mert valamilyen „hibájuk” miatt egyetlen rabszolga-kereskedő sem vette meg őket. Ezek között nagyon sok különféle nemzetiségű személy akadhatott. Volt, aki számára ez
a költözés nagy reményekkel járt – hiszen nyugat felé mentek, oda, ahonnan őt korábban elrabolták! Avarok, „osztrákok”, frankok, morvák és más szlávok is voltak közöttük minden bizonnyal.
De a kazárok között is akadhattak renegátok, szökevények, benősülők, átállók. A kazár birodalom már hanyatlóban volt, vagy szinte meg is semmisült, mire a magyarok jó pár évtizeddel korábban fejedelmet választottak maguknak és külön úton kezdtek járni.
Béla király jegyzője nem is tagadhatná, hogy háromszáz évvel az események után „regényes történelmet” írt. A műfajjal minden bizonnyal Párizsban ismerkedett meg ez az úr és bár névtelen akart maradni, mára sejthető, hogy III. Béla király környezetében élt, egyházi személy volt. Sok regényes és nem létező elemet is beledolgozott a krónikába, a műfaj szabályainak megfelelően tette azt olvasmányossá a korabeli olvasók számára. Mindez persze arra utal, hogy ne fogadjunk el mindent, amit írt.
írásának egyik részben, ahol már arról írt, hogy a magyar törzsek és nemzetségek hogyan foglalták el az új országot, nevekkel is operál. Kár, hogy – mint később bebizonyosodott – az ő idejében élő és még úgymond „frissen emlékező” urak saját elbeszéléseit is készpénznek vette, akik őseikről regéltek. Olykor sima pletykákat is beépített, mint azt a következő idézetből is látni fogják. így aztán a valós adatok mellé hamisak is becsúsztak. De minket csak egy megjegyzése érdekel, amelynek odahelyezése nem állhatott senki érdekében és így remélhető, hogy az valós dologra utal. Idézem:
„A Maros folyótól a Szamos folyóig Marót vezér foglalta el, kinek az unokáját a magyarok Mén-Marótnak mondták, mégpedig azért, mert több asszonya volt. Ezt a földet az a népség lakta, melyet kozárnak mondanak”. A kozár = kazár képlet nagyon is valószínű. Vagyis ha a két folyó közébe a „magyaroknak” nevezett kazárok érkeztek, akkor nem is lehettek kevesen, legalább pár ezer főről lehet szó!
Anonymus görcsösen ragaszkodik a kijevi verzióhoz, még beépíti a történetbe a hét kun vezért is, akik először a magyarok ellen küzdöttek, aztán átálltak, sőt az oroszok is meghódoltak és rengeteg adót fizettek a magyaroknak, majd élelemmel látták el őket és több ezer parasztot is küldtek, akik elvezették őket a „hungi” vidékre. Ez nyilván a mai Nyugat-Ukrajna Ung vidéke, vagyis a Kárpátalja volt.
Felmerül a kérdés: a magyarok maguktól nem találtak volna el a Kárpátokig, Anonymus azt sugallja, hogy bizony nem, utat kellett nekik taposni és orosz íjászok és parasztok, valamint élelmiszersegély nélkül talán el sem jutottak volna oda. Ne feledjük, Európának ezen részeit – de Nyugat- Európát is! – egészen a középkor végéig igen kiterjedt erdőségek borították. Közép-Európában az 1400-as években akkora erdők voltak, hogy azokban több száz kilométert lehetett utazni (ha akadt út) megszakítás nélkül úgy, hogy az ember még egy tisztást sem látott. Ötszáz évvel korábban még több erdő lehetett!
Béla király regényes fantáziájú jegyzője úgy vélte, háromezer fejszés parasztnak kellett utat csinálnia ahhoz, hogy a magyarok menete elérhesse a hegységet. („Akkor Halics vezére elrendelte, hogy kétezer nyilas és háromezer paraszt jáijon előttük, s a Havas-erdőn át a hungi határig utat készítsen nekik.”) Csak hogy ne legye
nek gondjaink a későbbiekben Haliccsal – ez nem volt más, mint a későbbi Galícia (nagyjából).
Anonymusnál nem jelenik meg a Vereckei-hágó neve, de az nagyon is elfogadott és sokszor emlegetett név. Ha őseink valóban Halics-Galícia felől, tehát Kijev irányából jöttek be a Keleti-Kárpátokon keresztül, (amelyek innen, Magyarországról nézve inkább észak-keletiek) akkor ez volt a legkézenfekvőbb megoldás.
Tehát jöttek velük oroszok is. Szökött parasztok, néhány fiatal, kalandvágyó nemes úr, és ha igaz az egész kijevi háborús történet, akkor az ottani főemberek gyermekeit a magyarok túszként hurcolták magukkal, nehogy útközben bántódás élje őket. Ezeket a határról talán visszaküldték, talán nem. Sorsukról nem esik több szó.
Már volt róla szó, hogy a Feszty- körkép által sugallt mondanivaló több tekintetben hamis. Például abban, hogy míg a képen azt látjuk: a magyarok harcok árán jutottak be a Vereckei-szoroson és meg kellett küzdeniök az elkeseredetten védekező szláv csapatokkal, akik közül sokan holtan maradtak a helyszínen, míg másokat elfogtak – erős a gyanúnk, és megalapozott is, hogy semmiféle ellenállással nem találkoztak. Például azért sem, mert ez nem volt egy sűrűn lakott vidék. Másrészt pedig nem éltek itt olyan szervezett népek, amelyeknek tagjai erődítményrendszert építettek volna éppen a Vereckei-szorosban és éppen azokban az években. Arról nem is szólva, hogy a magyarok akkor már vagy száz éve ki-be jártak a Kárpátokon keresztül, ismerték hát a szorosokat, hágókat, utakat. Másik érv: mindig előőrsöket küldtek, különösen az olyan kellemetlen helyeken, mint a hágók vagy a szorosok, ahol nagy volt a meglepetésszerű támadás esélye. De nem ott, nem akkor.
Ismeretes, hogy a morva állam még csekély szervezettségű volt akkoriban és nem is nagyon teijedt ki földrajzilag a Keleti-Kárpátoknak erre a vidékére. Itt már csak szórványosan éltek morvák. Tudjuk, hogy Erdély és az Alföld déli része a nándorok, azaz bolgárok területének számított, de ez az ő középpontjuktól túlságosan és messze terült el, nem őrizték, helyőrségek, várak sem voltak, hiszen még a bolgárok sem alakították ki valódi, későbbi államukat.
A frankok pedig a Dunántúlon voltak otthon, nekik aztán végképpen semmi közük sem volt ahhoz, mi történik sok száz kilométerrel távolabb, a „barbárok” földjén. Merthogy a frankok a régi rómaiakhoz hasonlóan a „limes”, vagyis a Birodalom határát képező Duna folyóig voltak csak érdekeltek, ami azon kívül esett, csak any- nyiban számított, hogy nem jelent-e számukra veszélyt.
Nos, a magyar honfoglalás tényleges veszélyt jelentett számukra is, ahogyan minden olyan népre, amely a Kárpát-medencében élt a kilencedik század végén.
A mai történettudomány az összes segédtudományt, elsősorban a régészetet hívja segítségül, és azt állapítja meg, hogy a honfoglalás nem egyszerre zajlott le, hanem több hullámban. Mint láttuk, egy tekintélyes létszámú, de nyilván csak férfiakból álló csapat már korábbról itt maradt. Más források arra utalnak, hogy Kijev felől is előbb csak egy harcoló csapatrész jött és az igazi foglalás, amikor végérvényesen bevonultak a nők, az öregek, a gyerekek és behozták az összes ingó vagyont – az talán évekig is eltartott!
Bár föntebb leírtuk, hogyan vándoroltak el a törzsek minden javaikkal egyetemben – ez nem záija ki, hogy mindkét változat igaz volt, és egy időben. Lehet, hogy a nyolc törzs nem egyszerre jött, hanem törzsenként indultak el, érkeztek meg, útközben pedig mindenfelé fegyveres lovaskatonák kísérték őket. Amikor célba ért egy csoport, azt itthon letelepítették, majd elindultak a következő törzsért.
Ebben az is szerepet játszik, hogy kimutatták: az Árpád (tehát már nem Álmos) által vezetett sereg legkésőbb 895 tavaszán jött át a Vereckei- hágón. Tehát szó sincs arról, hogy akkor jött volna be a teljes magyarság, egy időben, egy helyen és együtt. Bizony úgy tűnik, hogy Álmos valóban nem jutott el a mai Magyarország területére. Ő egy másik alkalommal Erdély felé ment, de eljött a rituális gyilkosság, szakrális befejezés ideje. Több forrás említi, némelyik csak mintegy teljesen mellékesen, hogy neki nem adatott meg a honfoglalás, neki meg kellett halnia.
Egy biztos: a legenda mégsem teljesen igaz, mert Álmos igenis átvezette a magyarokat a Kárpátokon, tehát a történelmi Magyarország területére eljutott (csak nem a mai, kisebb ország területére). A „szent fejedelem” sorsa ekkor beteljesedett. Több régi krónika szerint a fejedelem szakrális feláldozására, halálára Erdélyben került sor. Alattvalói olybá vették, hogy ezzel a nagy tettel – új hazába vezette a magyarokat – karizmája elszállt, varázsereje véget ért. Többé hát nem volt rá szükség. Szerencsére ott volt a fia, Árpád, maga sem túl fiatal ember már, és „tartaléknak” ott volt Levente, Árpád fia, azaz Álmos unokája. Minden jel arra mutatott hát, hogy harcra és vezetésre termett férfiak állnak majd az élem – Álmos tragikus távozása után is.
Mindazonáltal nem zárhatjuk ki, hogy Álmossal valamilyen betegség végzett és csak később rakódott rá élettörténetére ez a rituális máz, ez a „feláldozásos sztori”. A krónikák közül nem mindegyik említi egyáltalán Álmosnak az efféle halálát, az egykori szerzők simán átlépnek rajta. Mint például a Zágrábi Krónika, amely a magyar fejedelmi hatalom keletkezését szinte lihegő futással, távirati stílusban így foglalja össze:
„E népnek több vezére volt, de ezek közül végül is egyet választottak fejedelemmé, talán nemessége és erényei miatt, akit Álmosnak neveztek. Ezt követte a fejedelemségben fia, akit Árpádnak hívtak.” Kész, ennyi.
Említettük a honfoglalás régészeti bizonyítékait. Egyes keleti krónikások szerint valóságos kataklizma zajlott le akkortájt, az arabok elverték az úzokat, akik a kazárokkal közösen aztán a besenyők ellen fordultak. Azok meg a magyarokra támadtak akkor, amikor a fősereg és az első egy vagy két törzs már átjött a Kárpátokon, de a többi még ott volt Etelközben, persze a szokásosnál gyengébb fegyveres védelem alatt. Többen szinte máig hitelt adnak annak a verziónak, hogy végül is a hátramaradott, késlekedő magyarokat, főleg az asszonyokat és gyerekeket felkoncolták az ellenséges besenyők, akik pedig mégis nyugat felé menekültek, azokat a magyarokra szintén okkal haragvó bolgárok támadták meg útközben.
Ez a kép azt sugallja, hogy szinte senki sem menekült meg, és a honfoglaló magyarok gyakorlatilag nők nélkül maradtak az új hazában. A másik dolog, amit ez a változat sejtet: a ma
gyarok tönkrevert had maradványaként, mindenüket elvesztve, rongyos koldusok vert seregeként futottak be a Kárpátok hágóiba, maguk mögött hagyva egy szörnyű tragédiát, amelyben odaveszett az akkor létező magyarságnak talán a háromnegyede is…!
Ám a régészet ellentmond ennek a tragikus képnek. Mi több, a krónikások sem emlékeznek meg efféle katasztrófáról. Csatározások persze voltak az Etelközben, oda is vesztek magyarok, férfiak és nők vegyesen, de a csapás nem öltött katasztrofális méreteket. Az egyik nagy bűnös ebben a mindent elhívó, majd azt tényként lejegyző Konstantin császár, ő írta le ugy anis ezeket a rettenetes képeket. A későbbi magyar krónikások erről nem tesznek említést, sőt éppen ellenkezőleg, írnak a férfiakkal együtt megérkező magyar asszonyokról és lányokról is.
A régészek ezer nyomát találták a nőknek. Hiszen ahol ilyen nagy tömegben vonultak az emberek és orvostudomány, gyógyítás szinte nem is volt, hát minden nap születtek gyerekek és minden nap haltak meg emberek. A hágóktól nyugatra, a mai Kárpátalján és Erdélyben is találtak számos honfoglalás-kori temetőt. Némelyiknek a körülményei arra vallanak, hogy siettében és spontán módon jöttek létre – vagyis a vonuló magyarságnak egy délutánon kellett eltemetnie halottak, hisz másnap hajnalban indultak tovább. Ennek ellenére ugyanis bizonyítható, hogy a feltárt sírokban nyugvó nők ugyanahhoz a népességhez tartoznak, mint a közelben, vagy mellettük, vagy abból a korból származó, de másutt lévő temetőkben talált férfiak. Az ékszereik motívumai, egyéb díszítő elemek, de embertani felépítésük is arra vall, hogy ők ott és akkor együtt érkeztek, együtt haltak.
Ettől függetlenül nem hunyhatjuk be a szemünket afölött, hogy nagy volt a veszteség, hiszen lényegében egy kis népről volt szó. Akadtak biztosan egész nemzetségek, amelyek szinte teljesen odavesztek, kihaltak – de megmaradtak a törzsek, minden törzsből voltak még sokan, amit az is bizonyít, hogy ismeijük letelepedésük rendjét, a törzsek és vezérei nevét is.
A honfoglalás nem egyetlen esemény volt és nem egyetlen évben történt. Az más kérdés, hogy később, amikor annak ezredik évfordulóját ünnepelték, szervezési okokból a valós 895 helyett – mivel nem készültek rá fel időben – az évfordulót áttették (i)896-ra és a világ máig azt hiszi, hogy a magyarok ebben a 896-os évben jöttek be a mai Magyarországra.
Ez többszörösen sem igaz, mint láttuk. Itt voltak már korábban sokszor, talán olyanok is akadtak, akik elszakadva a többiektől letelepedtek csak úgy „maszek” alapon, spontán, mondjuk egy jó házasság révén. Aztán jöttek a csapatok, és nem mentek haza, aztán jöttek az újabb csapatok és kezdtek áramlani a törzsek – egyszóval ez egy több évig tartó folyamat volt.
Aminthogy az ország belakása is.
Az első időkben a magyarok mindenáron Erdély megszállására törekedtek, és nem véletlenül. Itt voltak ugyanis a sóbányák, amelyek egyfelől a pusztákon sokszor nélkülözni kényszerült drága sót biztosították a magyaroknak, másfelől a nemzetközi kereskedelemben is értékes áru volt. Jó árat kaphattak érte.
Erdélyben még bolgárok éltek, aminthogy a Tisza-vidéken is. Érdekes módon ezek az emberek nem távoztak
el a magyarok beköszöntével – talán abban reménykedtek, hogy átmennek csupán, és soha többé nem látják őket? De hát tudjuk, ez nem „átmenő forgalom” volt, a jövevények nem vándoroltak tovább, ottmaradtak a következő évben, meg az utána következőben is. A helységnevek arra mutatnak, hogy a szláv eredetű lakosság nagyobb része a helyén maradt.
Összességében legalább öt évig tartott hát az ország belakása. A Dunántúl elfoglalását egy történelmi, hadászati esemény is siettette. 899-ben a már említett Arnulf keleti frank uralkodó háborúba keveredett itáliai ve- télytársával, Berengárral. Hogy legyőzhesse, a már többször bevált recepthez folyamodott: segítségül hívta a magyarokat. Ők meg, ahogyan szintén szokás volt már náluk – azon a nyáron ki is mentek egy nagy csapattal harcolni és rabolni Itáliába, őseinknek nem igazán jelentett gondot az átkelés az Alpokon, és a Pó síkságon vívott harcoktól sem rettentek meg. Mivel jó volt a zsákmány és arrafelé melegebb volt az idő, hát haza sem jöttek télre! Ott maradtak és akkor is harcoltak. Miközben odakünn voltak, Amulf király meghalt. A magyarok ezt a helyzetet használták ki. Pannóniát, vagyis a Dunántúlt már régen kinézték maguknak. Úgy vélték, a Dunától nyugatra eső területek is jól jönnének nekik, hisz azok szervesen tartoznak ahhoz a földhöz, amit meghódítottak.
így aztán az Itáliából hazaérő magyar csapatok – kiket keletről az itthon maradottak támogattak – egyszerűen elfoglalták a Dunántúlt is. Most már, hogy Arnulf eltávozott az élők sorából, nem kellett attól tartani, hogy bárki frank megakadályozhatja az amúgy is távoli, gyengén védett keleti terület elfoglalását. A frankok számára a Dunántúl csak egy volt a sok tartomány közül és éppen abban a helyzetben, amikor a magyarok nagyon erősen jöttek haza Itáliából, hisz még Berengér hadait is elporolták, amikkel ők, a frankok nem bírtak el – hát jobbnak látták meghúzni magukat szép csöndben. Egy ideig valóban úgy tettek, mintha észre sem vették volna a veszteséget. Más kérdés, hogy biztosan megvolt a véleményük az álnok magyarokról, a hálátlan zsoldosokról, akik „gazdájuk” ellen fordultak az arra alkalmas pillanatban…
Még ugyanabban a 900. évben megszállták különben a morvákhoz tartozó felső-magyarországi, nyugati területeket is. Vagyis a mai szlovákiai Nyitra környékét. A morvák is éppen olyan rossz helyzetben voltak akkor, mint a frankok, hát a magyarok ott se leltek komolyabb ellenállásra.
A mai történettudomány a 900-as évet tartja a honfoglalás befejező, utolsó évének – ekkor már a később „történelminek” nevezett Magyarország egész területe Árpád és társai kezében volt. Igazából azért az ország nyugati részében még nagyon kevés magyar élt, erre pár évet várni kellett. A Morva Fejedelemség nem hagyta annyiban a dolgot, és támadni^ kezdte a magyarokat. Bár ne tette volna! – mármint a saját szempontjából. Mert hát a magyarok 902-ben keményen visszaütöttek. Egyetlen hadjárattal gyakorlatilag szétverték az egész fejedelemséget. Akkor aztán Nyugat- Magyarországra is kezdtek beköltözni az új lakók.
Felmerül a kérdés: hányán élhettek itt akkor, kik voltak ők, és hányán lehettek a frissiben érkezett új lakók?
A többségükben avarok és szlávok (dunai szlovének, morvák, bolgárok, fehérhorvátok) összesen sem lehettek
többen 200 ezernél. Hogy a magyarok hányán lehettek, arra nézve megoszlanak a vélemények. Már említettük, hogy 100 és 200 ezer között lehettek azok, akik élve beértek a hágókon a biztonságot jelentő, immár magyar földre. Mások abból következtetnek, hogy a külföldi források 20 ezer lovasról írnak, márpedig sajátos kalkulációk szerint minden lovas katonához legalább 20-25 civilt számítanak hozzá abban az időben. Ez nekünk túl soknak tűnik, hiszen ily módon a magyarok minimum 400, maximum 500 ezren lehettek volna! És csak 20 ezer katonájuk volt, akkor a többiek kik voltak? Minden egyes katonakorú férfi húsz-huszonöt civilt „hurcolt” volna magával, kik lehettek ezek? A feleségek, családtagok, rabszolgák, öregek…? Sokkal valósabbnak tűnik a 200 ezres létszám még akkor is, ha valóban 20 ezer lovast tudtak kiállítani bármelyik órában.
Az is érdekes kérdés, hogy a berendezkedés első éveiben, vagy akár évtizedeiben hogyan jöttek ki a magyarok az itt talált és értelemszerűen legyőzött, behódoltatott lakossággal?
A szlávok nem menekültek el. A megmaradt szlávosan hangzó helységnevek azt bizonyítják, hogy ők itt éltek továbbra is, sőt a magyarok fogadták el az ő régebbi keltezésű elnevezéseiket (Csongrád, Visegrád stb.). A szlávok nem annyira, de az avarok, akik kisebb csoportokban élhettek, idővel egyszerűen beolvadtak a megszállókba. Nincs kizárva, hogy a kedves olvasó vérében is csörgedezik avar vér, szláv meg szinte mindenkiében, hiszen az együttélés immár ezer éve tart.
Van egy elmélet, amely szerint „kettős honfoglalás” történt, az elsőre több mint kétszáz évvel korábban került volna sor! 670 körül a Kárpátmedencébe beköltözött második avar népcsoport – az elmélet hirdetői szerint – voltaképpen magyar-avarokból állott, akik türk rokonságuk révén igazából magyarul beszéltek és csoportjaik még megérték a 9. század végén érkező valódi magyarokat. Ám tudományos elemzés után ez az elmélet száz sebből vérzik, helyessége egyáltalán nem valószínű.
Annyi bizonyos, hogy a helyben talált lakosság döntő többsége ilyen vagy olyan formában beolvadt, megtanulta a nyelvet, később már vegyes házasságok is keletkeztek, hát elkerülhetetlen volt az egységesülés. Ahogyan Ady Endre írta volt:
Kit magyarrá tett értelem,
Parancs, sors, szándék, alkalom.
– az magyarrá lett, bár nemegyszer nyilván akarata ellenére történt a dolog.
Hogyan éltek őseink, miután letelepedtek ezen a földön? Semmi esetre sem úgy, ahogyan azt a 19. századi romantikus-nemzeti – és ezért persze hamis – elméletek úgymond „megállapították”. A tudományos ásatások akkoriban még igen ritkák voltak, ezért a tényekkel nem sokat kellett törődniök az akkori történészeknek. Ők hát azt állították, hogy őseink jobbára állattenyészőt pásztorok és katonák voltak, a férfiak fő foglalkozása a fegyverforgatás, a vitézkedés volt… Hogy ebből hogyan lehetett volna megélni a 9. és a 10. században, azon senki sem töprengett el. Illetve találtak egy kisegítő elméletet: mivel a magyarok nem foglalkoztak olyan alantas és számukra teljesen ismeretlen dolgokkal, mint a földnek az ő túrása, művelése, hát azt idegen eredetű szolgáikra bízták.
Nos, ez alapjaiban hamis elmélet.
Mint már láttuk: a magyarok már Levédiában is – és Etelközben aztán még inkább – foglalkoztak földműveléssel és kertjeik is voltak. Termesztettek gabonát és kertjeikben gyümölcsöt, zöldséget, szőlőt és bort is. Igenis bizonyítékaink vannak arra, hogy már sok a száz évvel azelőtt, hogy Magyarországra jöttek, szorgosan művelték a földet.
De hát ne feledjük, az 1896-os hatalmas ünnepségek, a magyarság ittlétének ezer éves évfordulóján még szépen hangzottak az olyan állítások, hogy őseink elsősorban vitéz katonák voltak, akik nem kereskedtek, nem dolgoztak a földön, egyáltalán, semmit sem csináltak, mert ők bizony urak voltak… Akik ezt hirdették, azok persze maguk tényleg ilyenek voltak a 19. és a 20. században is. De ez olyan messze esik az igazságtól, mint Vác Fokvárostól.
Teljesen természetes, hogy a magyarok nem változtattak korábbi életmódjukon, foglalatosságaikon. Vagyis a Kárpátoktól nyugatra is azt tették, amit a Kárpátoktól keletre műveltek valamivel korábban. Az állattenyésztés és -tartás sohasem volt csak egyetlen foglalkozásuk. Sőt, mivel az új hazában kevesebb legeltető terület állt rendelkezésre – hol voltak már a végtelen füves sztyeppék, talán csak az idősebbek álmaiban jöttek elő…! – hát törvényszerűen másféle életmódra is át lehetett, vagy éppen kellett térni. A letelepedett állattenyésztés ideje jött el. Persze sokat segített az, hogy a helyi szláv lakosság meg már régóta szakemberként művelte a földet, és így minden adva volt ahhoz, hogy a magyarok itt is folytassák a szűzföldek feltörését, a növénytermesztést.
A házak, amelyekben laktak, azok is jellegzetes korabeli kelet-európai építmények voltak. Négyzet-alapú, egymásfél méterig a földbe mélyített, maximum 4×4 méteres, vagy ennél kisebb házak voltak. Lakóik a déli oldalon hagytak ajtót és földbe vájt lépcsőn mentek be az építménybe. Volt benne agyagból tapasztott kemence, olykor középen egy nyílt tűzhely is. A tetőt zsúppal, náddal fedték, a szegényebbek… gazzal. Se kémény, se ablak nem volt, a füst arra ment ki, amerre „látott”, nyílást talált, legtöbbször az ajtó tetejénél. Persze csak télen, akkor is a hidegebb hetekben laktak ezekben, amúgy kora tavasztól késő őszig a kellemesebb sátrakban éltek, ott a házak mellett. Volt hát „nyaralójuk” és „téli házuk”. Akik kint a pusztán télen is őrizték ridegen tartott állataikat, azok bizony még télen is sátrakban éltek.
így éltek az emberek – de hogyan élt a társadalom?
Még mindig törzsi és nemzetségi rendszerben, felosztásban. A törzs számos nemzetséget foglalt magában. A törzsek az ország egy-egy nagy területén telepedtek le, ahogyan azt az osztozásnál kapták. A törzseken belül voltak a nemzetségek és minden férfi tudta, hogy melyik nemzetségben kitől származik, ezért gyakran úgy if mutatkoztak be: X. vagyok az Y. nemzetségből, vagy „Y. fia X.” – hangzott el egy bemutatkozás (később ebből lett a vezetéknév, vagyis családnév, amelyet a magyarok a kínaiakhoz és japánokhoz hasonlatosan a személynév elé tesznek, hisz így logikusabb.)
Akkor még nem tudhatták az emberek, hogy ennek a felosztásnak hamarosan vége lesz. A fejedelem és udvartartása kinövi a törzsi kereteket, aminthogy átlépnek a törzsfőkön is, már nem ők lesznek a legfontosabbak, mint egykor, valaha. Hogy lesz egy
államszervezet és annak működése anakronisztikussá teszi és elsorvasztja a törzsi hatalmat, teljesen.
Ráadásul a kazár nyomásra egykor bevezetett két fejedelmes rendszernek már ekkor sem volt nyoma:, nem volt „kende” és nem volt többé „gyula” sem – csak egy fejedelem volt, Árpád, aki teljhatalommal rendelkezett. És ő is egyre kevésbé vette figyelembe a törzsfőnökök szavát, akaratát, szándékait.