Találatok: 164
365
Férfi fürtös gubában, ingben, gatyában
[Szatmár]
szőttes volt. A szúr ázsiai eredetét mulatja, hogy az elöl nyitott mellrészt és a hátrészt ingszerüen egy darabból szabták. Az ujjak a váll vonalának folytatásában helyezkednek el. Mivel a középső anyagsáv magában túl szűk volna, ezért az ujj alatt teljes hosszában téglalap alakú betoldást alkal-
A guba „szeme” – piros posztócsíkszegély
madzaggal
Dunántúli szűr
maztak. Csuklyaként a fejre borítható négyszögletes gallérja nyugat-európai eredetű. A szűrt panyókára vetve viselték. Mivel az ujjába sosem dugták bele a kezet, ezért befenekelték, zsebnek használták. A szűr elsősorban a pásztorok viselete volt, de cifrább változatait a falusiak is szívesen hordták. A hímzéssel, rátéttel díszített cifraszűrök viseletét a XVIII. században rendeletek tilalmazták.
A szűrposztóból készült többi, rövidebb kabátféle (zeke, szokmány, condra, daróc) is ősi derékszögű szabásvonalat őriz. A daróc szabása például a távol-keleti köpe-
„Condra” színes posztócsíkokkal díszítve
[Kalotaszeg, Erdély]
Szokmány vagy „szoknya” [Moldva]
Rövid „szokmány” [Mezőség, Erdély]
72
nyekkel áll rokonságban, záródása mon- golosan rézsútos, oldalai alig, eleje viszont határozottan bővül lefelé. A rézsútos köpenyzáródás egyébként gyakori Európa keleti részén, a magyaron kívül előfordul a baskír, az albán, a román és a lengyel viseletben.
Szürposztóból készül az egyszerű pásztorviselet, a csuklya is. A kelta eredetű csuklya egy téglalap alakú posztódarabból áll. Egyik rövid oldalán a külső sarkokat behajtják és összevarrják. Ha megered az eső, a hó, a szabadban tartózkodó pásztor egyszerűen a fejére borítja.
Székely férfi viselet: rövid zeke,
gyapjúharisnya
73
Nemcsak kabátféle, hanem nadrág is készül szürposztóból. Lábhoz simuló szűk nadrág a székelyek nyersfehér, ritkábban szürke színű harisnyája. Eredetileg egyenes szabásvonalakkal készült, sőt – mint említettük – nyoma van annak, hogy csak két nadrágszárból állt. A régies „hasított” harisnyát kieresztett inggel viselték, amit széles bőröv szorított le. A harisnya újabb, „ellenzös” fajtáját görbe szabásvonalakkal készítik, és betürt inggel hordják. Régebben az asszonyok szőtte posztóból a férfi maga varrta az egyszerű vonalú harisnyát, az újabb változat harisnyaszabó munkája.
A viselet „kiegészítő darabjait” alkotják az ékszerek, az övék, a tarsolyok, a tarisznyák.
Mint láttuk, magát a ruházatot is megelőzte a testdíszítés. A természeti népek testük ékesítésére a legkülönfélébb gyűjtögetett tárgyakat használták, agyarakat, kagylókat, tollakat (egész kolibri madarat). terméseket, faháncsot, kavicsot. A fémművességet – a fegyvergyártás mellett – az ékszerek készítése is nagyban elörelen- dítette.
A környező természetben található anyagokból készülnek a legegyszerűbb ékszerféleségek. Az átlyukasztott bogyókat, magvakat már a gyermekek is szívesen felfűzik nyakláncnak, csakúgy, mint az ap-
Csontkupáncsok:
őskori ékszerek néprajzi emlékei
[Alföld]
róbb csigát, kagylót, fogakat, csontocská- kat. Mezei virágokból fonják a lányok legszebb koszorúikat. Hasított mogyoróvesz-
Börpillangókkal díszített „pásztorkészség”:
bicskátok, dohányzacskó, tűzgyújtó acél
[Alföld]
74
Juhász bórerszény csontkupáncsokkal
[Erdély]
t
A dohányzacskó szabásrajza
szöből karperec készíthető. A tengerparton található, természetesen átlyukadt kavicsoknak sok nép mágikus erőt tulajdonít, akárcsak a különleges ásványoknak, drágaköveknek. Az ékszerek eredetét kutatva talán a kőkorszakig lehetne visszanyomozni.
A kiégetett agyaggyöngyők már fejlettebb technológiáról tanúskodnak. A bőrszíjra fűzött, faragott „csonlkupáncsokal” nemcsak nyakban viselték, hanem bőrtarisznyát. tarsolyokat is díszítettek velük. Csontból különféle rendeltetésű csalok is készülnek. A manapság divatos, értéktelen anyagokból készült „primitív ékszerek” egyfajta tiltakozást fejeznek ki a méregdrága ékszerek státusjelzö szerepe ellen.
Az övék eleinte az ágyékkötö tartására, később a ruha leszorítására, s egyben díszül szolgáltak. Legősibbek talán a kéreg- és háncsövek. A szövés kialakulása után vették át szerepüket a madzagszövőn készült szalagok, „bernyécek”. A bőrövek napjainkig sem vesztettek jelentőségükből. A hosszúinghez viselt széles bőröv, a „tüsző” apró zsebeivel kisebb tárgyak tartására is szolgált. Az alföldi pásztorok övön hordott „készsége” tüzszerszámot (acél, kova, tapló), pipaszurkálót. bicskatokot és dohányzacskót foglalt magában.
Egy kis börzacskó, egy tarsoly előállítása nagyon egyszerű feladat. Megfelelő bőrből, szabásminta alapján bárki elkészítheti.
Tarsolyhoz, tarisznyafűzéshez, nyaklánchoz, bocskorhoz és még számtalan célra használható a hasított bőrszíj. A szíjhasítás legegyszerűbb módjához egy kis darab deszka és jó éles kés szükséges. A deszka egyik oldalán néhány centis nyílást fűrészelünk. A kívánt szélességben előre behasított bőrdarabot a nyíláson áldugjuk és odaszorítotl bicska élén végighúzzuk. A nyílásnak a bicska által bezárt része adja a szíj szélességét.
75
Gyimesi csángó asszony feltúrt katrincában,
tarisznyával
Valamikor a pásztor maga készítette övéről csüngtek le a tarsolyok, erszények, készségek, sőt itt hordta ivócsanakját és víztartó kobakját is.
Nagyobb, vállon hordott teherhordó eszköz a tarisznya, amely készülhet vá-
Asszony átalvetővel és kantárral vitt
ételesedénnyel [Erdély]
szonból, gyapjúból, szőrében hagyott vagy kikészített bőrből. Az egyszerű, zsák formájú, kendervászon tarisznya főleg eleség tartására szolgált. A gyapjútarisznya készítése az erdélyi juhtenyésztö területeken jutott magas színvonalra. Legnagyobb méretűek a gyimesi csángók tarisznyái.
Az ország számos pontján készítettek ősi függőleges szövőszéken kecskeszörből szörtarisznyát, „szeredást”. Baranyában annyira a viselethez tartozott, hogy aki
Szörtarisznya
[Tiszántúl]
Borjúbör tarisznya
[Alföld]
nem hordott tarisznyát, arra azt mondták, hogy fel sem öltözött.
Az átalvetö, az „iszák”, kettős, zsákszerű tarisznya, amit vállra vetve viseltek. Kendervászonból, gyapjúból is készülhet, két száját korcba bújtatott zsineggel fogják össze. Az átalvetö bőrből készült változatát állat hátára is felmálházták.
A szőrös bőrből készült tarisznyák közül a legősibbek talán azok, amelyeken az állat fejbőrét is meghagyták. A vadásztarisznyát gyakran borzfej díszíti, borjúból pedig katonahátizsákot készítettek. A bör-
76
tarisznyákat régebben a pásztorok állították elő, később a szíjgyártók munkája lett. E tarisznyafélék tulajdonképpen fűzéssel, csatokkal, sallangokkal, csontkupáncsok- kal díszített kis fedeles bőrtáskák, amelyek a mai viselethez is jól illeszkednek.
Pásztortarisznya ivócsanakkal [Palócföld]
Borzbőr vadásztarisznya [Erdély]
Kezdetben a hajlék, akárcsak a ruha, még nem volt életszükséglet, de a kultúra fejlődése folyamán beépült szükségleteink rendszerébe, s a környezethez való alkalmazkodás részévé vált. Talán úgy is mondhatnánk, hogy a hajlék az embert közvetlenül körülvevő parányi környezet, amit a nagy egészből hasítunk ki és a magunk képére formálunk. Lényegében hasonló a ruházat is, de az a szó szoros értelmében egyénre szabott, a hajlék viszont a közösség tere, a családi élet kerete. Az ember hajlékával illeszkedik a természeti környezetbe, de ez is választja el tőle. Akkor érzi magát igazán jól, ha e kapcsolat nem ellentmondásos: lakása nem jelent teljes elzártságot, vegytiszta, mesterséges környezetet, s nem a vagyoni helyzet megmutatására szolgáló üvegbura, hanem szükebb környezete is szervesen hordozza a külvilágjeleit, törvényeit, életét. Ha ez a szerves kapcsolat megszűnik, elvész a biztonságérzet és a környezettől, társadalomtól, embertől való elidegenedés lesz a következménye.
Napjainkban a technika ésszerűtlen alkalmazása sok helyen már a természeti környezetet veszélyezteti. A korábbi kultúrák – bár primitív fokon – megtartották a környezettel, a természettel való békés együttélés törvényeit. Tehát a kezdetleges hajlékok, a legegyszerűbb építési technikák tanulmányozása rendkívül tanulságos
lehet számunkra, s hozzásegíthet az alapvető törvények újrafelismeréséhez.
A hajléknak, a lakásnak az ember életében fontos, sokrétű szerepe van. Mindenekelőtt megvéd a hidegtől vagy éppen a nap hevétől, a kívülről leselkedő veszélyektől. Lehetőséget nyújt a pihenésre, csendet, biztonságot, zavartalanságot ad.
Az étel elkészítése, a táplálék elköltése is leggyakrabban a hajlékban folyik, fedele alatt őrzik, védik a tüzet, talán ez lehetett a hajlékok legelső funkciója.
Hajlék szavunk valószínűleg a hajlik, hajol ige származéka. Eredeti értelme tehát: valaki fölé hajló fedél, szállás, védelmet nyújtó építmény.
Eddig csak az egyén szempontjából fontos szerepekről beszéltünk, pedig a hajlék szinte minden esetben közösségi tér, a legkisebb társadalmi organizmus, a család életének működési területe. Az otthon, a család, a lakás szorosan összetartozó fogalmak, itt folyik a pihenés, a háztartás, a munkák nagy része, a fajfenntartás, a gyermeknevelés. A hétköznapokon túl a szórakozás, a közösségi élet, a szokások, rítusok helyét is sokszor a hajlék adja. A hagyományos társadalmak lakáskultúrájában a tárgyi világ és a szellemi élet egységet alkot a közösség törvényeinek megfelelően. A használati tárgyak, a munkaeszközök, a rítusok kellékei összhangban állnak egymással, az életnek tárgyi keretét alkotják.
79
Ehhez illeszkednek a szokások, az ünnepek, a mindennapi élet, a zene, a tánc és a művészi megnyilvánulások. A hagyományos kultúrákban a lakásberendezés, az épületek külseje, sőt még a település fór
mája is egységes képet mutat; nincs felesleges, oda nem illő, funkciótlan dísz, esetlegesség. Amikor e szerves egység megszűnik, a kultúra szerkezete is bomlásnak indul.
A hajlékok építőanyagát, formáját, elhelyezését stb., a hajléképítést sok tényező együttesen határozza meg. Mindenekelőtt a természeti környezettől függ, hogy milyen építmény készül, hogy a helyben található anyagokból mit lehet létrehozni.
A természeti tényezőket számba véve először beszéljünk az éghajlatiakról. A hőmérséklet határozza meg, hogy a hajlék mennyire legyen meleg, elég-e egy hevenyészett enyhely, vagy komolyabb építményre van szükség. A hajlék fekvését az égtájak, a nap beesési szöge dönti el. Általában délre vagy kelet felé tájolják az épületeket. A felkelő nap felé néző bejárathoz gyakran rituális tartalom fűződik. A magyar parasztház hosszabbik oldala, tornáca szinte kivétel nélkül délre néz. Az uralkodó szélirány is meghatározója a hajlék tájolásának; ez a tetőszerkezet és a falazat anyagának megválasztásában is közrejátszik. A terület csapadékállagát elsősorban a tetőfedő anyag megválasztásakor kell figyelembe venni, de szerepe van a falazatnak és a ház szigetelésének kialakításában is.
Az éghajlati viszonyok mellett a terület természetföldrajzi tényezői szabják meg, hogy milyen építőanyagokat használnak, és ebből következően azt is, hogy milyen lesz az építési szerkezet. Erdős vidéken nyilvánvalóan fából építkeznek, hegyvidéken lehetőség van a legtartósabb építőanyag, a kő felhasználására. Alföldi, sztyeppés területen a földházak vannak
többségben, a sarkvidéken viszont hóból, jégből építkeznek. Az építőanyag megválasztásában szerepeljátszanak a gazdálkodás tényezői, gondoljunk a nomád népek nemez- és börsátraira vagy a rozstermelö vidékek rozsszalmából készült zsúpfedeleire. Az építőanyagok száma szinte kimeríthetetlen: hajlékot szinte bármilyen, a természetben található anyagból lehet készí- teni.
Az épület tájolásában, elhelyezésében fontos szerepet játszanak a földrajzi adottságok. Településeink legnagyobb része vízparton helyezkedik el; hegyvidéken a völgyek és a napos déli oldalak részesülnek előnyben.
A természeti adottságok mellett a társadalmi tényezőket sem szabad figyelmen kívül hagyni. A családszerkezet nemcsak a belső térelosztás, hanem az építkezés lebonyolításában is meghatározó tényező. A hagyomány, a szokások, a rítusok szerepe szintén lényeges és fontos a ház éleiének kialakításában. A település megszervezésében, az épületek formai jegyeiben, a primitív hajlékok építésekor is döntő a tradíció, az ősök szokásainak tiszteletben tartása, a múlt tapasztalatainak törvényként való tisztelete.
A hagyományos kultúrában élő népeknél megfigyelhető, hogy a világegyetemről alkotott elképzeléseit lakhelyén mintegy kicsinyítve lemásolja, felépíti. A nomád népek sátorborítása az égboltot jelképezi,
80