Találatok: 13
160
A magyarság azonban a kitárult bibliából elsősorban szociális igazságot merített. A magyar huszitizmust, mint vallásos mozgalmat, Márkiai Jakab hamar megtörte, de a világias vallásosság nyomán a XV-ik században megindultak országszerte a parasztlázadások. Pozsony megyében Balázs bíró, Nyírségben Márton biró parasztserege nőtt ki a földből, Erdélyben pedig Budai Nagy Antal állott a mozgalom élére. A husziták csehországi mozgalmaival szemben, melyek már-már a vagyonközösség elvét hirdették, mértékletesség jellemzi e magyar mozgalmakat. Budai Nagy Antalnak egészen komoly sikerei voltak kétszer is megverte a nemesi seregeket s Kolozsmonostoron egyességet kötött a nemességgel. Az egyezség rendezi a püspöki tized ügyét, biztosítja a jobbágyok szabad költözködési és végrendelkezési jogát. Legérdekesebb pontja pedig a következő: „Évente az Ur mennybemenetele ünnepe előtt minden falunak, vagy mezővárosnak két-két okos örege gyűljön össze a Bábolnahegyen avégett, hogy megtudják, nem sértette-e meg szabadságukat valamelyik nemes. A történtekért senkit ne vonjanak felelősségre (t. i. a lázadásért). Keressék meg a szent királyok leveleit s ha megtalálták, a szent királyok adta szabadság lépjen életbe, ha nem, a most kötött egyezség lesz irányadó mind- örökké“. Az egyezségben a parasztság tehát csupán jogainak biztosítását követelte, együttműködésre ajánlkozott s fölvetette a parasztországgyűlés tervét. Később a nemességnek sikerült levernie a parasztokat, s a kolozsmonostori egyezség megsemmisült.
A világias vallásos mozgalom nálunk nem öltött határozott alakot, de mélyen átjárta az egész magyar életet. Előkészítője a protentántizmusnak éppenúgy, mint a Dózsa-féle lázadásnak. Az ő méhében kezd a Szentírás az emberi nyugtalanság és teremtő hevülés forrása és melegágya lenni. Reá
36