Találatok: 13
160
mérdek közmondást, érdekes jelzőt, s megkapó kifejezést találunk, melyeket régi írókból s az „élet nyelvéből44 szedegetett össze.
Tisztában volt a költői „mű“ fogalmával. A mű öncélúvá érett nála, s a műgond volt legfőbb feladata. A súlyos, viaskodó, robbanó erejű magyar prózából finom, szökellő csobogást csinált, megtörte a magyar vers nehézkességét, feloldotta páthoszát és méltóságát, színekre törte egyhangúságát A nyers ösztönös megnyilatkozások hagyományát irodalmi kultúrával próbálta felváltani. Ötvösművész volt, de távolból sem merült ki a formai bravúrban, mint például Amadé László. Faludi csupa elegyítés, nyelve bárok zsúfoltság rokokó-finomsággal oldva. Idegen versszakképleteit tiszta magyar ritmussal töltötte meg. Tudatos gonddal, s az európaiságból és a magyar hagyományból gyúrt költői világot. A rokokó ízlésére annyira jellemző pásztoridilleket ő is írt, de valódi népi hangot is kevert ezekbe a költeményekbe. Az ő pásztorai már így társalognak:
„Ide felénk pásztor avval a dudával Menalcas is itt lesz, jó sípos társával, Uj csákóm van látod, új bocskor lábamon, Tejünk, túrónk, sajtunk, van öreg gesztenyénk, Ómánk, szilvánk, körténk, szép puha berkenyénk, Répánk, borsónk, lencsénk, csörgés szalonnával. Szeretem a lencsét, csörgés szalonnával.44
A költészet számára már zárt szellemi feladat lett. A világ, melyet teremtett kedves, friss, üde művilág, de a tiszta költői gond bája ragyog rajta.
Irodalom: Horváth János: A magyar irodalmi népiesség Faluditól Petőfiig.
191
(1703—1764)
A szilaj, szabadszájú költő nagy formai változatosságot teremtett. A régi magyar irodalom leggazdagabb formaművészei közé tartozik. Máskülönben nem lépte túl a kéziratos dalköltészet határait. A vers tovább fejlődött benne, de a líra nem. A finomság Amadé verseiben alaki játékká süllyedt. Ö írta első lírai regényünket, de ez a műve még mindig lappang, vagy elveszett.
Legszebb verse „Toborzó“-ja. Nyersanyagát valószínűleg a népköltészetből merítette:
„A szép fényes katonának
Arany, gyöngy, élete Csillog villog minden felől Jó vitéz fegyvere, Szép élet, Vig élet
Soha jobb nem lehet!
Hopp hát jöjjön katonának, Ilyent ki szeret!
A zöld mezőn megpuskázik Nyer az ellenségtől, A kvártélyban mulatozik. Nyér a menyecskéktül. Szép élet, Vig élet, Soha jobb nem lehet! Hopp hát jöjjön katonának, Ilyent ki szeret.
192
Szikrát üt a paripája,
Nagy városon nézik,
Hogy jó lovas és vitéz is,
Mindenütt dicsérik,
Szép élet,
Vig élet,
Soha jobb nem lehet!
Hopp hát jöjjön katonának, Ilyent ki szeret.
Mind ország, mind az hazája Félnek és szeretik,
A szép dámák és leányok Sokszor ágyát vetik,
Szép élet,
Vig élet,
Soha jobb nem lehet!
Hopp hát jöjjön katonának,
Ilyent ki szeret.44
E korszaknak Orczy volt a leghíresebb lírikusa. Besse- nyeiék számára ő készítette a talajt, s működése átnyúlik a magyar irodalom megújhodásának korszakába. Mégis igazi előkészítő, korszakok, mozgalmak és irányok határmegyéjén kinőtt plánta, nemesített magyar falusi virág.
Mária Terézia híres tábornoka, a vitéz katona, mihelyt hazatért, messzire kanyarodott a hadi zengéstől. Feltámadt benne a mezei úr, s vádat emelt saját múltja, a háború ellen:
193
„Hallatik mindenütt fegyverek csörgése, Százezer gyilkosnak mezőn van gyűlése, Ezeknek ölésért vagyon fizetése, Isszonyu azoknak, vágása, lövése.44
Európa, a véres Európa „hagymáza44 ellen írt:
„Lásd meg ím a mezőn, mellyen sok keresztet, Rakott szántó, vető, most temet testeket, Réten, kin takarnak volt sűrű rendeket, Most gödörbe hánnak föl puffadt dögöket.44
S a királyok ellen fordul:
„Földi bálványokat, a fejedelmeket
Kérdem, mért emésztnek ártatlan népeket?44
A francia felvilágosodás szele őt érintette először a magyar költészetben. Boldog az, kinek:
„Szarvas argumentum nem fárasztja eszét,
Melly Theológusnak lepi az elméjét,
A harmadik égnek nem tudja seregét, Antipodákról sem indítja beszédét.
Hány szárnya van a főbb mennyei angyalnak, Tollas-e vagy nem, vagy mikép szóllanak, Az égi lakósok, nemde gondolkoznak, Az elementumok mikép hadakoznak.44
Voltaire szatírája s Rousseau nagy s szent Természete
194
csírázott benne. De a felvilágosodás merészségét megkötötte eredendő konzervatizmusa és a patriarkális érzelmi kultúrája. A felvilágosodásból, az új latinságból, s éppúgy a klasszikusokból, az ólatinságból azt szívta fel, ami eredeti s legnagyobb élményének, a magyar mezei idillnek megfelelt:
Az idill zengett benne mindenek fölött:
„Vegyed észre sorsodat, szemlélvén ügyöket,
Boldog csendességben te mívelsz földeket,
És danolva kapálsz sok fürtös töveket,
Nyájas mulatsággal, szedsz sok gyümölcsöket.44
Az idill merengését, egyszerű emberi bölcsességét tekintette a legfőbb jónak:
„De a nyugodalmat, kit szül jó csendesség,
Kit nem csábit, nem ront elfajult dicsőség,
Mivel tőle árad minden gyönyörűség,
Dicsérem, kedvellem, mert ez az édesség.44
ö vette észre először az alföldi tájat, s verset írt a bugaci csárdához:
„ó csárda! becsesebb nálam te szegleted,
Befogadsz, negyven is sokszor a vendéged, Jobb szállásom vagyon nékem te melletted, Szükségben nyugvást király is lel benned.
Maradj tehát békés puszta közelében Kecskeméti kenyér süljön kemencédben Körösi bor bőven keljen a pincédben, Sok utas nyugodjon faladnak tövében.44
195
A parasztsághoz írt verse a végén ódába szépül:
„Boldog a te sorsod, nagy a dicsőséged, Megmarad, örökös lesz te fényességed, Mert minthogy a virtus adja a Nagyságot, A hibák, a vétek az alacsonyságot: A szelíd jó ember király lesz igazán, így emeltetik fel a füstös kacagány.“
Társadalomszemlélete idillikus és romantikus szemlélet, de őszinte rokonszenv és tiszta líra él benne. Megteremtette a költői levelet is. Utódjainak, Bessenyeiéknek, szellemi forradalmát nem jó szemmel nézte, hiszen a Tisza szabályozása a kereskedelem élénkülése sem tetszett neki. A felvilágosodás lényegében csak levegőtisztítás volt számára, orvosszer, hogy az idill még szebben ragyogjon. Gyakorlatias érzékű ember volt. Költői leírásai igen sikerültek, valóságábrázolásuk olykor egészen feltűnő és megkapó. Szerény költő, hatása és híre dacára névtelenül adatta ki verseit. A korszak legösztönösebb poétája.
196
„A Régi Magyarság44 önálló könyv, összefüggő korszak irodalmi arcát nyújtja, egyúttal azonban egy háromkötetes mű első könyve. A három kötet a magyar irodalom egészének történetét öleli fel s a következő kötetek 1—1 évi időközben jelennek meg.
*
Az „irodalom44: a felhasznált irodalmat jelzi. Közismert adatok s filológia-felsorolások közlése nem volt könyvem célja.
197
Tartalom.
Oldal
Előhang — — — — — — — — — — 7
Az ómagyarság — — — — — — — — 10
A keresztény középkor — — — — — — — 14
A keresztény középkor vallásos irodalma — — 15
Asztalnak szent dicsérete — — — — — 18
A jó és gonosz szerzetösnek dicséreti és szidalma 19
Salamon éneklése — — — — — — — 20
Elbeszélő költészet — — — — — — — 22
Az együgyű apáca — — — — — — — 23
Udvari irodalom — — — — — — — 25
Salamon király veszte — — — — — — 27
Magyar szentek legendái — — — — — 31
Temesvári Pelbárt — — — — — — — 32
Az első magyar biblia — — — — — — 35
A humanizmus — — — — — — — — 38
A reneszánsz-ember — — — — — — 40
Pannóniái János — — — — — — — 42
Három mű — — — — — — — — 45
Szerémi György — — — — — — — 47
A protestáns kor — — — — — — — — 51
A protestáns író és az új közösség — — — — 53
Az új műfajok — — — — — — — — 56
Az ószövetség, a zsoltárok és magyar tragikus páthosz — — — — — — — — — 58
Vég-Kecskeméti Mihály: LV. zsoltár — — — 59
Bornemisza Péter — — — — — — — 63
Csúzról való báj — — — — — — — 65
Akinek torkába ereszkedett — — — — — 66
Bornemisza Péter: Cantio optima. — — — 67
Oldal
Méliusz Juhász Péter — — — — — — 68
Dávid Ferenc — — — — — — — — 69
Heltai Gáspár — — — — — — — — 72
Szkhárosi Horvát András politikai lírája — — 76
Két költő — — — — — — — — — 80
Balassa Bálint — — — — — — — — 81
Balassa Bálint: Borivóknak való — — — — 88
Balassa Bálint: Kiben köszöni Cupidónak … — 89
Rimay János és a magyar irodalmi tudat — — 91
Tinódi Lantos Sebestyén — — — — — 92
A históriás ének — — — — — — — 96
A széphistória — — — — — — — — 98
A protestáns kor drámája — — — — — 102
Károlyi Gáspár — — — — — — — 107
A katholikus reformáció kora — — — — — 110
Pázmány Péter, az ellenreformátor — — — 112
A csillagos ég fia — — — — — — — 119
Szenczi Molnár Albert: XC. zsoltár — — — 120
Az utazó — — — — — — — — — 121
Geleji Katona István — — — — — — 123
Zrínyi, a költő — — — — — — — — 125
Zrínyi nyomában — — — — — — — 136
Apácai Cseri János — — — — — — — 143
A polgár tragédiája — — — — — — — 148
Gyöngyösi István — — — — — — — 150
Névtelen költők — — — — — — — 152
A kuruc költészet — — — — — — — 164
Kuruc tábori dal — — — — — — — 170
Ócskái Lászlóról való ének — — — — — 172
Az erdélyi emlékirat — — — — — — 175
Az újkori ember jelentkezése, Bethlen Miklós — 178
Oldal
A XVIII-ik század — — — — — — — — 182
A hívő — — — — — — — — — 183
Mikes Kelemen — — — — — — — 187
Faludi Ferenc — — — — — — — — 190
Varkonyi Amadé László — — — — — — 192
Orczy Lőrinc — — — — — — — — 193
UTL AT DOWNSVIEW
_
D RANGÉ BAY SHLF POS ITEM C
39 14 04 06 01 016 4